Interpretacje dzieł malarstwa i rzeźby nowożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-IDZMRZ-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Interpretacje dzieł malarstwa i rzeźby nowożytnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone interpretacjom wybranych dzieł sztuki nowożytnej. |
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest ikonografia i treści ideowe oraz historyczne i współczesne interpretacje wybranych dzieł malarstwa i rzeźby nowożytnej. Omawiane będą np. prace: Donatella, Piera della Francesca, Botticellego, Michała Anioła, Tycjana, ilustrujące różne sposoby odczytywania treści oraz metody interpretacji sztuki nowożytnej. Ostateczny wybór dzieł będzie uzależniony od zainteresowań uczestników zajęć. |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Baxandall M., Prawda a inne kultury. Chrzest Chrystusa Piera della Francesca, “Artium Quaestiones”, 5: 1991, s. 109-144 [przedruk w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 27-67] Forster K.W., Metaphors of Rule. Political Ideology and History in the Portraits of Cosimo I, “Mitteilungen des Kunsthistorischen Instituts in Florenz”, 15: 1971, s. 65-104 Herzner V., David florentinus. I. Zum Marmordavid Donatellos im Bargello, “Jahrbuch der Berliner Museen”, 20: 1978, s. 43-115; David florentinus. II-IV. “Jahrbuch der Berliner Museen”, 24: 1982, s. 63-142 Kemp M., Behind the Picture. Art and Evidence in the Italian Renaissance, New Haven-London 1997 La Malfa C., Firenze e l’allegoria dell’eloquenza. Una nuova interpretazione della “Primavera” di Botticelli, “Storia dell’Arte”, 97: 1999, s. 249-293 Panofsky E., Problems in Titian, mostly iconographic, New York 1969 Seymour C., Michelangelo’s David. A Search for Identity, Pittsburgh 1967 |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć dysponują wiedzą na temat ikonografii i treści ideowych wybranych dzieł sztuki nowożytnej oraz różnych sposobów ich interpretacji, selekcjonują i krytycznie czytają literaturę, formułują opinie, prezentują efekty własnej pracy oraz uczestniczą w dyskusjach na temat omawianych zagadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny są przygotowywane przez uczestników prezentacje związane z tematyką zajęć oraz aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.