Krótka historia muzyki: od Mozarta do Schoenberga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LLKHM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Krótka historia muzyki: od Mozarta do Schoenberga |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs ten jest wprowadzeniem do historii muzyki dla studentów, którzy niekoniecznie mają wykształcenie muzyczne. Skupimy się na najwybitniejszych europejskich kompozytorach od XVIII wieku do początku XX wieku. |
Pełny opis: |
Podczas spotkańzostaną zaprezentowane epoki: klasyczna (XVIII wiek), romantyczna (XIX wiek) i współczesna (początek XX wieku) w celu kontekstualizacji europejskich kompozytorów muzyki klasycznej. Studenci nauczą się rozróżniać style poprzez zaprezentowane im nagrania. Zaprezentowany materiał zostanie odniesiony stylów w sztuce i literaturze, takich jak powrót do klasycyzmu, romantyzmu, symbolizmu i impresjonizmu, aż do ekspresjonizmu z początku XX wieku. Rozpoczniemy program od trzech kompozytorów, którzy tworzą Pierwszą Szkołę Wiedeńską (Haydn, Mozart i Beethoven) i przejdziemy do Drugiej Szkoły Wiedeńskiej (Schoenberg, Berg, Webern). Twórczość obu grup muzyków reprezentuje znaczną część muzyki klasycznej, która jest dziś słuchana w instytucjach o profilu muzycznym i konsumowana przez ogół społeczeństwa. Program spotkań: 1. Czasy Haydna, Mozarta i Beethovena: wielcy wiedeńscy symfonicy. 2. Opera w świecie klasycznym. 3. Muzyczny romantyzm: połączenie literatury i muzyki. Od pieśni Schuberta do oper Wagnera. 4. Francja i symbolizm: Debussy i Ravel. Muzyka instrumentalna i wokalna u progu XX wieku. 5. Ekspresjonizm muzyczny i nadejście dodekafonizmu. Abstrakcja w sztuce i muzyczna atonalność. 6. Reakcja neoklasyczna: Strawiński, Satie i de Falla. |
Literatura: |
J. Peter Burkholder, Donald Jay Grout, Claude V. Palisca, A History of Western Music, Tenth Edition, W.W. Norton & Company, New York/London, 2019. Robert P. Morgan, Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America, W.W. Norton & Company, New York/London, 1996. The New Grove Dictionary of Music and Musicians (online). Enrico Fubini, Historia estetyki muzycznej, Musica Jagiellonia, 2015. |
Efekty uczenia się: |
K_W14. posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia muzyki K_U14. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie krótkiego eseju na temat przedstawiony podczas zajęć. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności). Aktywny udział podczas dyskusji dotyczących materiału prezentowanego na wykładzie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ines Ruiz Artola | |
Prowadzący grup: | Ines Ruiz Artola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.