Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modele sztuki we wczesnym romantyzmie niemieckim- od Fryderyka Schlegla do Hegla

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LMSZWR-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Modele sztuki we wczesnym romantyzmie niemieckim- od Fryderyka Schlegla do Hegla
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład poświęcony prezentacji koncepcji sztuki we wczesnym romantyzmie niemieckim: Wackemrodera i Tiecka, romantyków jenajskich (Fr. Schlegel, Novalis), aż po filozofię sztuki Hegla.

Pełny opis:

Wykład poświęcony filozofii sztuki wczesnego romantyzmu niemieckiego, aż do stanowiska Hegla. Wykład stanowi prezentację filozoficznego zaplecza (interpretacja Kanta, Fichtego, wątków neoplatońskich z tradycji myśli starożytnej) jako podstawy dla zaprezentowania najważniejszych koncepcji sztuki (w tym poezji i muzyki), rozwijanych przez takich autorów, jak Fr. Schlegel, Novalis, Tieck, Wackenroder, Ritter, do Hegla). Tłem dla prezentacji tych często niezwykle radykalnych i oryginalnych koncepcji sztuki będzie także polemika z poglądami klasyków weimarskich. Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy uczestników na temat nurtów w filozofii sztuki przełomu XVIII i XIX wieku oraz pierwszych dekad XIX wieku, ze wskazaniem na najważniejsze konteksty interpretacji tych stanowisk (religia, poglądy teoriopoznawcze, znaczenie nurtów mistyki), oraz ukazanie aktualności sporów teoretyczno-artystycznych i estetycznych, toczonych w tym okresie w Niemczech.

Literatura:

M. Frank, Einführung in die frühromantische Ästhetik, Frankfurt am Main 1989.

J. W. Goethe, Wybór pism estetycznych, wybrał, opr. i wstępem poprzedził T. Namowicz, Warszawa 1981.

Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybrał, przeł., wstępem i przypisami opatrzył J. Prokopiuk, Warszawa 1984.

Pisma teoretyczne niemieckich romantyków. Wybrał i opr. T. Namowicz, Wrocław 2000.

Prawdy szukamy obaj. Z korespondencji między Goethem a Schillerem. Wybrali, przeł. i opr. M.J. Siemek i J. Prokopiuk, Warszawa 1974.

Friedrich Schlegel, Fragmenty. Przeł. C. Bartl, opr., wstępem i komentarzami opatrzył M. P. Markowski, Krakó1) 2009.

Theorie der Romantik. Hg. von H. Uerlings, Stuttgart 2009.

Efekty uczenia się:

K_W 14; K_W 16; K_W 17 – treści programowe: student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne (artystyczne i estetyczne) niemieckich romantyków, przedstawione na tle filozoficznym (kontekst) i literackim (formy wypowiedzi);

K_U 05- treści programowe: student potrafi krytycznie analizować teksty teoretyczne i wypowiedzi krytyczne autorów romantycznych;

K_O 4- treści programowe: student potrafi brać udział i rozstrzygać dylematy interpretacji w ramach dyskusji krytyków sztuki i teoretyków sztuki w sytuacji sztuki współczesnej;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie eseju przygotowanego na

zaproponowany przez wykładowcę temat.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Kasperowicz
Prowadzący grup: Ryszard Kasperowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)