Chłopcy malowani. Sztuka i architektura wobec Wielkiej Wojny 1914–1918
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-CHM-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Chłopcy malowani. Sztuka i architektura wobec Wielkiej Wojny 1914–1918 |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony sztuce i architekturze okresu I wojny światowej (polskiej i powszechnej), jak również sztuce i architekturze i kulturze powojennej (nowoczesnej i współczesnej) w różnoraki sposób tematyzującej Wielką Wojnę. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest sztuce i architekturze okresu I wojny światowej (polskiej i powszechnej), jak również sztuce i architekturze i kulturze powojennej (nowoczesnej i współczesnej) w różnoraki sposób tematyzującej Wielką Wojnę. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną rożne historyczne i krytyczne punkty widzenia na lata 1914– 1918, ich miejsce oraz kulturotwórczą rolę, jaką odegrały. Z jednej więc strony Wielka Wojna zaprezentowana zostanie jako miejsce i czas, w którym narodziły się nowoczesne środki wyrazu artystycznego, takie jak, np., fotomontaż i kolaż. Z drugiej, taka „modernistyczna” lektura jej kulturowej historii skontrastowana zostanie z niezwykle zachowawczymi i konserwatywnymi obrazami wojny, które powstawały w trakcie całego jej trwania i bezpośrednio po niej. Kolejne wykłady poświęcone zostaną: - doświadczeniu i pamięci konfliktu w sztuce powszechnej i kulturze, - artystom-żołnierzom i artystom-świadkom wojny, - wizualnej propagandzie wojny, - wojennej architekturze komemoratywnej, - nowoczesnym środkom wyrazu charakterystycznym dla frontu zachodniego i rzekomemu konserwatyzmowi, jaki dominował w przedstawieniach frontu wschodniego, - męskiej histerii i traumie, jej wyparciu i ukryciu, - rozpadowi tradycyjnie pojmowanych wzorcom męskości, - dwuznacznej roli, jaką lata Wielkiej Wojny odgrywają w polskiej pamięci kulturowej, - polskiej sztuce legionowej i jej instytucjonalnemu obiegowi, - oficjalnym, militarystycznym narracjom i kontrhistoriom wojennym, - subwersyjnym obrazom wojny i jej wypartym narracjom, - losom tytułowych chłopców malowanych w dwudziestoleciu międzywojennym i w drugiej połowie XX wieku. |
Literatura: |
Podawana na bieżąco w trakcie zajęć |
Efekty uczenia się: |
Studenci i studentki zdobędą szczegółową wiedzę na temat nieobecnej właściwie w polskiej historii sztuki problematyki dot. wizualnych aspektów i kulturowej historii I wojny światowej. Zostaną zapoznani z szeregiem artystycznych wypowiedzi na temat wojny (polskich i powszechnych) oraz ze społecznym i kulturowym kontekstem, w jakim powstawały i funkcjonowały przez ostatnie sto lat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie pisemnego kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.