Ku nowoczesności. Żydzi w okresie pierwszej wojny światowej i w dwudziestoleciu międzywojennym (1914-1939)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-WHLJS-ZWMW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ku nowoczesności. Żydzi w okresie pierwszej wojny światowej i w dwudziestoleciu międzywojennym (1914-1939) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom możliwie szerokiej wiedzy na temat dziejów i kultury Żydów w okresie pierwszej wojny światowej oraz w dwudziestoleciu miedzywojennym (ze szczególnym naciskiem na historię powszechną) oraz wybranych zagadnień monograficznych. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom możliwie szerokiej wiedzy na temat dziejów i kultury Żydów w okresie pierwszej wojny światowej oraz w dwudziestoleciu miedzywojennym (ze szczególnym naciskiem na historię powszechną) oraz wybranych zagadnień monograficznych.Wykłady uzupełniają wiedzę zdobywaną przez studentów dzięki indywidualnej pracy oraz realizacji innych elementów programu. Wykłady prezentują na ogół również problematykę związaną z aktualnymi badaniami monograficznymi wykładowcy, dzięki czemu wprowadzają do dydaktyki akademickiej najnowsze ustalenia naukowe. W wykładach przekazywana jest także wiedza o stanie badań oraz nowych trendach metodologicznych. Studenci poznają różne szkoły naukowe i ich interpretacje. Zob. "Zakres tematów" w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
Brenner M., The Renaissance of Jewish Culture in Weimar Germany, New Haven and London 1996; Kobrin R., Żydowski Białystok i jego diaspora, tłum. A. Musiał, Białystok 2014; Kuznitz C., YIVO and the Making of Modern Jewish Culture: Scholarship for the Yiddish Nation, Cambridge 2014; Mendelsohn E., Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym, tłum. A. Tomaszewska, Warszawa 1992; Shore M., Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem, tłum. M. Szuster, Warszawa 2008; Veidlinger J., The Moscow State Yiddish Theater: Jewish Culture on the Soviet Stage, Bloomington 2000 Materiały polecone przez prowadzącą zajęcia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - ma pogłębioną wiedzę na temat dziejów i kultury Żydów polskich w latach 1914-1939; - ma wiedzę na temat czynników formujących nowoczesne społeczeństwo żydowskie na początku XX wieku; - ma wiedzę na temat najistotniejszych procesów społeczno-kulturowych dotyczących ludności żydowskiej w latach 1914 – 1939; Umiejętności - potrafi powiązać wydarzenia polityczne z procesami społeczno-kulturowymi, a także wyjaśnić ich znaczenie i określić ich przebieg; - potrafi dostrzec zależności pomiędzy czynnikami politycznymi, społecznymi i kulturowymi odpowiedzialnymi za kształtowanie nowoczesnego życia żydowskiego; - potrafi ocenić rodzaj i skalę zmian, które zaszły w społeczeństwie żydowskim w latach 1914-1939. Kompetencje społeczne - dostrzega złożoność i bogactwo życia społecznego w okresie międzywojennym; - odnosi się krytycznie do uproszczonych przekazów na temat tego okresu; - dostrzega złożoność zagadnienia tożsamości żydowskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny (powyżej 60%) z testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.