Sztuka drugiej połowy XVII i początku XVIII wieku w dawnej Rzeczypospolitej – wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LSZT-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka drugiej połowy XVII i początku XVIII wieku w dawnej Rzeczypospolitej – wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia uzupełniające program głównego wykładu kursowego z Historii sztuki nowożytnej polskiej. W programie wykładu oś narracji będą wyznaczać nie artyści i dzieła lub fazy stylowe, ale analiza ewolucyjnego następowania po sobie lub równolegle najważniejszych zjawisk, procesów i problemów w kulturze i sztuce, z interdyscyplinarnymi akcentami odnoszącymi się nowych metod badań m.in. do ujęcia wielokulturowego, geografii artystycznej, mobility turn czy relacji źródło-peryferia (końca 1. ćw. XVIII w. i europeizacji sztuki dworskiej za panowania Augusta II Mocnego), histoire croisée (przenikanie się wpływów europejskich oraz kultury i przejawów artystycznych sarmatyzmu, orientalizm w RP). |
Pełny opis: |
Zajęcia uzupełniające program głównego wykładu kursowego z Historii sztuki nowożytnej polskiej. W programie wykładu oś narracji będą wyznaczać nie artyści i dzieła lub fazy stylowe, ale analiza ewolucyjnego następowania po sobie lub równolegle najważniejszych zjawisk, procesów i problemów w kulturze i sztuce, z interdyscyplinarnymi akcentami odnoszącymi się nowych metod badań m.in. do ujęcia wielokulturowego, geografii artystycznej, mobility turn czy relacji źródło-peryferia (końca 1. ćw. XVIII w. i europeizacji sztuki dworskiej za panowania Augusta II Mocnego), histoire croisée (przenikanie się wpływów europejskich oraz kultury i przejawów artystycznych sarmatyzmu, orientalizm w RP). Lista tematów spotkań: • Tessyńczycy. Komaskowie, Gryzończycy, Vorlarlberczycy i Wessobrünnczycy w krajach habsburskich i Rzeczypospolitej • Drogi dojrzałego baroku do Rzeczypospolitej – Rzym i Wenecja, problem berninizmu i akademizmu • Rola Niderlandów Hiszpańskich i Holandii – od Rubensa i grafiki niderlandzkiej po architekturę, rzeźbę i malarstwo doby baroku z Amsterdamu i Antwerpii • Echa pierwszych dworów europejskich – Paryż / Wersal i Wiedeń • Rezydencja, mauzoleum, fundacje – o modelach mecenatu artystycznego magnaterii, szlachty, mieszczaństwa i duchowieństwa • Sarmatyzm – geneza zjawiska w kulturze i sztuce • Hołdy, intrady, egzekwia: architektura efemeryczna, sztuka w przestrzeni publicznej, związki z literaturą okolicznościową i teatrem |
Literatura: |
M. Karpowicz, Artisti ticinesi in Polonia nel ‘600, Bellinzona 1983. M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988. M. Karpowicz, Sztuka XVIII wieku, Warszawa 1988. Krótka nauka budownicza dworów, pałaców, zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, oprac. Adam Miłobędzki, Wrocław 1957. Malarstwo polskie: manieryzm, barok, oprac. M. Walicki, W. Tomkiewicz, A. Ryszkiewicz, Warszawa 1971. A. J. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, t. 1–2, Warszawa 1980. S. Mossakowski, Tylman z Gameren, Warszawa 2013. J. K. Ostrowski, Portret w dawnej Polsce, Warszawa 2019. Primus inter pares: pierwszy wśród równych, czyli Opowieść o królu Janie III, red. D. Walawender-Musz, Warszawa 2013. Słownik sarmatyzmu: idee, pojęcia, symbole, red. A. Borowski, Kraków 2001. Sztuka polska: manieryzm, barok (XVII wiek), red. Z. Bania, Warszawa 2013. Świat polskich Wazów. Przestrzeń – Ludzie – Sztuka. Eseje, red. Z. Hundert, J. Żukowski, Warszawa 2019. Święto baroku: sztuka w służbie prymasa Michała Stefana Radziejowskiego (1645-1705), red. nauk. J. Żmudziński. Katalog wystawy, Muzeum Pałac w Wilanowie, maj – wrzesień 2009, Warszawa 2009. J. Talbierska, Grafika XVII wieku w Polsce: funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011. M. Wardzyński, Marmur i alabaster w rzeźbie i małej architekturze Rzeczypospolitej : studium historyczno-materiałoznawcze przemian tradycji artystycznych od XVI do początku XVIII wieku, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Hiszt_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi Hiszt_W02: zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki, zna jej źródła, potrafi ją zastosować Hiszt_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii sztuki oraz posiada orientację w piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu UMIEJĘTNOŚCI Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej, potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień historyczno-artystycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku historii sztuki, jak i innych dyscyplin KOMPETENCJE SPOŁECZNE Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach; Zaliczenie pisemne z częścią wizualną i esejem z listy do wyboru, platforma ZOOM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.