University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The object and methods of art history

General data

Course ID: 3105-LPM-W13
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The object and methods of art history
Name in Polish: Przedmiot i metody historii sztuki
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Wykład jest syntetycznym zarysem sposobów rozumienia podstawowych kategorii historii sztuki jako dyscypliny: prezentacją poglądów na temat przedmiotu historii sztuki, analizą celów tej gałęzi wiedzy humanistycznej o opisem najważniejszych metod.

Full description: (in Polish)

Wykład stanowi próbę zwięzłej prezentacji, w porządku historyczno-teoretycznym, sposobów pojmowania przedmiotu, celów poznawczych i metod wyjaśniania (rozumienia), charakterystycznych dla historii sztuki jako wyodrębnionej dyscypliny. W trakcie wykładu ukazana zostanie geneza historii sztuki jako gałęzi humanistyki, przeanalizowane zostaną koncepcje „przedmiotu” historii sztuki, a także zaprezentowane podstawowe metody i cele, stawiane tej dyscyplinie w świetle różnych dyrektyw badawczych. Wykład obejmuje dzieje historii sztuki w XIX i XX wieku, wskazując także na związki historii sztuki (oraz na kluczowe odrębności) z krytyką artystyczną oraz teorią sztuki i estetyki ostatnich dwu stuleci. Podczas prezentacji poruszanej problematyki szczególna uwaga zostanie zwrócona na kwestie budowania schematów oceny oraz konstruowania modeli historycznego rozwoju sztuk plastycznych.

Bibliography: (in Polish)

Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich. Wybrał, przekłady przejrzał, wstępem opatrzył Jan Białostocki, Warszawa 1976.

J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980.

H. R. Jauss, Dzieje sztuki i historia, „Pamiętnik Literacki” 1984, nr 75, s.257-290.

Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, re. M. Bryl. P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć. Sztuka – Piękno – Forma – Twórczość – Odtwórczość – Przeżycie estetyczne, Warszawa 1975.

R. Wollheim, Art and its Objects, Harmondsworth 1968.

J.-J. Wunenburger, Filozofia obrazów. Przeł. Tomasz Stróżyński, Gdańsk 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W01; K_W03; K_W05; K_W16; K_W17; K_W19; K_U03; K_K02

Celem wykładu jest wprowadzenie słuchacza w historię podstawnych kategorii historii sztuki jako dyscypliny humanistycznej: zapoznanie go z historycznie zmiennymi modelami analizy dzieła sztuki, z historią koncepcji „wytworu”, „dzieła sztuki”, „wytworu artystycznego”, „przedmiotu estetycznego” jako proponowanych historycznie przedmiotów badania w historii sztuki, a także prezentacja najważniejszych celów poznawczych, stawianych historii sztuki. Uczestnik zajęć ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny, również w odniesieniu do aktualnych osiągnięć. Słuchacz zdobywa podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk, poznaje jej przedmiotową i metodologiczną odrębność jako dyscypliny humanistycznej, zdobywa podstawowe umiejętności analityczne, pozwalające czytać i analizować wybrane teksty metodologiczne. Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w konkretnych badaniach historycznych. Uczy się także krytycznie odróżniać i oceniać różne modele interpretacji i aksjologii w historii sztuki, ukazane w powiązaniu z estetyką i teorią sztuki konkretnej epoki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 28 hours, 40 places more information
Coordinators: Ryszard Kasperowicz
Group instructors: Ryszard Kasperowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)