Chrześcijaństwo antyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1-CHA-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chrześcijaństwo antyczne |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład jest otwarty dla wszystkich studentów. Wskazana jest jednak podstawowa wiedza z zakresu historii starożytnej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi chrześcijaństwa od jego powstania do końca Starożytności. Omawiane będą kwestie związane z organizacją Kościoła, religijnością, teologią oraz kontaktami między chrześcijaństwem a światem pogańskim. Szczególną uwagę będziemy starali się zwrócić na te zjawiska, których ustalona, podręcznikowa interpretacja wymaga głębokich korekt. |
Pełny opis: |
Zob. opis wykładu 2020/2021 |
Literatura: |
H. Chadwick, Kościół w epoce wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 2004 J. Daniélou, H.I. Marrou, Historia Kościoła, t. 1, Warszawa 1986 Cambridge History of Christianity, t. 1-2, Cambridge 2006-2007 Histoire du Christianisme, red. Ch. Pietri et al., t. 1-2, Paris 1998-2000 M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979 (lub późniejsze wydania) E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994, 2006 Studia poświęcone poszczególnym zagadnieniom J.N.D. Kelly, Początki doktrynu chrześcijańskiej, Warszawa 1988 K. Rudolph, Gnoza, Kraków 1995 P. Brown, Kult świętych. Narodziny i rola w chrześcijaństwie zachodnim, Kraków 2007 E. Dodds, Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju, Kraków 2004 J. Daniélou, Wejście w historię zbawienia, Kraków 1996 V. Desprez, Początki monastycyzmu, Kraków 1999 E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu jego uczestnik powinien rozumieć proces formowania się religii chrześcijańskiej i struktury Kościoła, mieć świadomość trudności w odtwarzaniu tego i podobnych zjawisk związanych z charakterem bazy źródłowej oraz znać ważne spory i pytania dotyczące wczesnego chrześcijaństwa stawiane przez współczesną naukę i rozumie stanowisko uczestników dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na stopień, na podstawie dwóch kryteriów 1. Frekwencja (dopuszczalne 3 nieobecności) – nie wpływa na ocenę, ale jest konieczna do uzyskania zaliczenia 2. Sprawdzian w formie testu wyboru, który odbędzie się na ostatnim wykładzie – zaliczenie niezbędne do uzyskania stopnia pozytywnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.