Zagłada
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-WHLJS-ZAG-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zagłada |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Nie ma żadnych specjalnych wymagań wstępnych wyjąwszy zainteresowanie tematem. |
Skrócony opis: |
Wykład będzie przedstawieniem i analizą największej zaplanowanej zbrodni w historii Zachodu – masowego mordu na europejskich Żydach, któremu towarzyszyła zagłada milionów innych wrogów III Rzeszy: radzieckich jeńców wojennych, więźniów politycznych, Romów, osób niepełnosprawnych, homoseksualistów itp. |
Pełny opis: |
Wykład będzie analizą największej zaplanowanej zbrodni w historii Zachodu – masowego mordu na europejskich Żydach, któremu towarzyszyła zagłada milionów innych wrogów III Rzeszy: radzieckich jeńców wojennych, więźniów politycznych, Romów, osób niepełnosprawnych, homoseksualistów itp. Specjalna uwaga zostanie poświęcona: „intelektualnej” genezie narodowego socjalizmu, roli Adolfa Hitlera, źródłom masowego poparcia Niemców dla NSDAP, organizacji państwa nazistowskiego, porównaniu antysemityzmu hitlerowskiego i polskiego, postawom Niemców i Polaków wobec prześladowań antysemickich, oporowi zbrojnemu Żydów w czasie II wojny światowej oraz innym (nieżydowskim) ofiarom reżimu nazistowskiego. Wykład będzie skoncentrowany na dwóch obszarach Europy: Niemczech, gdzie narodził się projekt masowego ludobójstwa oraz Polsce i Związku Radzieckim gdzie miało miejsce gross zbrodni nazistowskich. Kurs poświęcony Zagładzie nie przypomina innych przedmiotów w programie akademickim. Etyczne zagadnienia jakie wyłaniają się z poznawania Zagłady każą nam na nowo przemyśleć zachodnią Cywilizację, (której jesteśmy częścią), w kontekście mechanizmów wykluczenia, represji i zniszczenia różnych grup mniejszościowych. Zob. "Zakres tematów" w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
Zob. sylabus w danym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Podstawowy cel kursu polega na rozwinięciu głównej kompetencji historyka czyli umieszczenia zdarzeń i idei (w tym przypadku związanych z Holokaustem) we właściwym kontekście dziejowym, jak też rozumienie ich przyczyn i konsekwencji. Po ukończeniu kursu studenci powinni móc niezależnie i krytycznie rozpoznawać i analizować najważniejsze problemy składające się na proces Holokaustu. Studenci zostaną nauczeni, w jaki sposób skrajne uprzedzenia rasistowskie i etniczne prowadzą do państwowej polityki zabijania. I jak tego typu idee są naturalizowane i racjonalizowane w polityce państwa. Studenci będą rozumieć złożoną genezę i ewolucję nazistowskiego ludobójstwa: jego ideologiczne “uzasadnienie”, zasięg terytorialny, formy organizacji, metody zabijania, społeczne reakcje na dokonujące się zbrodnie, itp. Będą też w stanie sięgnąć po metodę porównawczą by analizować fenomen ludobójstwa, w szczególności będą w stanie porównać los różnych grup poddanych prześladowaniom ze strony reżimu nazistowskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zob. sylabus w danym cyklu dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.