History of historiography
General data
Course ID: | 3104-M3HH |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | History of historiography |
Name in Polish: | Historia historiografii |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Historii II stopnia, Teoria badań historycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę badań subdyscypliny nauki historycznej, jaką jest historia historiografii. Subdyscypliny, która zajmuje się… historią nauki historycznej. Celem zajęć przybliżenie studentom zasadniczych nurtów nauki historycznej od schyłku XVIII do XX wieku z uwzględnieniem zasadniczych problemów podejmowanych przez badaczy w kolejnych okresach, wskazaniem oddziaływania na refleksję historyków myśli filozoficznej, a także czynników „pozanaukowych”, jak np. sytuacja polityczna. Przedmiot obowiązkowy dla studentów pierwszego roku studiów drugiego stopnia. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć omawiane będą kluczowe zagadnienia nauki historycznej w XVIII–XX w. Wpływ filozofii oraz innych nauk na rozwój nauki historycznej. Najważniejsze kierunki badań nad przeszłością. Wpływ dzieł historyków na kształtowanie pamięci historycznej społeczeństw europejskich. Zajęcia poświęcone będą rozwojowi i przemianom nauki europejskiej, lecz punktem odniesienia pozostanie polska nauka historyczna. |
Bibliography: |
(in Polish) – Anzenbacher Arno, Wprowadzenie do filozofii, przełożył Juliusz Zychowicz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005, 2018. – Grabski Andrzej Feliks, Kształty historii, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1983. – Grabski Andrzej Feliks, Dzieje historiografii, wprowadzenie Rafał Stobiecki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2003. – Grabski Andrzej Feliks, Zarys historii historiografii polskiej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2003. – Iggers Georg G., Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. – Kelly Donald R., Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. – Kelly Donald R., Losy historii. Padania przeszłości od Herdera do Huizingi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. – Kuderowicz Zbigniew, Filozofia dziejów, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983. – Serczyk Jerzy, 25 wieków historii. Historycy i ich dzieła, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994. – Serejski Marian Henryk, Europa a rozbiory Polski, Państwowe Wydawnictwo naukowe, Warszawa 1970. – Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię: tajemnice narracji historycznej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 1996 i nast. – Topolski Jerzy, Od Achillesa do Béatrice de Planissolles. Zarys historii historiografii, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 1998. – Wierzbicki Andrzej, Historiografia polska doby romantyzmu, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 1999. – Wierzbicki Andrzej, Poczet historyków polskich, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student: – zna w stopniu pogłębionym najważniejsze kierunki badawcze historiografii, uwarunkowania społeczne, kulturowe i ideowe ich powstania; – zna specjalistyczną terminologię z zakresu historii historiografii; – wie, jaką rolę historia jako nauka pełniła w procesach społeczno-kulturowych w szczególności w XIX i XX w.; – rozumie wpływ najważniejszych systemów filozoficznych i ideologii na sposób postrzegania historii i możliwości jej badania; – rozumie wpływ innych nauk na historię w procesie jej rozwoju jako dyscypliny naukowej; – rozumie wpływ zróżnicowanych uwarunkowań na kształt i przemiany współczesnych nauk historycznych; – potrafi scharakteryzować główne nurty przeszłej i współczesnej historiografii; – umie usytuować własne badania i doświadczenia jako historyka w kontekście historycznym rozwoju dyscypliny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawę wystawienia oceny z zajęć stanowią: – obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności); – przygotowanie do zajęć; – aktywny udział w dyskusji; – ocena uzyskana ze sprawdzianu pisemnego, który odbędzie się na ostatnich zajęciach. |
Copyright by University of Warsaw.