Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka drugiej połowy XVII i początku XVIII wieku w dawnej Rzeczypospolitej – wybrane zagadnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LSZT-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka drugiej połowy XVII i początku XVIII wieku w dawnej Rzeczypospolitej – wybrane zagadnienia
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia uzupełniające program głównego wykładu kursowego z Historii sztuki nowożytnej polskiej. W programie wykładu oś narracji będą wyznaczać nie artyści i dzieła lub fazy stylowe, ale analiza ewolucyjnego następowania po sobie lub równolegle najważniejszych zjawisk, procesów i problemów w kulturze i sztuce, z interdyscyplinarnymi akcentami odnoszącymi się nowych metod badań m.in. do ujęcia wielokulturowego, geografii artystycznej, mobility turn czy relacji źródło-peryferia (końca 1. ćw. XVIII w. i europeizacji sztuki dworskiej za panowania Augusta II Mocnego), histoire croisée (przenikanie się wpływów europejskich oraz kultury i przejawów artystycznych sarmatyzmu, orientalizm w RP).

Pełny opis:

Zajęcia uzupełniające program głównego wykładu kursowego z Historii sztuki nowożytnej polskiej. W programie wykładu oś narracji będą wyznaczać nie artyści i dzieła lub fazy stylowe, ale analiza ewolucyjnego następowania po sobie lub równolegle najważniejszych zjawisk, procesów i problemów w kulturze i sztuce, z interdyscyplinarnymi akcentami odnoszącymi się nowych metod badań m.in. do ujęcia wielokulturowego, geografii artystycznej, mobility turn czy relacji źródło-peryferia (końca 1. ćw. XVIII w. i europeizacji sztuki dworskiej za panowania Augusta II Mocnego), histoire croisée (przenikanie się wpływów europejskich oraz kultury i przejawów artystycznych sarmatyzmu, orientalizm w RP).

Lista tematów spotkań:

• Tessyńczycy. Komaskowie, Gryzończycy, Vorlarlberczycy i Wessobrünnczycy w krajach habsburskich i Rzeczypospolitej

• Drogi dojrzałego baroku do Rzeczypospolitej – Rzym i Wenecja, problem berninizmu i akademizmu

• Rola Niderlandów Hiszpańskich i Holandii – od Rubensa i grafiki niderlandzkiej po architekturę, rzeźbę i malarstwo doby baroku z Amsterdamu i Antwerpii

• Echa pierwszych dworów europejskich – Paryż / Wersal i Wiedeń

• Rezydencja, mauzoleum, fundacje – o modelach mecenatu artystycznego magnaterii, szlachty, mieszczaństwa i duchowieństwa

• Sarmatyzm – geneza zjawiska w kulturze i sztuce

• Hołdy, intrady, egzekwia: architektura efemeryczna, sztuka w przestrzeni publicznej, związki z literaturą okolicznościową i teatrem

Literatura:

M. Karpowicz, Artisti ticinesi in Polonia nel ‘600, Bellinzona 1983.

M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988.

M. Karpowicz, Sztuka XVIII wieku, Warszawa 1988.

Krótka nauka budownicza dworów, pałaców, zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, oprac. Adam Miłobędzki, Wrocław 1957.

Malarstwo polskie: manieryzm, barok, oprac. M. Walicki, W. Tomkiewicz, A. Ryszkiewicz, Warszawa 1971.

A. J. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, t. 1–2, Warszawa 1980.

S. Mossakowski, Tylman z Gameren, Warszawa 2013.

J. K. Ostrowski, Portret w dawnej Polsce, Warszawa 2019.

Primus inter pares: pierwszy wśród równych, czyli Opowieść o królu Janie III, red. D. Walawender-Musz, Warszawa 2013.

Słownik sarmatyzmu: idee, pojęcia, symbole, red. A. Borowski, Kraków 2001.

Sztuka polska: manieryzm, barok (XVII wiek), red. Z. Bania, Warszawa 2013.

Świat polskich Wazów. Przestrzeń – Ludzie – Sztuka. Eseje, red. Z. Hundert, J. Żukowski, Warszawa 2019.

Święto baroku: sztuka w służbie prymasa Michała Stefana Radziejowskiego (1645-1705), red. nauk. J. Żmudziński. Katalog wystawy, Muzeum Pałac w Wilanowie, maj – wrzesień 2009, Warszawa 2009.

J. Talbierska, Grafika XVII wieku w Polsce: funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.

M. Wardzyński, Marmur i alabaster w rzeźbie i małej architekturze Rzeczypospolitej : studium historyczno-materiałoznawcze przemian tradycji artystycznych od XVI do początku XVIII wieku, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Hiszt_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

Hiszt_W02: zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki, zna jej źródła, potrafi ją zastosować

Hiszt_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii sztuki oraz posiada orientację w piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu

UMIEJĘTNOŚCI

Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej, potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym

Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień historyczno-artystycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku historii sztuki, jak i innych dyscyplin

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach;

Zaliczenie pisemne z częścią wizualną i esejem z listy do wyboru, platforma ZOOM

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)