Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polska Kolonia artystyczna w Paryżu koniec XIX i początek XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LPKA-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polska Kolonia artystyczna w Paryżu koniec XIX i początek XX wieku
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie wybranych zagadnień dotyczących twórczości polskich artystów działających w Paryżu pod koniec XIX i na początku XX wieku (tworzących tzw. Polską kolonię artystyczną w stolicy Francji) oraz przygotowanie studentów do samodzielnego poszukiwania i analizy materiałów dotyczących udziału polskich twórców w zjawisku École de Paris

Pełny opis:

Na przykładach prac najciekawszych i najbardziej znanych polskich artystów działających pod koniec XIX i na początku XX wieku w Paryżu omówione zostaną między innymi problemy definicji terminu École de Paris, specyfiki życia na emigracji, organizacji polskiej kolonii artystycznej w Paryżu, oraz prześledzenie twórczości najciekawszych twórców (malarzy, rzeźbiarzy, grafików dizajnerów). Wychodząc od polskiej kolonii artystycznej spojrzymy na międzynarodowy tygiel artystyczny jakim był wówczas Paryż

Literatura:

Hanna Bartnicka-Górska, Joanna Szczepińska-Tramer, W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na salonach paryskich w latach 1884–1960, Warszawa 2005.

˙ Ewa Bobrowska-Jakubowska, Artyści polscy we Francji w latach 1890–1918. Wspólnoty i indywidualności, Warszawa 2004.

˙ Barbara Brus-Malinowska, Jerzy Malinowski, Kisling i jego przyjaciele. Wystawa obrazów i rzeźb z kolekcji Musée du Petit Palais w Genewie, kat. wystawy 1 marca -28 kwietnia 1996,Muzeum Narodowe w Warszawie; 17 maja-30 czerwca 1996, Muzeum Narodowe w Krakowie, Warszawa 1996.

˙ Jolanta Chrzanowska-Pieńkos, Andrzej Pieńkos, Wstęp W: Słownik artystów Paryża i regionu Ile-de France, Warszawa, 1996.

˙ Jean-Paul Crespelle, Montparnasse w latach 1905-1930, Warszawa 1989.

˙ Elżbieta Grabska, Obrazy i rzeźby podróżują [w:] Paryż i artyści polscy. Wokół E.-A. Bourdelle’a 1900-1918, kat. wyst. 18 lutego -27 marca 1997, Muzeum Narodowe w Warszawie 1997.

˙ Gry barwne: Komitet Paryski 1923-1939, kat. wyst. czerwiec-wrzesień 1996, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1996.

˙ Jerzy Malinowski, Barbara Brus-Malinowska, W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007.

˙ Tadeusz Sivert, Polacy w Paryżu, z dziejów polskiego życia kulturalnego w Paryżu na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1980.

˙ Wiesław Śladkowski, Emigracja polska we Francji 1871-1918, Lublin 1980.

˙ Anna Wierzbicka, École de Paris. Pojęcie, środowisko, twórczość, Warszawa 2004.

˙ Anna Wierzbicka (wybór, wstęp i opracowanie), Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów o polskiej kolonii artystycznej czynnej w Paryżu w latach 1900-1939, Warszawa 2008.

˙ Anna Wierzbicka, Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji w latach 1900-1939. Diariusz wydarzeń z wyborem tekstów. Część I: lata 1900-1921, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Student zna zjawisko École de Paris i twórczość artystów z Polski działających w Paryżu pod koniec XIX i na początku XX wieku. Potrafi analizować dzieło sztuki i wskazać inspiracje i oddziaływanie kulturowe stolicy Francji. Ma znajomości nazwisk artystów tworzących École de Paris, umie wskazać wspólne cechy środowiska. Jest w stanie samodzielnie wyszukać informacje w źródłach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności oraz testu na koniec semestru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Ziembińska
Prowadzący grup: Ewa Ziembińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)