Iluminowany manuskrypt jako źródło wiedzy o kulturze średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-IMZ-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Iluminowany manuskrypt jako źródło wiedzy o kulturze średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia są zaproszeniem dla studentów do przeprowadzenia szeroko zakrojonej analizy średniowiecznych rękopisów europejskich. Przez pryzmat różnych tekstów i ich iluminacji przyjrzymy się kulturze i życiu codziennemu ludzi średniowiecza, zastanawiając się jednocześnie nad relacjami łączącymi słowo i ilustrację. Zajęcia są zaproszeniem dla studentów do przeprowadzenia szeroko zakrojonej analizy średniowiecznych rękopisów europejskich. Przez pryzmat różnych tekstów i ich iluminacji przyjrzymy się kulturze i życiu codziennemu ludzi średniowiecza, zastanawiając się jednocześnie nad relacjami łączącymi słowo i ilustrację. |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci zostaną zaproszeni do rozważań nad następującymi tematami: - Krótka historia manuskryptu z naciskiem na przemiany technologiczne - Metody tworzenia kodeksów - Podstawy paleografii łacińskiej - Przemiany stylowe dekoracji rękopisów - Miniatury i ich kontekst kulturowy - Marginalia - Konteksty używania książki w wiekach średnich - Rękopisy a odczytywanie przejawów kultury średniowiecza Na zajęciach omówimy konkretne grupy typologiczne rękopisów: religijne, medyczne, astrologiczne, prawnicze, muzyczne, a także bestiariusze, teksty poetyckie i prozę. Zajęcia będą odbywać się w formie zdalnej za pośrednictwem platformy Google Meets. |
Literatura: |
Historia i wytwarzanie manuskryptów: - Michelle P. Brown, Understanding Illuminated Manuscripts. A Guide to Technical Terms, revised edition, Los Angeles 2018. - Karol Głombiowski, Helena Szwejkowska, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, Warszawa 1980. - Martyn Lyons, Books. A Living History, Los Angeles 2011. - Marco Mostert, Wytwarzanie, przechowywanie i użytkowanie. O roli tekstu pisanego w średniowieczu, przekł. Anna Adamska [w:] Kultura pisma w Średniowieczu. Znane problemy, nowe metody, red. Anna Adamska, Paweł Kras, Lublin 2013, s. 17–35. - Roman Sosnowski, Piotr Tylus, Co mówią stare rękopisy, Kraków 2010. Artystyczna strona manuskryptów: - Michael Camille, Images on the Edge. The Margins of Medieval Art, London, Reaktion Books Limited 1992. - Elizabeth Moore Hunt, Illuminating the Borders of Northern French and Flemish Manuscripts, 1270-1310, New York & London 2007. - Erik Inglis, Faces of Power & Piety, Los Angeles 2008. - Margot McIlwain Nishimura, Images in the Margins, Los Angeles 2009. - Elizabeth Morrison, Beasts Factual & Fantastic, Los Angeles, Getty Trust Publications 2007. - Sophie Page, Astrology in Medieval Manuscripts, London 2017. - Sophie Page, Magic in Medieval Manuscripts, London 2017. - Pamela Porter, Courtly Love in Medieval Manuscripts, London 2003. - Lillian M. C. Randall, Images in the Margins of Gothic Manuscripts, Berkeley and Los Angeles 1966. Paleografia: - Władysław Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 1951. Kultura: - Claude Duhamel-Amado, Geneviève Brunel-Lobrichon, Życie codzienne w czasach trubadurów, przeł. Anna Loba, Poznań 2000. - Jacques le Goff, Świat średniowiecznej wyobraźni, przeł. Maria Radożycka-Paoletti, Warszawa 1997. - Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1992. - Ian Mortimer, W mieście, na dworze, w klasztorze. Jak przetrwać w średniowiecznej Anglii, przeł. Iwona Michałowska-Gabrych, Kraków 2017. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 - zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą średniowiecznych rękopisów, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania i warunków przechowywania K_W03 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki średniowiecznej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię K_W04 - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii średniowiecznych manuskryptów w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W16 - ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji ilustracji w manuskryptach i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła K_U01 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby K_U04 - potrafi rozpoznać różne rodzaje dekoracji w manuskryptach średniowiecznych (pod względem tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne K_U06 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U11 - posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł K_U13 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_U14 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych K_K05 - uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami) |
Metody i kryteria oceniania: |
- frekwencja (dopuszczone są dwie nieobecności na zajęciach) - aktywne uczestnictwo w zajęciach - pisemne zaliczenie na koniec semestru frekwencja (dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach), - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - pisemne zaliczenie na koniec semestru lub wygłoszenie referatu podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.