Historia Anglii w dobie Tudorów (1485 – 1603) - cz. I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1-HAT/Z-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Anglii w dobie Tudorów (1485 – 1603) - cz. I |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi aspektami historii Anglii za panowania Tudorów (1485 – 1603). Rządy tej dynastii, a szczególnie czasy, gdy na tronie zasiadała Elżbieta I, dość powszechnie postrzegane są jako złoty wiek w dziejach angielskiej monarchii. Wykład koncentrować będzie się wokół kluczowych dla zrozumienia epoki wątków: przeobrażeń ustrojowo – politycznych, przemian religijnych i społecznych, umacnianiu pozycji międzynarodowej i budowie podstaw morskiej potęgi Anglii |
Pełny opis: |
Główne wątki omawiane na wykładzie: • Anglia u progu rządów Henryka VII. Bilans otwarcia. • Zmiany demograficzno – społeczne w Anglii XVI w. • Kształtowanie się systemu i zasad ustrojowych w Anglii dobry Tudorów. • Początki reformacji i budowa podstaw Kościoła Anglikańskiego. • Polityka wyznaniowa Tudorów i jej uwarunkowania. • Wyzwania i zagrożenia dla monarchii Tudorów. • Anglia i jej sąsiedzi w XVI w. • Narodziny polityki kolonialnej Anglii. • Kultura angielska doby Tudorów i jej największe osiągnięcia • Rządy Tudorów w historiografii. • Rządy Tudorów w tradycji i kulturze popularnej. |
Literatura: |
Dzieje Anglii w czasach Tudorów od lat budzą niezmiennie duże zainteresowanie badaczy i doczekały się bardzo wielu opracowań. Zdecydowana większość z nich jest w języku angielskim. W tym miejscu mogę polecić dostępne w BUW prace: J. Guy, Tudor England, OUP 1988 (niestety niemal 600 stron) lub S.T. Bindoff, Tudor England (seria Pelican History of England, v.5), Londyn 1972 (znacznie mniejsze – 300 stron kieszonkowy format); The Oxford illustrated history of Tudor and Stuart Britain / ed. by John Morrill, 1996, 2000. Cennym uzupełnieniem tematyki omawianej podczas wykładów mogą być wydane w języku polskim: P. Johnson, Historia Anglików, Gdańsk 1995 (lub 2002) oraz biografie: Henryka VIII (A.F. Pollard), Marii Tudor (M. Bogucka) , Elżbiety I (S. Grzybowski). Choć wiele ze znajdujących się w nich tez uległo weryfikacji, to w warstwie faktograficznej można na tych tekstach polegać. Osoby interesujące się prywatnym życiem Tudorów mogą zapoznać się z pracą Davida Starkey’a, Królowe: sześć żon Henryka VIII, Poznań 2004 (2010 – II wyd.) |
Efekty uczenia się: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi aspektami historii politycznej i społecznej Anglii od schyłku wieku XV do początków XVII stulecia. Po zakończeniu pełnego cyklu student: (wiedza) • przedstawia, w ujęciu chronologiczno – problemowym, dokonania kolejnych władców z dynastii Tudorów, uwzględniając uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i polityczne; • opisuje główne etapy kształtowania się sytemu polityczno – ustrojowego monarchii Tudorów; • przedstawia genezę i rozwój reformacji w Anglii, charakteryzuje politykę wyznaniową Tudorów oraz jej uwarunkowania i następstwa; • charakteryzuje, w ujęciu dynamicznym, położenie międzynarodowe i pozycję Anglii w Europie; • przedstawia największe osiągnięcia kultury angielskiej XVI w; • charakteryzuje różne tradycje historiograficzne i spory wokół oceny panowania dynastii Tudorów. (umiejętności) • Stosuje poprawną terminologię i pojęcia z zakresu problematyki wykładu • Ocenia dokonania monarchów z dynastii Tudorów i uzasadnia swoje opinie, wykorzystując treści wykładu; • Analizuje i interpretuje przejawy trwałości legendy dynastii i czasów Tudorów; (Kompetencje personalne i społeczne) • Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia i ocen historiografii . |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem niezbędnym do uzyskania zaliczenia jest frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz uzyskanie przynajmniej 50% punktów z pisemnego kolokwium na zakończenie semestru. Sprawdzać ono będzie nie tylko znajomość faktografii, ale również umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych, formułowania własnych ocen i argumentacji. Zakres merytoryczny kolokwium: treści podawane na wykładzie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.