Bernini i sztuka rzymska XVII w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LLBSZRZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Bernini i sztuka rzymska XVII w. |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest działalności artystycznej Gianlorenza Berniniego oraz jego znaczeniu dla sztuki XVII wieku. |
Pełny opis: |
Sztuka XVII wieku w Rzymie została w niemal wszystkich aspektach naznaczona indywidualnością Gianlorenza Berniniego. Jego nowatorskie koncepcje artystyczne, przejawiające się zarówno w pracach rzeźbiarskich jak i działalności projektowej, obejmującej architekturę, urbanistykę, wystroje wnętrz i dekoracje okazjonalne, współdecydowały o kierunkach rozwoju sztuki od drugiej ćwierci XVII w. nie tylko w Rzymie i Italii, ale też na znacznych obszarach Europy. Zajęcia poświęcone są omówieniu działalności Berniniego i jego kręgu, ze szczególnym zaakcentowaniem zapoczątkowanych przez niego przemian artystycznych, na tle konkurencyjnych wobec jego koncepcji nurtów w sztuce rzymskiej. |
Literatura: |
Angelini A., Gianlorenzo Bernini e i Chigi tra Roma e Siena, Siena 1998 Bernini and the Birth of Baroque Portrait Sculpture, katalog wystawy, Los Angeles, John Paul Getty Museum, 5.08-26.10.2008, Ottawa, National Gallery of Canada, 28.11.2008-8.03.2009, ed. A. Bacchi, C. Hess, J. Montagu, b.m. 2008 Bernini in Vaticano, katalog wystawy, Città del Vaticano, V-VII 1981, Roma 1981 Bernini scultore. La nascita del barocco in casa Borghese, katalog wystawy, Rzym, Galleria Borghese, 15.05-20.09.1998, a cura di A. Coliva, S. Schütze, Roma 1998 Dwugłos o Berninim (Baldinucci i Chantelou), oprac. J. Białostocki, Wrocław 1962 Gianlorenzo Bernini regista del barocco, katalog wystawy, Rzym, Palazzo Venezia, 21.05-16.09.1999, a cura di M.G. Bernardini, M. Faggiolo dell’Arco, Milano 1999 Lavin I., Bernini and the Unity of Visual Arts, New York 1980 Lavin I., Bernini e il Salvatore. La “buona morte” nella Roma del Seicento, Roma 1998 Roma barocca. Bernini, Borromini, Pietro da Cortona, katalog wystawy, Rzym, Museo Nazionale di Castel Sant’Angelo, 16.06-29.10.2006, a cura di M. Faggiolo, P. Portoghesi, Roma 2006 Wittkower R., Gianlorenzo Bernini, the Sculptor of the Roman Baroque, London 1966 |
Efekty uczenia się: |
K2_W04, K2_W07, K2_U02, K2_K04 Po ukończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą działalności Gianlorenza Berniniego i jego znaczenia dla rozwoju dojrzałobarokowej sztuki rzymskiej; zna genezę i przemiany jego twórczości oraz jej konsekwencje dla dziejów sztuki europejskiej; rozpoznaje i analizuje dzieła Berniniego, umie scharakteryzować ich cechy formalne i wartości artystyczne; zna inne tendencje artystyczne w sztuce tego okresu; zna i rozumie współczesne metody analizy i interpretacji sztuki nowożytnej, ze szczególnym uwzględnieniem badań działalności Berniniego i sztuki rzymskiej XVII; potrafi krytycznie analizować literaturę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (odpowiedź na jedno z dwóch podanych pytań). Możliwe jest uzyskanie zaliczenia na ocenę dostateczną na podstawie udziału w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.