Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje historii sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-DZHSZTWE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dzieje historii sztuki
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład przedstawia dzieje historii sztuki od początków

refleksji o sztuce w źródłach starożytnych po

współczesne perspektywy metodologiczne.

Pełny opis:

Wykład obowiązkowy dla studentów historii sztuki

(pierwszy rok studiów magisterskich) obejmuje m.in.

początki refleksji o sztuce, nowożytną historiografię

artystyczną, nowoczesną instytucjonalizację historii

sztuki, nurty formalizmu, ikonologię, społeczne historie

sztuki, współczesne perspektywy metodologiczne.

Analizie poddane są różne szkoły akademickiej historii

sztuki oraz ich związki z tradycją znawstwa i

instytucjami muzeum. Uwzględnione są aspekty

nowoczesnych i współczesnych nauk o obrazie,

elementy dziejów historii architektury, wybrane

perspektywy postkolonialne, a także postawy

metodologiczne dotyczące nowych mediów oraz

związki historii sztuki z pokrewnymi obszarami

badawczymi, np. muzeologią, studiami nad kulturą

wizualną.

Literatura:

Bibliografia (wybór):

1. Adams L.S., The Methodologies of Art: An Introduction,

Boulder–Oxford 1996.

2. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, tłum. J.

Mach, Łódź 2004.

3. Art History and Its Institutions: Foundations of a

Discipline, red. E. Mansfield, London 2002.

4. Belting H., Antropologia obrazu, tłum. M. Bryl,

Kraków 2012.

5. Belting H., The End of the History of Art, Chicago 1987.

6. Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa

2008.

7. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk

humanistycznych, Wrocław 1980.

8. Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia

historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008.

9. Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i

kultura nowoczesna, tłum. Ł. Zaremba, I. Kurz,

Warszawa 2009.

10. Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo. Problemy

badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

11. Czekalski S., Jak wyjaśnić obraz? Metodologiczne

tropy historii sztuki w epoce Ernsta H. Gombricha,

Poznań 2022.

12. Derrida J., Prawda w malarstwie, tłum. M.

Kwietniewska, , Gdańsk 2003.

13. Didi-Huberman G., Atlas albo radosna wiedza

podszyta niepokojem, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2020.

14. Didi-Huberman G. Przed obrazem. Pytanie o cele

historii sztuki, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011.

15. Hatt M., Klonk C., Art History: A Critical Introduction

to Its Methods, Manchester 2006.

16. Generations and Geographies in the Visual Arts:

Feminist Readings, red. G. Pollock, London–New York

1996.

17. Marin L., O przedstawieniu, tłum. P. Pieniążek et al.,

Gdańsk 2011.

18. Panofsky E., Studia z historii sztuki, red. J.

Białostocki, Warszawa 1971.

19. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia

przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl et al.

Poznań 2009.

20. Rampley M., The Vienna School of Art History:

Empire and the Politics of Scholarship, 1847–1918,

University Park 2015.

21. Stoichita V.I., Krótka historia cienia, tłum. P.

Nowakowski, Kraków 2001.

22. Sztuka w świecie znaków, red. i tłum. B. Żyłko,

Gdańsk 2002.

23. The Art of Art History, red. D. Preziosi, Oxford 1998.

24. The Two Art Histories: The Museum and the

University, red. C.W. Haxthausen, New Haven–London

2002.

25. Vasari i nowożytna historiografia sztuki. Antologia,

wstęp i tłum. Z. Waźbiński, Wrocław 1975.

26. Warburg A., Atlas obrazów Mnemozyne, red. M.

Warnke, C. Brink, tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk,

Warszawa 2015.

27. Warburg A., Narodziny Wenus i inne szkice

renesansowe, tłum. R. Kasperowicz, Gdańsk 2010.

28. Winckelmann J.J., Dzieje sztuki starożytnej, opr. W.

Bałus, tłum. T. Zatorski, Kraków 2012.

29. Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum.

D. Hanulanka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962.

30. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot – metodologia –

zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia (według obowiązującej tabeli

symboli efektów uczenia się dla programu studiów,

historia sztuki):

K2_W01 – absolwent „ma pogłębioną wiedzę o

specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii

sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować

w działalności profesjonalnej”;

K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę,

obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu

historii sztuki i innych nauk historycznych”;

K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną,

prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z

zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,

właściwych dla historii sztuki”;

K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych

dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą

wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin

naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i

dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,

pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych

dla kilku dyscyplin naukowych”;

K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody

analizy, interpretacji, wartościowania i

problematyzowania różnych wytworów kultury,

właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół

badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin

naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W09 – „ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej

naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń.”

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie 1,5-godzinnego egzaminu

pisemnego w sesji letniej. Wymagana obecność na

zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione

nieobecności w semestrze).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Świtek
Prowadzący grup: Gabriela Świtek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)