Historia dizajnu w Europie i Stanach Zjednoczonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LHDWISZ-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia dizajnu w Europie i Stanach Zjednoczonych |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Treść wykładów obejmuje zakres czasowy: od rewolucji przemysłowej XIX w. i powstania tzw. „sztuki stosowanej” do końca XX wieku i pojawienia się zjawiska „celebrytyzacji” zawodu dizajnera. W czasie zajęć zostaną omówione m.in. takie pojęcia, zjawiska i ugrupowania, jak: Arts&Crafts Movements, Szkoła z Glasgow, Wienner Werkstatte, Bauhaus, Wystawa Paryska 1925 r. i triumf art deco, Wystawa Światowa w Nowym Jorku 1939 r. i stylistyka „streamline”, wzornictwo po II wojnie światowej i „pokojowe” zastosowanie wojennych wynalazków, dizajn po obu stronach „żelaznej kurtyny”, amerykanizacja świata zachodniego, dekady we wzornictwie (lata 50., 60., 70., 80. i charakterystyczna dla nich stylistyka), wzornictwo ostatnich dwóch dekad i pojawienie się projektanta-celebryty (np. Philippe Stark, Karim Rashid). |
Pełny opis: |
Cykl wykładów prezentuje historię dizajnu w Europie i USA poprzez pryzmat najważniejszych wydarzeń zachodzących w światowej gospodarce i polityce, takich jak np.: • powstanie ugrupowań artystycznych podejmujących próby stworzenia otoczenia dla człowieka w dobie industrializacji (Arts and Craft Movments, Wienner Werkstatte), • organizacja nowoczesnego szkolnictwa w dziedzinie projektowania (Bauhaus i Szkoła w Ulm), • wystawy światowe Paryż 1900, 1925, Nowy Jork 1939 jako wyraz triumfu nowego stylu (secesja, art deco, streamline), • obie wojny światowe jako poligon doświadczalny dla nowych technologii i wyzwanie dla projektowania przemysłowego. Alternatywne zastosowanie wojennych wynalazków (głównie tworzyw sztucznych) oraz wystawa Britain Can Make It jako pokaz nowych możliwości i tendencji w projektowaniu przemysłowym, • okres „zimnej wojny” i jej oddziaływanie na projektowanie po obu stronach „żelaznej kurtyny”. Amerykanizacja świata zachodniego, wpływy wzornictwa krajów skandynawskich na projektowanie w Polsce, • Dekady we wzornictwie: lata 50., 60., 70., 80. i charakterystyczna dla nich estetyka; wpływ kultury masowej na projektowanie • Dizajn ostatnich lat i dwie postawy projektanta: celebryta versus projektant odpowiedzialny społecznie. Prezentację historii dizajnu w Europie i USA uzupełnia przedstawienie najważniejszych zjawisk w polskiej sztuce stosowanej, m.in.: • powstanie Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana, Warsztatów Krakowskich, Spółdzielni ŁAD i próby kreowania „stylu swojskiego”, • organizacja produkcji przemysłowej w powojennej Polsce - IWP i BNEP. Zjawiska z historii wzornictwa zostaną przedstawiona na przykładzie zarówno „ikon” dizajnu, jak i anonimowych, dobrze zaprojektowanych przedmiotów codziennego użytku. |
Literatura: |
Wybór: G. Adamson, J. Pautt, Postmodernism. Style and subversion. 1970-1990, London 2011; C. Benton, T. Benton (red.), Art Deco 1910-1939, London 2003; N. Börnsen-Holtmann, Italian Design, Köln 1994; L. Daenens, M. E. Bucquoye, Form from Flanders. From Henry van de Velde to Maarten van Severin 1900-2000, Ghent - Amsterdam 2001; P. Dębowski, . Mrowczyk (red.), Widzieć/ Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2012; C. McDermontt, Design. Sztuka projektowania, Bennington-Olszanica 1998; J. Gola, M. Sitkowska, A. Szewczyk (red.), Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904-1944. katalog wystawy Zachęta, Warszawa 2012; P. Greenhalgh (red.), Art Nouveau 1890-1914, London 2000; R. Guidit, Design 1940-1990, Warszawa 1998; T. Herbert, K. Huggis. The Decorative Tile, London 1995; I. Huml Warsztaty krakowskie, Wrocław 1973; I. Huml, Polska sztuka stosowana XX wieku, Warszawa 1978; P. Korduba, Ludowość na sprzedaż, Warszawa 2013; G. Kowalski, A. Sitkowska (red.), Powinność i bunt, Warszawa 2004; K. Livingstone, L. Parry (red.), International Arts&Crafts, London 2005; J. Mrozek, Główne nurty wzornictwa w Polsce w drugie połowie lat trzydziestych, w: Sztuka lat trzydziestych. Materiały Sesji SHS,Warszawa 1991; D. Raizman, History of Modern Design, London 2010; A. Sieradzka, Art Deco w Eurpie i w Polsce, Warszawa 1996; A. Shaughnessy, Jak zostać dizanerem i nie stracić duszy, Kraków 2012; A. Wojciechowski (red.), Polskie życie artystyczne w latach 1944-1960, Wrocław 1992; J. M. Woodham, Twentieth-Century Ornament, New York 1990. Miesięcznik „Projekt”- lata 1956-1990. |
Efekty uczenia się: |
Wykłady mają na celu zaznajomienie studentów z powstaniem i rozwojem dizajnu w Europie i USA z uwzględnieniem przemian jakie zachodziły w polskiej sztuce stosowanej i projektowaniu przemysłowym. W założeniu mają być komplementarne do wykładów kursowych z historii sztuki powszechnej i polskiej i poszerzać wiedzę na ten temat. Dodatkowo studenci zostaną zaznajomieni z terminami związanymi z warsztatem projektanta (ergonomia, typografia, koncept dizajn itp), jak również podstawowymi pojęciami z zakresu projektowania przemysłowego, jak np. universal design. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - test wyboru ilustrowany slajdami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.