Nie tylko ogrodnik. Rola uczonego i inżyniera w nowożytnej sztuce ogrodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LNTO-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Nie tylko ogrodnik. Rola uczonego i inżyniera w nowożytnej sztuce ogrodowej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Europejskie ogrody nowożytne jako przykład sztuki ewoluującej pod wpływem wynalazków technicznych i doświadczeń naukowych. |
Pełny opis: |
Kultura kolekcjonerska II poł. XVI w. i pocz. XVII w., botanicy, narodziny ogrodów kolekcjonerskich i ilustracji naukowej. Badania geologiczne, alchemia i groty ogrodowe. Inżynieria wodna: automaty. Osiągnięcia botaniczne i techniczne w ogrodach na terenie Uniwersytetu Warszawskiego (XVI-XIX w.). Inżynieria wodna: fontanny (Włochy i Francja). Kultura techniczna i odkrycia naukowe w służbie dworu Ludwika XIV - ogród jako rodzaj symbolicznego języka władzy. Spór o rolę nauki i techniki w parku angielskim. |
Literatura: |
1. André Le Nôtre, fragments d'un paysage culturel. Institutions, arts, sciences et techniques, red. G. Farhat, Musée de l'Ile de France: Sceaux 2006 2. André Le Nôtre in perspective, red. P. Bouchenot-Déchin, Hazan: Paris 2014 3. Horst Bredekamp, Antikensehnusucht und Machinenglauben. Die Geschichte der Kunstkammer und die Zukunft der Kunstgeschichte, Klaus Wagenbach Verlag: Berlin 1993 4. Hervé Brunon, Monique Mosser, L'imaginaire des grottes dans les jardins européens, Hazan: Paris 2014 5.Cesare D'Onofrio, Acque e fontane di Roma, Staderini Editore: Roma 1977 6. Natura e artificio. L'ordine rustico, le fontane, gli automi nella cultura de Manierismo europeo, Officina Edizioni: Roma 1979 |
Efekty uczenia się: |
Znajomość różnych pozaartystycznych profesji istotnych w tworzeniu ogrodów. Uwrażliwienie na materialne aspekty powstawania dzieła sztuki. Poznanie roli symbolicznej artystycznych dekoracji uroczystości dworskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.