Nowoczesna kultura wizualna i język fotografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-NKW-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesna kultura wizualna i język fotografii |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Fotografia niejednokrotnie w swej historii podejmowała dialog z innymi dziedzinami ze świata sztuk pięknych. Przystępując do badań porównawczych i prób opisu zdjęć z uwzględnieniem szerszego kontekstu kulturowego, często dokonujemy zatem transpozycji pojęć stosowanych w analizach malarstwa czy grafiki; pozostajemy bowiem bezradni wobec medium fotograficznego. Jakim językiem posługuje się fotografia? Jakie środki efektywnie wykorzystywała w swej historii i czy zawsze były one zależne od innych gałęzi plastyki? W toku kursu wspólnie zastanowimy się jakie narzędzia i strategie stopniowo wypracowywało sobie to medium w XX wieku. |
Pełny opis: |
Układ zajęć będzie uporządkowany według technik i narzędzi stosowanych przez artystów. Struktura cyklu tym lepiej pozwoli dostrzec fakt, że poszczególne metody i rozwiązania często nie są charakterystyczne wyłącznie dla jednego nurtu rozwijającego się w określonym środowisku, ale dla pewnej szeroko rozumianej postawy obejmującej heterogeniczny zbiór twórców. Zajęcia będą oscylować wokół następujących bloków tematycznych: • Niewinna soczewka nie istnieje – dystorsje optyczne • Siła konstrukcji kadru – o śmiałych, aklasycznych rozwiązaniach kompozycyjnych • Jeden parametr znaczy więcej niż tysiąc słów – głębia ostrości • Świat iluzjonistycznych trików czy fotografia jarmarczna? • Abstrakcja „ręcznie malowana” – siła artystycznego gestu, rozwiązania non-camerowe • Różne oblicza fotogramów: rozwiązania non-camerowe • Performance fotograficzny – znani artyści z nieznanej perspektywy • Pseudo-solaryzacje – balansując między obrazem pozytywowym a negatywowym • Fotomontaż a fotokolaż, czyli „diabeł tkwi w szczegółach” • Słowo i obraz – zabawa z tekstem w sferze wizualnej • Jak zobrazować dźwięk? • Strategie foundfootage w fotografii |
Literatura: |
W ramach zajęć zapoznamy się z wybranymi fragmentami poniższych publikacji (dokładny spis wymaganej literatury powstanie w uzgodnieniu z uczestnikami zajęć): R. Barthes, Światło obrazu: uwagi o fotografii, Warszawa 1996. C. Chéroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, Warszawa 2014. U. Czartoryska, Plastyczne przygody fotografii, Gdańsk 2002. S. Czekalski, Awangarda i mit racjonalizacji: fotomontaż Polski okresu dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2000. Egzystencje: polska fotografia awangardowa 2. połowy lat 50., red. J. Kordjak-Piotrowska, Warszawa 2005. L. Lechowicz, Obraz fotograficzny oraz nieruchomość i płynność w poetyce awangardy, „Rocznik Historii Stuki” 1996, nr 31. S. Sontag, Widok cudzego cierpienia, Kraków 2010. W kręgu neoawangardy - Warsztat Formy Filmowej, red. A. Rottenberg M. Bomanowska, Łódź 2017. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: • posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych (K_W14) Student w zakresie umiejętności potrafi: • potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury (K_U05) • posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków (K_U07) Student w zakresie kompetencji społecznych potrafi: • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności w semestrze bez konieczności usprawiedliwienia) 2) Aktywność i przygotowanie do zajęć – realizowane m.in. poprzez: zabieranie głosu w dyskusjach, realizowanie powierzonych ćwiczeń i zadań (np. przygotowanie krótkiej, kilkuzdaniowej wypowiedzi na temat wybranej fotografii z wykorzystaniem pozyskanej w ramach zajęć terminologii itd.) 3) Przygotowanie krótkiego konspektu opracowania jednego z omawianych wspólnie zagadnień. Wytyczne pracy zostaną przedstawione uczestnikom w toku zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.