Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gotycka architektura południowych pobrzeży Bałtyku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-GAP-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gotycka architektura południowych pobrzeży Bałtyku
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką

badawczą gotyckiej architekturą południowych pobrzeży

Bałtyku, czyli terenów od Lubeki, przez Meklemburgię po

Pomorze od XIII do schyłku XV w.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką

badawczą gotyckiej architekturą południowych pobrzeży

Bałtyku, czyli terenów od Lubeki, przez Meklemburgię po

Pomorze od XIII do schyłku XV w.Poruszane problemy

szczegółowe:

1. Uwarunkowania polityczne i gospodarcze rozwoju miast w

strefie nadbałtyckiej, znaczenie Hanzy

2. Początki gotyckiej architektury ceglanej w regionie, cegła

jako budulec

3. Architektura trzynastowiecznych kościołów parafialnych i

klasztornych, rola zakonów w rozwoju budownictwa

4. Kościół Mariacki w Lubece - dzieje budowlane i jego

znaczenie dla architektury niżu bałtyckiego w XIV w.

5. Hale obejściowe, trójapsydowe, zintegrowane -

różnorodność form kościołów miejskich w XIV i XV w.

6. Twórczość Hinricha Brunsberga - fakty i spekulacje

Literatura:

1. H. J. Böker, Die mittelalterliche Backsteinarchitektur

Norddeutschlands, Darmstadt 1988

2. N. Nussbaum, Deutsche Kirchenbaukunst der Gotik, 2. Aufl.,

Darmstadt 1994

3. Studien zur Backsteinarchitektur, Bd. 1-7, Berlin 2000-2005

4. N. Zaske, Gotische Backsteinkirchen Norddeutschlands,

Leipzig 1968

5. W. Schäfke, Mittelalterliche Backsteinarchitektur von

Lübeck bis zur Marienburg, Köln 1995

6. Sztuka pobrzeża Bałtyku. Materiały Sesji Stowarzyszenia

Historyków Sztuki Gdańsk, listopad 1976, Warszawa 1978

7. Architektura gotycka w Polsce (= Dzieje Sztuki Polskiej, t.

2), Warszawa 1995 [tam literatura dotycząca budowli z

terenu obecnej Polski]

8. J. Jarzewicz, Gotycka architektura Nowej Marchii.

Budownictwo sakralne w okresie Askańczyków i

Wittelsbachów, Poznań 2000 [tu obficie cytowana literatura

niemieckojęzyczna]

Efekty uczenia się:

K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07;

K2_U02; K2_U10; K2_K04

Uczestnik zajęć wyniesie z nich gruntowną wiedzę o

przemianach stylowych ceglanej architektury gotyckiej na

północy Europy. Będzie w stanie rozpoznać najważniejsze typy

kościołów miejskich (parafialnych i zakonnych) i wyjaśnić

artystyczne, społeczne i polityczne podłoże ich specyficznego

ukształtowania. Będzie potrafił wpisać zjawiska artystyczne w

historyczny kontekst regionu.

Student zna i potrafi:

zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie

rozszerzonym;

ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą

terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i

innych nauk historycznych;

ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji,

szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin

naukowych, właściwych dla historii sztuki;

ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach

badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i

dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki;

ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach

naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na

integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin

naukowych;

zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji,

wartościowania i problematyzowania różnych wytworów

kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół

badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,

właściwych dla historii sztuki.

Student potrafi:

wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące

analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów,

dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych,

opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne

rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki

i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie eseju o charakterze problemowym na

koniec semestru

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Adamski
Prowadzący grup: Jakub Adamski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)