Prawne uwarunkowania rynku sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LPURSZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Prawne uwarunkowania rynku sztuki |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W ramach wykładu ogólnouniwersyteckiego, pt. „Prawne uwarunkowania rynku sztuki”, poruszane są podstawowe kwestie związane z krajowym, europejskim i międzynarodowym rynkiem sztuki. Celem tych zajęć jest przybliżenie złożoności powiązań pomiędzy światem sztuki a prawem, z którymi spotykają się na co dzień uczestnicy życia artystycznego. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu ogólnouniwersyteckiego, pt. „Prawne uwarunkowania rynku sztuki”, poruszane są podstawowe kwestie związane z krajowym, europejskim i międzynarodowym rynkiem sztuki. Celem tych zajęć jest przybliżenie złożoności powiązań pomiędzy światem sztuki a prawem, z którymi spotykają się na co dzień uczestnicy życia artystycznego. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu ogólnouniwersyteckiego, pt. „Prawne uwarunkowania rynku sztuki”, zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem rynku sztuki w Polsce i Unii Europejskiej. W formie skrótowej zostanie również omówiony szerszy kontekst międzynarodowy. Celem zajęć jest wskazanie najważniejszych problemów prawnych związanych z obrotem dziełami sztuki. W szczególności zostaną poruszone następujące kwestie: należyta staranność w handlu dziełami sztuki, problemy proweniencyjne, kontrola eksportu i importu, umowy i klauzule umowne z zakresu obrotu dziełami sztuki, problemy prawno-karne (przemyt, kradzież, nielegalne wykopaliska archeologiczne, fałszerstwa dzieł sztuki), oraz zagadnienie etyki zawodowej. Program wykładu: • Krajowy i międzynarodowy rynek dzieł sztuki – zagadnienia węzłowe; obrót dziełami sztuki w Polsce po 1989 r. – charakterystyka rynku, przedmiot i formy obrotu, notowania aukcyjne, najważniejsi uczestnicy; • Wzory i klauzule umowne w obrocie prawnym dziełami sztuki; regulaminy aukcyjne; • Nielegalny obrót działami sztuki: problemy prawno-karne; zasady etyki zawodowej w obrocie dziełami sztuki; • Fałszerstwa dzieł sztuki: regulacje prawne; rola i odpowiedzialność eksperta; certyfikaty autentyczności; • Obrót dziełami sztuki a ochrona narodowego dziedzictwa kultury – problematyka wywozu dzieł sztuki; • Międzynarodowy obrót dziełami sztuki; • Art banking i rynek nowych technologii. |
Literatura: |
Zalecana: Bandle A.L. et al., (red.), “National Treasures”: Limits on Private Property and Cross-Border Movements’, Santander Art and Culture Law Review, 2019, t. 5 nr 2; Francioni F., Vrdoljak A.F. (red.), Handbook of International Cultural Heritage Law, Oxford University Press, Oxford 2020 (wybrane rozdziały); Gadecki B., Jakubowski O., Trzciński M., Zeidler K. (red.), Praktyczne aspekty zwalczania przestępczości przeciwko dziedzictwu kulturowemu, Wyd. UG, Gdańsk 2019; Jakubowski A., Hausler K., Fiorentiniti (red.), Cultural Heritage in the European Union: A Critical Inquiry into Law and Policy, Brill, Boston-Leiden 2016 (wybrane rozdziały); Kowalski W., Zalasińska K. (red.), Rynek sztuki. Aspekty prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (wybrane rozdziały); Merryman J.H., Urice Sth., Law, Ethics and the Visual Arts, wyd. 5., Kluwer International, Alphen aan den Rijn (The Netherlands) 2007 (wybrane rozdziały); Wilk D., Fałszerstwa dzieł sztuki Aspekty prawne i kryminalistyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2017; Zalasińska K., Zeidler K., Wykład prawa ochrony zabytków, Warszawa-Gdańsk 2015; Zeidler K., Prawo ochrony zabytków, Wolters Kluwer-Wyd. UG, Warszawa-Gdańsk 2014 (wybrane rozdziały). Uzupełniająca: Hufnagel S., Chappell D. (red.), The Palgrave Handbook on Art Crime, Palgrave-Macmillan, London 2019 (wybrane rozdziały); McCutcheon J., McGaughey F. (red.), Research Handbook on Art and Law, Edward Elgar, Cheltenham 2020 (wybrane rozdziały); NIMOZ, Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo, Wyd. NIMOZ, Warszawa 2012 (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
K2_W06, K2_W08, K2_W10 K2_U14 K2_K02, K2_K04 Student zdobywa wiedzę dotyczącą głównych zagadnień systemowych w obszarze prawnej regulacji krajowego i międzynarodowego rynku sztuki, pogłębia świadomość zasad etycznych w pracy historyka sztuki oraz rozwija umiejętności w zakresie aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu (quizu) online na platformie kampus.uw.edu.pl |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.