Kultura artystyczna Mazowsza w epoce nowożytnej. Generalia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LKAM-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura artystyczna Mazowsza w epoce nowożytnej. Generalia |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Warszawa jako stolica dawnej Rzeczypospolitej i metropolia Mazowsza przyćmiła rozwój tego regionu od przynajmniej połowy XVII w. Jednocześnie do dzisiaj nie próbowano odpowiedzieć na pytanie, czy Mazowsze miało w epoce nowożytnej (XVI-XVIII w.) własne, odrębne oblicze kulturowe i artystyczne, pozwalające odróżnić je od pozostałych regionów Korony. Jak wiele ten region zawdzięcza centrum, a ile stolica okolicznym miastom oraz lokalnym artystom i rzemieślnikom? Jakie wreszcie były na Mazowszu wzajemne oddziaływania tradycji artystycznych z ościennymi ziemiami Korony, Litwy i Prus Książęcych? |
Pełny opis: |
Zajęcia specjalistyczne, dotyczą szeroko pojętej geografii kulturowej i artystycznej w dobie nowożytnej, na przykładzie stołecznego od 1. poł. XVII w. regionu Mazowsza. Jego specyfiki, początków i dynamicznego rozwoju renesansu, manieryzmu i baroku, najważniejszych działających tutaj architektów, artystów i rzemieślników. Ponieważ Warszawa przyćmiła rozwój Mazowsza od przynajmniej 2. Poł. XVII w. warto odpowiedzieć na pytanie, co do tego doprowadziło i jakie były przyczyny słabnącej pozycji pozostałych ważnych ośrodków regionu, jakie były też losy miejscowych dysponentów i twórców po potopie szwedzkim i w okresie saskim. W trakcie wykładów poruszone również zostaną następujące zagadnienia: odrębnego oblicza kulturowego i artystycznego Mazowsza jako regionu w epoce nowożytnej, oraz jego charakterystyki pozwalającej odróżnić go od pozostałych regionów Korony; jak wiele Mazowsze zawdzięcza metropolii, a ile stolica okolicznym miastom oraz lokalnym artystom i rzemieślnikom; jakie były na Mazowszu wpływy ościennych ziem Korony, Litwy i Prus Książęcych. Szczególnego omówienia pod takim kątem doczekają się najważniejsze miasta i ośrodki artystyczno-rzemieślnicze: Płock, Łowicz i Pułtusk oraz Ciechanów, Łomża i Rawa oraz inicjatywy kulturalno-artystyczne czołowych mazowieckich rodzin magnackich: Szreńskich, Kryskich, Krasińskich, Mokronoskich, Lipskich, Szczuków i Załuskich. |
Literatura: |
T. Dacosta Kaufmann, Toward a Geography of Art, Chicago–London 2004. R.M. Kunkel, Architektura gotycka na Mazowszu, Warszawa 2006. Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy XX w. Katalog wystawy jubileuszowej zorganizowanej w stulecie powstania Muzeum 1862–1962, Muzeum Narodowe w Warszawie, maj – wrzesień 1962. K. Askanas, Sztuka Płocka, wyd. 2, Płock 1991. Sztuka Warszawy, red. M. Karpowicz, Warszawa 1986. J. Gajewski, Sztuka w prymasowskim Łowiczu, w: Łowicz. Dzieje miasta, red. R. Kołodziejczyk, Warszawa 1986, s. 462-606. Pułtusk. Studia i materiały z dziejów miasta regionu, t. 1, Warszawa 1969. A. Gradowska, Nagrobki renesansowe na Mazowszu, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, t. VIII, 1964. J. Ruszczycówna, Portret renesansowy i barokowy na Mazowszu, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, t. VIII, 1964. A.J. Miłobędzki, Pułtuski „system architektoniczny", [w:] Nobile claret opus. Studia z dziejów sztuki dedykowane Mieczysławowi Zlatowi, red. L. Kalinowski, S. Mossakowski i Z. Ostrowska-Kębłowska, Wrocław 1998. P. Gryglewski, De Sacra Antiquitate. Odwołania do przeszłości w polskiej architekturze sakralnej XVI wieku, Warszawa 