Dwie historie sztuki w jednym państwie? Sztuka niemiecka po 1945 roku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LDWH-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Dwie historie sztuki w jednym państwie? Sztuka niemiecka po 1945 roku |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Powstanie RFN i NRD – odrębnych państw zamieszkiwanych przez jeden naród – spowodowało, że do 1989 roku w Niemczech rozwijały się dwie, diametralnie różne tradycje artystyczne, a scalenie ich po Zjednoczeniu oraz włączenie w krwiobieg na powrót wspólnej kultury, okazało się niemałym wyzwaniem. |
Pełny opis: |
Powstanie RFN i NRD – odrębnych państw zamieszkiwanych przez jeden naród – spowodowało, że do 1989 roku w Niemczech rozwijały się dwie, diametralnie różne tradycje artystyczne, a scalenie ich po Zjednoczeniu oraz włączenie w krwiobieg na powrót wspólnej kultury, okazało się niemałym wyzwaniem. Podczas zajęć skupimy się na zasadniczym problemie metodologicznym powojennej historii sztuki niemieckiej jakim jest konieczność połączenia w spójną narrację dwóch odmiennych perspektyw: wschodnio i zachodnioniemieckiej. Zastanowimy się nad tym, dlaczego rewizja kanonu historyczno-artystycznego może napotykać na znacznie większe trudności wówczas, gdy wymaga to nie tyle przyjęcia perspektywy dalekiego Innego (etnicznego, kulturowego), lecz uwzględnienia perspektywy bliskiego Innego (politycznego, ideologicznego). Przykład Niemiec po 1989 roku pokazuje jak problematyczne bywa włączenie takiej bliskiej Inności do jednej narracji historyczno-artystycznej zwłaszcza wówczas, gdy zachodzi przy tym konieczność przewartościowania wykształconego na Zachodzie pojęcia sztuki, a także krytycznego przemyślenia na nowo własnej tożsamości. |
Literatura: |
Gillen E. (red.), German Art. From Beckmann to Richter. Images of a Divided Country, Yale 1997; Gillen E. Feindliche Brüder. Der Kalte Krieg und die deutsche Kunst 1945-1990, Bonn 2009; Roth L., Inventur. Art in Germany, 1943-55, Yale 2018. Stonard J.P., Fault Lines: Art in Germany 1945–1955, London 2006; Stonard J.P., Germany divided: Baselitz and His Generation, London 2014; Eisman A., Bernhard Heisig and the Fight for Modern Art in East Germany, London 2018. Thomas K., Kunst in Deutschland seit 1945, Köln 2002. Belting H., Die Deutschen und ihre Kunst: Ein schwieriges Erbe, München 1992. Gebhardt V., Das Deutsche in der deutschen Kunst, Köln 2004. Fatima El-Tayeb, Undeutsch. Die Konstruktion des Anderen in der postmigrantischen Gesellschaft, Bielefeld 2016. Franke T., Die Nationalität von Kunstwerken, Berlin 2012. |
Efekty uczenia się: |
Student / studentka K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki współczesnej na poziomie rozszerzonym K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat sztuki niemieckiej po 1945 roku, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych w zakresie współczesnej historii sztuki niemieckiej K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych ze współczesną historią historią sztuki niemieckiej, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (historia, studia wizualne, studia nad pamięcią zbiorową i kulturową, nauki społeczne i polityczne) K2_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów współczesnej kultury niemieckiej K2_U02 potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie sztuki i kultury niemieckiej po 1945 roku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna bądź wygłoszenie referatu podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Balisz-Schmelz | |
Prowadzący grup: | Justyna Balisz-Schmelz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.