Historia Imperium Rosyjskiego w XVIII-XIX w. (blok: Historia Rosji) K1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1-IRXVIII-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Imperium Rosyjskiego w XVIII-XIX w. (blok: Historia Rosji) K1 |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład ogólnouniwersytecki, w równym stopniu mogą zeń korzystać studenci wszystkich kierunków studiów na UW. Wykład obowiązkowy dla studentów Historii wybierających specjalizację Blok rosyjski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony historii imperium rosyjskiego od czasów Piotra I do końca panowania Katarzyny II. Podejmuje zagadnienia z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej, dziejów kultury i idei. |
Pełny opis: |
Wykład dotyczyć będzie przede wszystkim politycznych dziejów Rosji w od początków panowania Piotra II (koniec XVII w. ) do końca Katarzyny II. Obejmie kwestie związane z powstaniem Imperium Piotra I ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji międzynarodowej, ale też projektu modernizacyjnego, następnie krótkiego osłabienia pozycji w tzw. epoce „dworskich burz”, wreszcie dalszego rozwoju w czasach Katarzyny II. Omówiona zostanie rola Rosji w podstawowych dla Europy wydarzeniach: wojnie północnej, o sukcesję polską, wojnach rosyjsko-tureckich, wojnie siedmioletniej, Rewolucji Francuskiej. Szczególne miejsce pragnę poświęcic omówieniu kwestii polskiej w polityce rosyjskiej XVIII w. Z problemów wewnętrznych przedstawiona zostanie m. in. modernizacja administracji państwowej, ewolucja relacji społecznych, wybrane zagadnienia społeczno-gospodarcze (kwestia kozacka, bunty ludowe, osadnictwo cudzoziemskie), sprawy tworzenia opinii o Rosji na Zachodzie (np. stosunki Katarzyny II z luminarzami Oświecenia). Zostanie też omówiony stan badań nad epoką z uwzględnieniem zarówno prac starszych, ale wciąż wartościowych czy istotnych dla tworzenia się wielu mitów związanych z epoką, podobnie jak i najnowsze kierunki badań. Przewidywane tematy wykładów: • Piotr I - wytyczanie nowych kierunków • Piotr I - budowa imperium • Reformy czasów Piotra I. • Epoka „dworskich burz” - od Katarzyny I do Anny Iwanowny • Panowanie Elżbiety I • Piotr III i pierwsze lata Katarzyny II • Polityka wewnęrzna Katarzyny II • Polityka zagraniczna Rosji • Na drodze do rozbiorów – sprawa polska w politycze Katarzyny II • Społeczeństwo i gospodarka Rosji w XVIII w • Kultura Rosji w XVIII w. • Wykład podsumowujacy i pisemny sprawdzian kończący |
Literatura: |
1. Acton Edward, Russia. Dziedzictwo caratu i władzy radzieckiej, Warszawa 2013 2. Bazylow Ludwik, Wieczorkiewicz Paweł, Historia Rosji i ZSRR, Warszawa 2003 (lub wczesniejsza praca Bazylowa, Historia Rosji) 3. Heller Michaił, Historia imperium rosyjskiego, KiW 4. Pipes Richard, Rosja carów, Warszawa 2007. 5. Riasanovsky Nicholas V. i Steinberg Mark D., Historia Rosji, Kraków 2009. 6. Serczyk W., Piotr I Wielki (dowolne wydanie) 7. Serczyk W. Katarzyna II (dowolne wydanie) 8. Serczyk W. , Kultura rosyjska w XVIII w. 9. Wójcik Z., Dzieje Rosji, PWN Inne ciekawe pozycje będą podawane sukcesywnie w trakcie wykładu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu wykładów student: • Zna podstawową faktografię z zakresu treści omawianych na wykładzie. Słuchacz powinnien zdobyć wiedzę o sytuacji państwa rosyjskiego w XVIII w, zwłaszcza o jego sytuacji politycznej, społecznej, gospodarczej, momentach przełomowych. • Zna terminologię wykorzystywaną do opisu wybranych aspektów dziejów Rosji od końca XVII do końca XVIII XX w. • Przedstawia w ujęciu chronologiczno – problemowym rozwój form działania, zakres kompetencji i przeobrażenia najważniejszych rosyjskich instytucji ustrojowych, uwzględniając uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i polityczne. • Rozumie skutki wielkiego skoku politycznego i cywilizacyjnego Rosji w XVIII w., który wytworzył sytuację żywotną do dziś, zwłaszcza w odniesieniu do międzynarodowej pozycji Imperium. • Przede wszystkim – zachęcił się do czytania o Rosji i zgłebiania jej tradycji politcznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie stanowi warunek niezbędny. Można opuścić max. 2 wykłady. Ostatni wykład kończy się krótkim (ok. 30 min.) pisemnym kolokwium (odpowiedź na pytanie otwarte z zakresu tematyki wykładu). W sytuacjach szczególnych (większa liczba nieobecności) możliwe jest ustne kolokwium na temat lektury uzgodnionej z prowadzącym. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.