Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krótka historia muzyki: od Mozarta do Schoenberga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LLKHM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Krótka historia muzyki: od Mozarta do Schoenberga
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs ten jest wprowadzeniem do historii muzyki dla studentów, którzy niekoniecznie mają wykształcenie muzyczne. Skupimy się na najwybitniejszych europejskich kompozytorach od XVIII wieku do początku XX wieku.

Pełny opis:

Podczas spotkańzostaną zaprezentowane epoki: klasyczna (XVIII wiek), romantyczna (XIX wiek) i współczesna (początek XX wieku) w celu kontekstualizacji europejskich kompozytorów muzyki klasycznej. Studenci nauczą się rozróżniać style poprzez zaprezentowane im nagrania. Zaprezentowany materiał zostanie odniesiony stylów w sztuce i literaturze, takich jak powrót do klasycyzmu, romantyzmu, symbolizmu i impresjonizmu, aż do ekspresjonizmu z początku XX wieku. Rozpoczniemy program od trzech kompozytorów, którzy tworzą Pierwszą Szkołę Wiedeńską (Haydn, Mozart i Beethoven) i przejdziemy do Drugiej Szkoły Wiedeńskiej (Schoenberg, Berg, Webern). Twórczość obu grup muzyków reprezentuje znaczną część muzyki klasycznej, która jest dziś słuchana w instytucjach o profilu muzycznym i konsumowana przez ogół społeczeństwa.

Program spotkań:

1. Czasy Haydna, Mozarta i Beethovena: wielcy wiedeńscy symfonicy.

2. Opera w świecie klasycznym.

3. Muzyczny romantyzm: połączenie literatury i muzyki. Od pieśni Schuberta do oper Wagnera.

4. Francja i symbolizm: Debussy i Ravel. Muzyka instrumentalna i wokalna u progu XX wieku.

5. Ekspresjonizm muzyczny i nadejście dodekafonizmu. Abstrakcja w sztuce i muzyczna atonalność.

6. Reakcja neoklasyczna: Strawiński, Satie i de Falla.

Literatura:

J. Peter Burkholder, Donald Jay Grout, Claude V. Palisca, A History of Western Music, Tenth Edition, W.W. Norton & Company, New York/London, 2019.

Robert P. Morgan, Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America, W.W. Norton & Company, New York/London, 1996.

The New Grove Dictionary of Music and Musicians (online).

Enrico Fubini, Historia estetyki muzycznej, Musica Jagiellonia, 2015.

Efekty uczenia się:

K_W14. posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych

osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych

K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia muzyki

K_U14. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K01. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie krótkiego eseju na temat przedstawiony podczas zajęć.

Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności).

Aktywny udział podczas dyskusji dotyczących materiału prezentowanego na wykładzie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ines Ruiz Artola
Prowadzący grup: Ines Ruiz Artola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)