Mimesis – dzieje koncepcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LLMDK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Mimesis – dzieje koncepcji |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład jest prezentacją historycznie zmiennych koncepcji mimesis w odniesieniu do sztuk plastycznych, z koniecznym jednak uwzględnieniem relacji historycznych i teoretycznych pomiędzy malarstwem a poezją i muzyką. Obejmuje dzieje idei „naśladowania” od starożytnej teorii sztuki po XX-wieczne modele teoretyczne, wykorzystywane np. w sporach o znakowy charakter sztuk, w dyskusji nad referencją obrazową, w analizie ekspresji czy nawet w szerzej zakrojonych teoriach mimesis jako „make-believe”. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest prezentacji najważniejszych problemów teoretycznych, związanych z kategorią mimesis w dziejach teorii sztuk plastycznych (z odniesieniem do analiz problematyki na przykładzie dzieła literackiego i dzieła muzycznego). W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną poglądy na genezę mimesis w antycznej teorii sztuki, przemiany, jakim kategoria ta podlegała w nowożytnej Europie, przeanalizowane zostaną przyczyny jej kryzysu w epoce przełomu oświeceniowo-romantycznego, a także jej triumfalnego powrotu w historii teorii sztuki XX stulecia. Rozumienie mimesis nie będzie ograniczone do kwestii „naśladowania natury” w teorii sztuk plastycznych i w estetyce, ale zostanie wzbogacone o koncepcje kultury, poszukujące genezy i sensu kulturowych czynności ludzkich w aktach naśladowczych. Wykład jest zaprojektowany jako panoramiczne ujęcie wybranych koncepcji, od czasów starożytnych po wiek XX. Kategoria mimesis jest potraktowana jako klucz do podstawowych dylematów przedstawiania, ekspresji i reprezentacji w sztukach. |
Literatura: |
Arystoteles, Poetyka. Przełożył i opracował Henryk Podbielski, Wrocław 1989. E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu. Przeł. i przedmową opatrzył Zbigniew Żabicki. Przedmowa do drugiego wydania Michał Paweł Markowski, Warszawa b.d.w. G. Gebauer, Ch. Wulf, Mimesis. Culture, Art, Society. Tr. By Don Reneau, Berkeley – Los Angeles – London 1995. S. Halliwell, The Aesthetics of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton and Oxford 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wykład zapoznaje słuchacza z historią jednej z najważniejszych koncepcji teoretycznych w dziejach teorii sztuki, muzyki i literatury. Słuchacz zdobywa orientację w najważniejszych modelach teoretycznych, poznaje relacje pomiędzy teorią sztuk mimetycznych a jej praktyką, opanowuje metody analizy tekstów teoretycznych i krytycznych. Ważnym celem wykładu pozostaje uwrażliwienie słuchaczy na związki teorii sztuk plastycznych z innymi dziedzinami twórczości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. W przypadku sesji zdalnej zaliczenie na podstawie eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kasperowicz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kasperowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.