University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Art History

General data

Course ID: 3105-DZHSZTWE
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Art History
Name in Polish: Dzieje historii sztuki
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Wykład przedstawia dzieje historii sztuki od początków

refleksji o sztuce w źródłach starożytnych po

współczesne perspektywy metodologiczne.

Full description: (in Polish)

Wykład obowiązkowy dla studentów historii sztuki

(pierwszy rok studiów magisterskich) obejmuje m.in.

początki refleksji o sztuce, nowożytną historiografię

artystyczną, nowoczesną instytucjonalizację historii

sztuki, nurty formalizmu, ikonologię, społeczne historie

sztuki, współczesne perspektywy metodologiczne.

Analizie poddane są różne szkoły akademickiej historii

sztuki oraz ich związki z tradycją znawstwa i

instytucjami muzeum. Uwzględnione są aspekty

nowoczesnych i współczesnych nauk o obrazie,

elementy dziejów historii architektury, wybrane

perspektywy postkolonialne, a także postawy

metodologiczne dotyczące nowych mediów oraz

związki historii sztuki z pokrewnymi obszarami

badawczymi, np. muzeologią, studiami nad kulturą

wizualną.

Bibliography: (in Polish)

Bibliografia (wybór):

1. Adams L.S., The Methodologies of Art: An Introduction,

Boulder–Oxford 1996.

2. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, tłum. J.

Mach, Łódź 2004.

3. Art History and Its Institutions: Foundations of a

Discipline, red. E. Mansfield, London 2002.

4. Belting H., Antropologia obrazu, tłum. M. Bryl,

Kraków 2012.

5. Belting H., The End of the History of Art, Chicago 1987.

6. Berger J., Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa

2008.

7. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk

humanistycznych, Wrocław 1980.

8. Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia

historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008.

9. Crary J., Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i

kultura nowoczesna, tłum. Ł. Zaremba, I. Kurz,

Warszawa 2009.

10. Czekalski S., Intertekstualność i malarstwo. Problemy

badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

11. Czekalski S., Jak wyjaśnić obraz? Metodologiczne

tropy historii sztuki w epoce Ernsta H. Gombricha,

Poznań 2022.

12. Derrida J., Prawda w malarstwie, tłum. M.

Kwietniewska, , Gdańsk 2003.

13. Didi-Huberman G., Atlas albo radosna wiedza

podszyta niepokojem, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2020.

14. Didi-Huberman G. Przed obrazem. Pytanie o cele

historii sztuki, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011.

15. Hatt M., Klonk C., Art History: A Critical Introduction

to Its Methods, Manchester 2006.

16. Generations and Geographies in the Visual Arts:

Feminist Readings, red. G. Pollock, London–New York

1996.

17. Marin L., O przedstawieniu, tłum. P. Pieniążek et al.,

Gdańsk 2011.

18. Panofsky E., Studia z historii sztuki, red. J.

Białostocki, Warszawa 1971.

19. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia

przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl et al.

Poznań 2009.

20. Rampley M., The Vienna School of Art History:

Empire and the Politics of Scholarship, 1847–1918,

University Park 2015.

21. Stoichita V.I., Krótka historia cienia, tłum. P.

Nowakowski, Kraków 2001.

22. Sztuka w świecie znaków, red. i tłum. B. Żyłko,

Gdańsk 2002.

23. The Art of Art History, red. D. Preziosi, Oxford 1998.

24. The Two Art Histories: The Museum and the

University, red. C.W. Haxthausen, New Haven–London

2002.

25. Vasari i nowożytna historiografia sztuki. Antologia,

wstęp i tłum. Z. Waźbiński, Wrocław 1975.

26. Warburg A., Atlas obrazów Mnemozyne, red. M.

Warnke, C. Brink, tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk,

Warszawa 2015.

27. Warburg A., Narodziny Wenus i inne szkice

renesansowe, tłum. R. Kasperowicz, Gdańsk 2010.

28. Winckelmann J.J., Dzieje sztuki starożytnej, opr. W.

Bałus, tłum. T. Zatorski, Kraków 2012.

29. Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum.

D. Hanulanka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962.

30. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot – metodologia –

zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia (według obowiązującej tabeli

symboli efektów uczenia się dla programu studiów,

historia sztuki):

K2_W01 – absolwent „ma pogłębioną wiedzę o

specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii

sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować

w działalności profesjonalnej”;

K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę,

obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu

historii sztuki i innych nauk historycznych”;

K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną,

prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z

zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,

właściwych dla historii sztuki”;

K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych

dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą

wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin

naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i

dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,

pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych

dla kilku dyscyplin naukowych”;

K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody

analizy, interpretacji, wartościowania i

problematyzowania różnych wytworów kultury,

właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół

badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin

naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W09 – „ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej

naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń.”

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na podstawie 1,5-godzinnego egzaminu

pisemnego w sesji letniej. Wymagana obecność na

zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione

nieobecności w semestrze).

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 60 hours, 30 places more information
Coordinators: Gabriela Świtek
Group instructors: Gabriela Świtek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)