Wizje przeszłości: Ruś-Wielkie Księstwo Moskiewskie-wielonarodowe Imperium Rosyjskie (blok: Historia Rosji) K1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1-WPKB-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wizje przeszłości: Ruś-Wielkie Księstwo Moskiewskie-wielonarodowe Imperium Rosyjskie (blok: Historia Rosji) K1 |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość języka rosyjskiego. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja najważniejszych interpretacji rosyjskich dziejów, które w XIX i XX w. sformułowali historycy rosyjscy, a także badacze reprezentujący inne historiografie, ze szczególnym uwzględnieniem historyków polskich. Podczas zajęć omawiane będą także czynniki – naukowy, światopoglądowy, polityczny – które wpływały na poglądy historyków. Podczas zajęć porównywane będą także różne interpretacje rosyjskich historii formułowane w różnym czasie i przez różnych historyków. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na ujęcia, które zostały upowszechnione w społeczeństwach. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione koncepcje najznamienitszych historyków rosyjskich, reprezentujących najważniejsze szkoły historyczne na temat ojczystych dziejów: Wasilija Tatiszczewa, Michała Szczerbatowa, Mikołaja Karamzina, Michała Pogodina, Mikołaja Ustriałowa, Sergiusza Sołowjowa, Dymitra Iłowajskiego, Wasilija Kluczewskiego, Michała Pokrowskiego, Borysa Grekowa i in. Na zajęciach omówione zostaną ich poglądy na – kluczowe dla nauki rosyjskiej historycznej od początku jej istnienia – kwestie: genezy Rusi, genezy państwa moskiewskiego, relacji państwa moskiewskiego i ziem ruskich pozostających poza jego granicami do czasu rozbiorów Rzeczypospolitej oraz Rusi Czerwonej oraz relacji państwa moskiewskiego i Rosji wobec zachodniej Europy. Zagadnienia omawiane będą w porządku problemowym. Omówione zostaną czynniki, które legły u podstaw formułowanych przez historyków poglądów: 1) naukowe (odkrycia źródeł, doskonalenie metod badawczych, oddziaływanie koncepcji filozoficznych i szkół historycznych), 2) pozanaukowe (wydarzenia polityczne, przemiany społeczne, dominująca ideologia państwa i in.). |
Literatura: |
Literatura podstawowa. Podczas zajęć omawiane będą wybrane fragmenty prac: Татищев В.Н., История Российская, т. 1–3, Москва–Лениниград 1962–1964. Ломоносов М., Древняя Российская история, Санктпетербург 1766. Karamzin M., Historya państwa rossyiskiego, t. 1–4, Warszawa 1824–1825. Погодин М., Изследования, замечания и лекции о русской истории, т. 4–6, Москва 1850–1857. Устрялов Н., Русская история, т. 1–2, Санктпетербург 1837–1839. Соловьев С.М., История России с древнейших времен, кн. 1–4, Москва 1959–1960. Ключевский В.О., Курс русской истории, ч. 1–2, Москва 1904–1906. Покровский М.Н., Русская история с древнейших времен, в: idem, Изобранные произведения, кн. 1, Москва 1966. Grekow B., Ruś Kijowska, Warszawa 1955. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Po zakończeniu zajęć student: – zna zagadnienia z dziejów Rosji wzbudzające szczególne zainteresowanie badaczy w przeszłości i współcześnie; – zna dzieła historiograficzne i historiozoficzne, które kształtowały obraz dziejów Rosji w XIX i XX w.; – zna najważniejsze koncepcje rosyjskich dziejów sformułowane w XIX i XX w. w historiografiach rosyjskiej, polskiej i innych; – rozumie znaczenie tekstu historiograficznego, tekstów publicystycznych, literackich, jako źródeł do badań mentalności. Umiejętności. Po zakończeniu zajęć student: – potrafi omówić najważniejsze wizje rosyjskich dziejów XIX–XXI w.; – wskazuje przyczyny różnic w interpretacji rosyjskich dziejów: metodologiczne, historiozoficzne, światopoglądowe, polityczne, narodowe. Kompetencje społeczne. Po zakończeniu zajęć student: – rozumie konieczność ciągłego rozszerzania swojej wiedzy, a zarazem krytycznej lektury prac dotyczących historii Rusi, Wielkiego Księstwa Moskiewskiego, Imperium Rosyjskiego; – dostrzega znaczenie znajomości różnych stanowisk interpretacyjnych; – prezentuje postawę szacunku dla innych poglądów, nawet jeśli się z nimi nie zgadza. |
Metody i kryteria oceniania: |
– Obecność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności: 3. Student ma obowiązek wykazać się znajomością zagadnienia omawianego na zajęciach, na których nie był obecny podczas indywidualnej rozmowy z prowadzącą. – Przygotowanie do zajęć – znajomość lektur. – Udział w dyskusji. Prowadząca poda każdemu studentowi informację o proponowanej ocenia na przedostatnich zajęciach. W sytuacjach szczególnych ocena zostanie wystawiona na podstawie indywidualnej rozmowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.