Grafika niemiecka od ok. 1450 do 1550
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-GN-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika niemiecka od ok. 1450 do 1550 |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematem konwersatorium będzie historia grafiki w krajach niemieckich od ok. 1450 do 1550 r. Na podstawie twórczości wybranych rytowników zostaną omówione zjawiska charakterystyczne dla produkcji graficznej tego czasu. |
Pełny opis: |
Konwersatorium będzie poświęcone początkom i rozwojowi grafiki w krajach niemieckich w latach od ok. 1450 do ok. 1550 roku. W trakcie kursu zostaną omówione następujące zagadnienia: - podstawowe techniki graficzne, - podstawowe narzędzia pracy badacza grafiki, - podstawowa literatura przedmiotu, - główne ośrodki produkcji graficznej w krajach niemieckich w latach ok. 1450-1550, - funkcje grafiki w omawianym przedziale czasowym (ryciny religijne, okolicznościowe, propagandowe, ornamentalne, itd.), - graficzne oeuvre rytowników niemieckich wybranego okresu (m.in. Israel van Meckenem, Hans Baldung Grien, Albrecht Dürer, Barthel i Sebald Behamowie, Georg Pencz), stosowane techniki, tematyka i problematyka prac. Uczestnicy będą mogli ćwiczyć praktyczne umiejętności, takie jak korzystanie z literatury przedmiotu, udział w dyskusji i przedstawienie wybranego tematu w formie ustnej prezentacji. W zależności od potrzeb uczestników zakres materiału może ulec modyfikacji i być dostosowany do preferencji grupy. |
Literatura: |
Podstawowa literatura: Bartrum Giulia, German Renaissance Prints 1490-1550, katalog wystawy, British Museum, London 1995; Boorsch Suzanne, Nadine M. Orenstein, The Print in the North. The Age of Albrecht Dürer and Lucas van Leyden, [w:] The Metropolitan Museum of Art, 54, New York 1997; Bóbr Maciej, Krużel Krzysztof, Katalog rycin Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie: Szkoła niemiecka XV i XVI w., red. Maria Macharska, Wrocław 1987; Dygdała–Kłosińska Barbara (red.), Rewolucje graficzne. Albrecht Dürer i szkoła niemiecka XV-XVI wieku, katalog wystawy, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2011; Hollstein's German Engravings, Etchings and Woodcuts ca. 1400-1700, Menno Hertzberger, Amsterdam 1954; Landau David, Parshall Peter W., The Renaissance Print 1470-1550, New Haven–London 1994; Łazicka Małgorzata, Grafika dawna: wiek XV do lat 20. XIX wieku. Szkoła niemiecka: Barthel Beham i Sebald Beham. Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, red. Jolanta Rudzińska, Warszawa 2019; Georg Piltz, Deutsche Graphik, Leipzig, Jena, Berlin 1968; Rościszewska Danuta, Grafika niemiecka XV i XVI wieku, Poznań 2014; Schoch Rainer, Matthias Mende, Anna Scherbaum, Albrecht Dürer: das druckgraphische Werk, München 2001, t. 1-3; Sikorska Joanna, Albrecht Dürer. Znaczenie i oddziaływanie jego grafiki w XVI wieku, Muzeum Narodowe, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Student zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł graficznych w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania. K_W10 Student zna podstawową terminologię z zakresu teorii i praktyki graficznej. K_W11 Student ma podstawową wiedzę o technikach graficznych. K_U02 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników w zakresie historii grafiki. K_U04 Student potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, stylistyki) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne. K_U06 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. K_U11 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących twórczości rytowników z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii grafiki. K_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych. K_K02 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki graficznej szczególnie wrażliwych ze względu na podłoże (papierowe, pergaminowe, itd.). K_K05 Student uczestniczy w życiu kulturalnym, poznaje zbiory muzealne (wizyta w Gabinecie Rycin BUW). |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie krótkiej prezentacji ustnej na wybrany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.