2012. S. Mossakowski, Tylman z Gameren (1632–1706). Tworczość architektoniczna w Polsce, Warszawa – Monachium – Berlin 2012. A.J. Miłobędzki, Kościoły ścienno-filarowe. Z problematyki budownictwa Polski centralnej w wieku XVIII, [w:] Rokoko. Studia nad sztuką I połowy XVIII wieku, red. T. Hrankowska, Warszawa 1970. K. Guttmejer, Architektura barokowa na Mazowszu, [w:] Dziedzictwo kulturowe Mazowsza. Archeologia - Architektura – Etnologia, red. W. Brzeziński, M. Sołtysiak, A. Stawarz, Warszawa 2001. M. Karpowicz, Artisti ticinesi in Polonia nella prima meta' del 700, Bellinzona 1999. A. J. Błachut, Brat Mateusz Osiecki i jego dzieło. Modelowy projekt nowego wystroju-wyposażenia kościołów reformackich prowincji wielkopolskiej w XVIII wieku, Warszawa 2003. W. Hentschel, Die sächsische Baukunst des 18. Jahrhunderts in Polen, Berlin 1967. Pod jedną koroną. Kultura i sztuka w czasach unii polsko-saskiej. Katalog wystawy, 26 czerwca – 12 października 1997, Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 1997. M. Kwiatkowski, Architektura mieszkaniowa Warszawy. Od potopu szwedzkiego do powstania listopadowego, Warszawa 1989. Bazylika pułtuska. 550 lat świątyni i Kapituły Pułtuskiej, red. W. Kosek, A.K.F. Wołosz, Pułtusk [2001]. Warszawa: jej dzieje i kultura, red. A. Gieysztor i J. Durko, Warszawa 1980. Na prawym brzegu. Dziedzictwo kulturowe warszawskiej Pragi, red. Z. Michalczyk, Warszawa 2006. I. Galicka, H. Sygietyńska, Odkrywanie sztuki – sztuka odkrywania, Warszawa 1994. Polska w okresie drugiej wojny północnej 1655-1660, t. 2, red. K. Lepszy i in., Warszawa 1957. M. Wardzyński przy współudziale H. Kowalskiego i P. J. Jamskiego, Lapidarium warszawskie : szlachetne materiały kamieniarskie w XVI i XVII wieku, Warszawa 2013. M. Wardzyński, Sztuka nowożytna na Mazowszu. Zarys problematyki, w: Dzieje Mazowsza, t. II: Okres nowożytny : 1526-1795, red. J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2014, s. 629–731. Dzieje Mazowsza, t. II: Okres nowożytny : 1526-1795, red. J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2014. K. Głowacki, Kościół norbertanów w Witowie jako wzorzec typu architektonicznego, ,,KAiU", 22, 1977, z. 2. J.A. Wiśniewski, Kościoły drewniane Mazowsza, cz. 1-2, Pruszków 1998-2000. J. Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery-formacja artystyczna-organizacja produkcji, Warszawa 2013. Z. Michalczyk, Uwagi na temat pierwowzorów dzieł Szymona Czechowicza i malarzy jego kręgu, BHS, 75: 2013, nr 4. Poza Warszawą, red. A. Pieńkos, M. Wardzyński, t. 1-3, Warszawa 2018-2020. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02: zna podstawową terminologię historii K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą dzieje, teorię, terminologię i metodologię historii K_W05: ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki K_W06: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki K_W07: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki K_W09: ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście badań z zakresu historii sztuki UMIEJĘTNOŚCI K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje , wykorzystując różne źródła i sposoby K_U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U05: potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U02: posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K02: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie pisemne na wybrany temat z listy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.