Tematy żydowskie w literaturze polskiej w XIX i XX w. Nowoczesna tożsamość żydowska - zapisy literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-WHLJS-17AMOL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Tematy żydowskie w literaturze polskiej w XIX i XX w. Nowoczesna tożsamość żydowska - zapisy literackie |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa orientacja w historii Żydów europejskich |
Skrócony opis: |
Wykład ma celu przedstawienie studentom rozmaitych odmian nowoczesnej tożsamości żydowskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą bardzo różnym odmianom nowoczesnej tożsamości żydowskiej. Od połowy XIX wieku do czasów Zagłady - na terenie diaspory w Europie środkowej i wschodniej - rozwijały się różnorodne projekty nowoczesnej tożsamości ówczesnych mieszkańców tych terenów. Częścią prezentacji tych projektów były teksty literackie, powstające w zarówno w językach jidysz i hebrajskim, jak i w językach diaspory. Zob. "zakres tematów" w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
1. Szolem Asz, Petersburg, Warszawa, Moskwa 2. Jakub Appenszlak, Piętra. Dom na Bielańskiej 3. I.L. Perec, Opowiadania chasydzkie i ludowe 4. I.B. Singer, Rodzina Muszkatów 5. Alfred Döblin, Podróż po Polsce 6. Wanda Melcer, Czarny ląd 7. Izrael Singer, Rodzina Karnowskich 8. Izrael Singer, Bracia Aszkenazy 9.Szolem Alejchem, Motel, syn kantora 10.Szolem Alejchem, Notatki komiwojażera 11. Żydzi w Polsce, antologia, red. H. Markiewicz 12. Międzywojenna poezja polsko-żydowska. Antologia. red. E. Prokop-Janiec 13. Twarzą ku nocy. Twórczość literacka Maurycego Szymla, red. M. Antosik-Piela i E. Prokop Janiec 14.E. Prokop-Janiec, Pogranicze polsko-żydowskie. Topografie i teksty. 15. Podsumowanie i egzamin |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu student potrafi dokonać analizy dzieła literackiego, wydobywając zawarte w nim prezentacje idei. Umie analitycznie oraz krytycznie czytać tekst. Potrafi usytuować dzieło literackie w kontekście wydarzeń historycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecnośc na wykładzie. Zdanie (pisemnego) egzaminu. (Zobacz kryteria oceniania w cyklu dydaktycznym) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.