Muzyka i sztuki plastyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LMISZTP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka i sztuki plastyczne |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład stanowi próbę przedstawienia historycznie zmiennych relacji pomiędzy sztukami plastycznymi (wizualnymi) a muzyką – relacji pojmowanych jako wzajemne inspiracje. |
Pełny opis: |
Wykład przedstawia dzieje relacji pomiędzy muzyką a sztukami wizualnymi od greckiej refleksji filozoficznej nad sztukami naśladowczymi (Platon-Arystoteles) po inspiracje muzyką w XX-wiecznych koncepcjach teoretycznych (np. Johannes Itten, Paul Klee, W. Kandyński) i konkretnych realizacjach artystycznych w dziedzinie sztuk wizualnych. Prezentacja tych zagadnień odnosi się przede wszystkim do sporu o możliwości i granice języków wypowiedzi obu tych rodzajów twórczości, do zagadnienia ekspresji, wreszcie do poszukiwania paraleli pomiędzy dźwiękiem i kolorem w dobie nowożytnej i nowoczesnej, a także do kwestii „synestezji” oraz „intermedialności” w sposobach postrzegania i odbioru dzieł. |
Literatura: |
Meyer H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003 [następujące rozdziały: II, III i IV – cz. v]. Karol Berger, Potęga smaku. Teoria sztuki. Przeł. Anna Tenczyńska, Gdańsk 2008, roz. 1, 3, i 4B. Andrew Bowie, From Romanticism to Critical Theory. The Philosophy of German Literary Theory, London and New York 1997. Carl Dahlhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia. Przeł. Antoni Buchner, Kraków 1988, roz. 1, 5, 6 i 10. Carl Dahlhaus, Estetyka muzyki, przeł. z jęz. niem. Zbigniew Skowron, Warszawa 2007, roz. III, IV, V i IX. Carl Dahlhaus, Podstawy historii muzyki, przeł. z jęz. niem. Zbigniew Skowron, Warszawa 2010, roz. III i V. Enrico Fubini, Historia estetyki muzycznej, przeł. Zbigniew Skowron, Kraków 1997. Hugh Honour, Romanticism, New York 1979, roz. 3. Zbigniew Skowron, Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau, Warszawa 2010, roz. IV i V. Marcin Trzęsiok, Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego, Wrocław 2009. Peter Vergo, The Music of Painting. Music, Modernism and the Visual Arts from the Romantics to John Cage, London – New York 2010. Peter Vergo, That Divine Order. Music and the Visual Arts from Antiquity to the Eighteenth Century, London – New York 2005. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik wykładu ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk- K_W04 - ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze- K_W16 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła - K_W17 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych - K_U03 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków - K_U07 Słuchacz posiada orientację w podstawowych zagadnieniach tzw. pokrewieństwa – korespondencji sztuk. Potrafi wskazać istotne zależności pomiędzy filozoficzną teorią muzyki i jej estetyką a koncepcjami teoretycznymi w dziedzinie sztuk wizualnych. Zdobywa podstawowe kompetencje, umożliwiające samodzielną lekturę tekstów, przeprowadzanie analiz i integrację wiedzy z zakresu historii sztuki z innymi obszarami twórczości artystycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny złożony z pięciu pytań, wyczerpująca odpowiedź na trzy pytania warunkiem oceny „dostatecznej”. Uwaga: jeśli sytuacja epidemiologiczna nie ulegnie zmianie, warunkiem zaliczenia zajęć będzie przygotowanie eseju na zadany temat [wymagania dotyczące pracy pisemnej zostaną podane we właściwym czasie] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.