Awangarda w Polsce: teoria i praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-AWP-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Awangarda w Polsce: teoria i praktyka |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone kształtowaniu się środowiska twórczego awangardy w Polsce i działalności awangardowych artystów jako teoretyków sztuki, dydaktyków i twórców – na tle działalności awangardy europejskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium, o otwartej formule, poświęcone genezie i głównym kierunkom awangardy polskiej w relacji do europejskiej. Analizie zostaną poddane: geneza, czynniki rozwoju i przejawy aktywności teoretycznej i praktycznej awangardowych twórców – od I Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 r. – po Teorię widzenia Strzemińskiego i wystawy polskiej awangardy w Paryżu w okresie odwilży. Wskazane zostaną najważniejsze ugrupowania i osobowości artystyczne, omówione kluczowe wystawy i periodyki. Analizowane będą manifesty, teksty teoretyczne i krytyczne, interpretowane dzieła, rozpatrywane w kontekście ówczesnej kultury europejskiej. Postawione zostaną pytania, skłaniające do redefinicji zjawiska i zmiany perspektyw badawczych Poszczególne tematy konwersatorium wraz z terminarzem zostaną ustalone na pierwszym spotkaniu w uzgodnieniu z uczestnikami zajęć. |
Literatura: |
Źródła: Brzękowski J., Chwistek L., Smolik P., Strzemiński W., O sztuce nowoczesnej, Łódź 1934 Listy Władysława Strzemińskiego do Juliana Przybosia z lat 1929-1933, do druku przygotował i przypisami opatrzył A. Turowski, „Rocznik Historii Sztuki”, T. IX: 1973. Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej. Collection Internationale d’Art Nouveau. Katalog nr 2. Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów w Łodzi, Łódź 1932 Strzemiński W., Pisma, zebrała, oprac. i komentarzem opatrzyła Z. Baranowicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975 Czasopisma: „Blok & Kurier Bloku”, „Forma”, „Praesens”, „Zwrotnica”, „Komunikat a.r.” Opracowania: Altshuler B., Collecting the new: a historical introduction, [w:] Collecting the new: museums and contemporary art, ed. by B. Alshuler, Princeton 2007, s. 1–13 Altshuler Bruse, The Avant-Garde in Exhibition. New Art in the 20th Century, New York 1994 Bürger Peter, Teoria awangardy, Kraków 2005 Grupa „a.r.”. 40-lecie Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, Łódź 1971 Jurkiewicz-Eckert D., „Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej” Muzeum Sztuki w Łodzi i jej znaczenie dla dziedzictwa kulturowego Europy, „Studia Europejskie” 2006 nr 4, s. 121–143 Kolekcja sztuki XX w. w Muzeum Sztuki w Łodzi, katalog wystawy Galeria Zachęta, Warszawa, 6 V – 2 VI 1991, Warszawa 1991 Kornhauser Jakub red., Siewior Kinga red., Głuchy brudnopis. Antologia manifestów awangard Europy Środkowej. Kraków 2015 Kornhauser J. red., Szumna M. red., Kmiecik M. red:, Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Kraków 2016 Luba I., Awangarda w CBWA. Wystawy Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, Henryka Stażewskiego, Marii Ewy Łunkiewicz-Rogoyskiej w latach 1956-1969, Warszawa 2017 Luba I., Kobro i Strzemiński: Łódź – Warsaw – Paris (1956-1957), „Ikonotheka” 2016, nr 26, s. 137–166 Luba I., Paradoks sztuki narodowej i modernizmu. Władysław Strzemiński laureatem nagrody artystycznej miasta Łodzi w roku 1932, „Biuletyn Historii Sztuki” 2012, nr 3/4, s. 707–732 Luba I., Wawer E.P., Władysław Strzemiński i Wielka Wojna, „Rocznik Historii Sztuki” XL: 2015, s. 93–117 Ładnowska J., Nowoczesność z tradycją. 70 lat kolekcji a.r., http://www.tygielkultury.eu/10_12_2000/aktual/2ram.htm Pałuszewski A., a.r. Mit urzeczywistniony. Dzieje i kolekcja, Łódź 1989 Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki, Łódź 2012 Strożek P., Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939: obecność - kontakty – wydarzenia, Warszawa 2012 Turowski A., Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000 Turowski A., Malewicz w Warszawie: rekonstrukcje i symulacje, Kraków 2002 Turowski A., Muzea Kultury Artystycznej, „Artium Questiones” 1983, nr 2, s. 90–103 Wenderski M., Cultural Mobility in the Interwar Avant-Garde Art Network: Poland, Belgium and the Netherlands, Routledge 2018 Katalogi wystaw indywidualnych i zbiorowych. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu semestralnych zajęć studenci dysponują wiedzą z zakresu różnych form aktywności awangardy w Polsce i Europie, znajomością wybranych zjawisk, kierunków, dzieł i tekstów teoretycznych, oraz wiedzą z zakresu współczesnej metodologii badań nad awangardą, przydatną w samodzielnej pracy naukowej. Studenci zyskują umiejętności w zakresie: analizy formy wybranych dzieł awangardy oraz krytycznej oceny kontekstów historycznych, społecznych i politycznych jej działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności na ocenę dostateczną). Podstawą uzyskania wyższej niż dostateczna (na podstawie obecności) oceny jest egzamin pisemny z tematyki omawianej w trakcie wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.