Prawo ochrony dziedzictwa kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LPODZK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo ochrony dziedzictwa kulturowego |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzanie do problematyki prawnej regulacji twórczości artystycznej, sztuk pięknych oraz dziedzictwa kulturowego. Celem zajęć jest przybliżenie znaczenia instrumentów i instytucji prawnych, kontekstu ich powstania oraz współczesnych problemów związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego. |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzanie do problematyki prawnej regulacji twórczości artystycznej, sztuk pięknych oraz dziedzictwa kulturowego. Celem zajęć jest przybliżenie znaczenia instrumentów i instytucji prawnych, kontekstu ich powstania oraz praktycznych problemów związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego. Szczególny nacisk położono na współczesne wyzwania stojące przed prawem i jego praktyką, takie jak konflikty zbrojne, nielegalny obrót, ochrona kulturalnych praw człowieka. Szczegółowe zagadnienia obejmują zatem następujące tematy: 1) podstawy prawa ochrony dziedzictwa kulturowego w ujęciu historycznym i porównawczym; 2) ochrony dóbr kultury podczas wojny i pokoju; 3) restytucja dóbr kultury; 4) twórczość artystyczna a ochrona dziedzictwa niematerialnego; 5) dziedzictwo kulturowe ludzkości; 6) dziedzictwo kulturowe a prawa człowieka, w tym rola kulturalnych praw zbiorowych; 7) rola Unii Europejskiej oraz Rady Europy w ochronie dziedzictwa kulturowego i promocji różnorodności kulturowej. |
Literatura: |
Podstawowa: FRANCIONI F., VRDOLJAK A.F. (red.), International Cultural Heritage Law, Oxford 2020 – wybrane rozdziały. JAKUBOWSKI A., HAUSLER K., FIORENTINI F. (red.), Cultural Heritage, Cultural Rights and the European Union: A Critical Inquiry into Law and Policy, Boston- Leiden 2018 – wybrane rozdziały. MCGAUGHEY F., MCCUTCHEON J., Research Handbook on Art and Law, Cheltenham 2020. ZALASIŃSKA K., ZEIDLER K., Wykład prawa ochrony zabytków, Warszawa 2015 – wybrane rozdziały. ZEIDLER K. (red.), Prawo ochrony zabytków, Warszawa- Gdańsk 2014 – wybrane rozdziały. ZEIDLER K., TRZCIŃSKI M. (red.), Wykład prawa dla archeologów, Warszawa 2009 – wybrane rozdziały. Uzupełniająca: JAKUBOWSKI A. (red.), Cultural rights as collective rights: international law perspective, Leiden-Boston 2016 – wybrane rozdziały. NAFZIGER J.A.R., Frontiers of Cultural Heritage Law, Leiden- Boston 2021 – wybrane rozdziały. |
Efekty uczenia się: |
K2_W06 – absolwent ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki: nauki prawne i antropologia, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych; K2_W08 – absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej; K_U04 – student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, prawnego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym; K_K02 – absolwent jest gotów do aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Jakubowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Jakubowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.