Brokat, splendor i godzinki. Związki sztuki i liturgii w średniowieczu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-BSG-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Brokat, splendor i godzinki. Związki sztuki i liturgii w średniowieczu |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium zaplanowane jest jako wprowadzenie do związków sztuk plastycznych i rzemiosła artystycznego z liturgią średniowieczną. W czasie zajęć Uczestnicy i Uczestniczki będą analizować wraz z prowadzącym powstałe między IX a początkiem XVI wieku przedmioty przez pryzmat ich udziału w rozmaitych ceremoniach. Analizie zostaną również poddane średniowieczne źródła ikonograficzne przedstawiające liturgię. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest analiza wybranych obiektów związanych z liturgią średniowieczną. Osoby biorące udział w konwersatorium będą poznawać treść oraz przebieg różnych celebracji liturgicznych oraz ich specyfikę. Wiedza ta pozwoli im na lepsze zrozumienie funkcji przedmiotów związanych z liturgią: rozmaitych paramentów liturgicznych, szat, relikwiarzy, ksiąg liturgicznych. Drugim celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom przedstawień liturgii powstałych w średniowieczu. Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: - organizacja kościelna, struktury diecezjalne i monastyczne - typy celebracji liturgicznych i związanych z nimi ksiąg, zróżnicowanie formularzy mszalnych - dramat liturgiczny i obiekty z nim związane - rok liturgiczny, rodzaje świąt, budowa kalendarza, wyliczanie dat świąt i Wielkanocy 2 - sprzęty liturgiczne – wpływ funkcji na formę, programy ikonograficzne - szaty duchownych używane w czasie liturgii i poza nią - kult relikwii i ceremonie z nimi związane, przedmioty związane z przechowywaniem i pokazywaniem relikwii - wpływ liturgii na treści nastaw ołtarzowych, malarskiego wystroju przestrzeni sakralnej i sztuki sepulkralnej - liturgia w ikonografii: przedstawienia mszy, Eucharystii i pozostałych sakramentów, pogrzebu, procesji, ikonografia związana z kultem relikwii - udział świeckich w liturgii, pobożność prywatna, jej przemiany i towarzyszące jej przedmioty - materiały używane do wyrobu sprzętów liturgicznych i ich symboliczne znaczenie |
Literatura: |
- H. Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, przekł. T. Zatorski, Gdańsk 2010. - W. Bielak, Wpływ devotio moderna na formację polskiego duchowieństwa. Szkic zagadnienia, [w:] Średniowieczny kościół polski. Z dziejów duszpasterstwa i organizacji kościelnej, red. M.T. Zahajkiewicz, S. Tylus, Lublin 1999, s. 23–57. - A. Błażejewska, Sztuka społeczności wiejskiej w okresie późnego średniowiecza, [w:] Sztuka około 1400. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1996, s. 349–371. - A. Bochnak, J. Pagaczewski, Polskie rzemiosło artystyczne wieków średnich, Kraków 1959. - D. Brzeziński, B. Leszkiewicz B., Średniowieczna płocka liturgia katedralna na podstawie Biblii Płockiej z XII wieku, Płock 2017. - S. Bylina, Religijność późnego średniowiecza. Chrześcijaństwo a kultura tradycyjna w Europie Srodkowo-Wschodniej w XIV–XV w., Warszawa 2009. - J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku. Wprowadzenie historyczne i przewodnik dla studentów i muzyków, Kraków 1997. - M. Jakubek-Raczkowska, Tu ergo flecte genua tua. Sztuka a praktyka religijna w diecezjach pruskich państwa zakonu krzyżackiego do połowy XV wieku, Pelplin 2014. - K. Kopania, Animated Sculptures of the crucified Christ in the religious culture of the Latin Middle Ages, Warszawa 2011. - T.A. Kruszyński, Parury, czyli dawne ozdoby alby i humerału. 3 Studjum z zakresu paramentyki, Kraków [1929?]. - W. Marcinkowski, Przedstawienia dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej, Kraków 1994. - Miller M.C., Clothing the Clergy. Virtue and Power in Medieval Europe, London 2014. - Monumenta Sacra Polonorum, t. I–V. - Ornamenta Ecclesiae. Kunst und Künstler der Romanik. Katalog zur Ausstellung des Schnütgen-Museums in der Josef- Haubrich-Kunsthalle, t. I–III, Köln 1985. - É. Palazzo, Liturgie et société au Moyen Age, Paris 2000. - W. Rozynkowski, O liturgii w zakonie krzyżackim w średniowieczu, [w:] Rewitalizacja zespołu kościoła Najświętszej Marii Panny w Malborku, red. J. Hochleitner, Malbork 2016, s. 49–66. - Skarb średniowiecznych paramentów z Kościoła Mariackiego w Gdańsku. Katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, t. I–III, H. Hryszko, M. Stachurska, A. Krzemińska-Maciejko, Gdańsk 2020. - P. Szczaniecki, Służba Boża w dawnej Polsce, Kraków 2020. - K. Szczepkowska-Naliwajek, Relikwiarze średniowiecznej Europy od IV do początku XVI wieku. Geneza, treści, styl i techniki wykonania, Warszawa 1996. - B. Włodarski, Chronologia staropolska, Warszawa 1957. - A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. III: Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380–1520, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza absolwent zna i rozumie: K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny 4 K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W05: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki K_W16: ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła Umiejętności absolwent potrafi: K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby K_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U04: potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne K_U06: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U10: posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł K_U11: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie 5 historii sztuki oraz innych źródeł K_U12: ma umiejętności językowe w zakresie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U13: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Kompetencje społeczne: |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach oparta na przeczytaniu oraz przemyśleniu zadanej lektury - samodzielna, pisemna analiza obiektów związanych z liturgią oraz przedstawień liturgii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bogusz | |
Prowadzący grup: | Marcin Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.