Modele sztuki we wczesnym romantyzmie niemieckim- od Fryderyka Schlegla do Hegla
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LMSZWR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Modele sztuki we wczesnym romantyzmie niemieckim- od Fryderyka Schlegla do Hegla |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony prezentacji koncepcji sztuki we wczesnym romantyzmie niemieckim: Wackemrodera i Tiecka, romantyków jenajskich (Fr. Schlegel, Novalis), aż po filozofię sztuki Hegla. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony filozofii sztuki wczesnego romantyzmu niemieckiego, aż do stanowiska Hegla. Wykład stanowi prezentację filozoficznego zaplecza (interpretacja Kanta, Fichtego, wątków neoplatońskich z tradycji myśli starożytnej) jako podstawy dla zaprezentowania najważniejszych koncepcji sztuki (w tym poezji i muzyki), rozwijanych przez takich autorów, jak Fr. Schlegel, Novalis, Tieck, Wackenroder, Ritter, do Hegla). Tłem dla prezentacji tych często niezwykle radykalnych i oryginalnych koncepcji sztuki będzie także polemika z poglądami klasyków weimarskich. Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy uczestników na temat nurtów w filozofii sztuki przełomu XVIII i XIX wieku oraz pierwszych dekad XIX wieku, ze wskazaniem na najważniejsze konteksty interpretacji tych stanowisk (religia, poglądy teoriopoznawcze, znaczenie nurtów mistyki), oraz ukazanie aktualności sporów teoretyczno-artystycznych i estetycznych, toczonych w tym okresie w Niemczech. |
Literatura: |
M. Frank, Einführung in die frühromantische Ästhetik, Frankfurt am Main 1989. J. W. Goethe, Wybór pism estetycznych, wybrał, opr. i wstępem poprzedził T. Namowicz, Warszawa 1981. Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybrał, przeł., wstępem i przypisami opatrzył J. Prokopiuk, Warszawa 1984. Pisma teoretyczne niemieckich romantyków. Wybrał i opr. T. Namowicz, Wrocław 2000. Prawdy szukamy obaj. Z korespondencji między Goethem a Schillerem. Wybrali, przeł. i opr. M.J. Siemek i J. Prokopiuk, Warszawa 1974. Friedrich Schlegel, Fragmenty. Przeł. C. Bartl, opr., wstępem i komentarzami opatrzył M. P. Markowski, Krakó1) 2009. Theorie der Romantik. Hg. von H. Uerlings, Stuttgart 2009. |
Efekty uczenia się: |
K_W 14; K_W 16; K_W 17 – treści programowe: student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne (artystyczne i estetyczne) niemieckich romantyków, przedstawione na tle filozoficznym (kontekst) i literackim (formy wypowiedzi); K_U 05- treści programowe: student potrafi krytycznie analizować teksty teoretyczne i wypowiedzi krytyczne autorów romantycznych; K_O 4- treści programowe: student potrafi brać udział i rozstrzygać dylematy interpretacji w ramach dyskusji krytyków sztuki i teoretyków sztuki w sytuacji sztuki współczesnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie eseju przygotowanego na zaproponowany przez wykładowcę temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kasperowicz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kasperowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.