Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowoczesna kultura wizualna i język fotografii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-NKW-KK
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nowoczesna kultura wizualna i język fotografii
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Fotografia niejednokrotnie w swej historii podejmowała dialog z innymi dziedzinami ze świata sztuk pięknych. Przystępując do badań porównawczych i prób opisu zdjęć z uwzględnieniem szerszego kontekstu kulturowego, często dokonujemy zatem transpozycji pojęć stosowanych w analizach malarstwa czy grafiki; pozostajemy bowiem bezradni wobec medium fotograficznego. Jakim językiem posługuje się fotografia? Jakie środki efektywnie wykorzystywała w swej historii i czy zawsze były one zależne od innych gałęzi plastyki? W toku kursu wspólnie zastanowimy się jakie narzędzia i strategie stopniowo wypracowywało sobie to medium w XX wieku.

Pełny opis:

Układ zajęć będzie uporządkowany według technik i narzędzi stosowanych przez artystów. Struktura cyklu tym lepiej pozwoli dostrzec fakt, że poszczególne metody i rozwiązania często nie są charakterystyczne wyłącznie dla jednego nurtu rozwijającego się w określonym środowisku, ale dla pewnej szeroko rozumianej postawy obejmującej heterogeniczny zbiór twórców. Zajęcia będą oscylować wokół następujących bloków tematycznych:

• Niewinna soczewka nie istnieje – dystorsje optyczne

• Siła konstrukcji kadru – o śmiałych, aklasycznych rozwiązaniach kompozycyjnych

• Jeden parametr znaczy więcej niż tysiąc słów – głębia ostrości

• Świat iluzjonistycznych trików czy fotografia jarmarczna?

• Abstrakcja „ręcznie malowana” – siła artystycznego gestu, rozwiązania non-camerowe

• Różne oblicza fotogramów: rozwiązania non-camerowe

• Performance fotograficzny – znani artyści z nieznanej perspektywy

• Pseudo-solaryzacje – balansując między obrazem pozytywowym a negatywowym

• Fotomontaż a fotokolaż, czyli „diabeł tkwi w szczegółach”

• Słowo i obraz – zabawa z tekstem w sferze wizualnej

• Jak zobrazować dźwięk?

• Strategie foundfootage w fotografii

Literatura:

W ramach zajęć zapoznamy się z wybranymi fragmentami poniższych publikacji (dokładny spis wymaganej literatury powstanie w uzgodnieniu z uczestnikami zajęć):

R. Barthes, Światło obrazu: uwagi o fotografii, Warszawa 1996.

C. Chéroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, Warszawa 2014.

U. Czartoryska, Plastyczne przygody fotografii, Gdańsk 2002.

S. Czekalski, Awangarda i mit racjonalizacji: fotomontaż Polski okresu dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2000.

Egzystencje: polska fotografia awangardowa 2. połowy lat 50., red. J. Kordjak-Piotrowska, Warszawa 2005.

L. Lechowicz, Obraz fotograficzny oraz nieruchomość i płynność w poetyce awangardy, „Rocznik Historii Stuki” 1996, nr 31.

S. Sontag, Widok cudzego cierpienia, Kraków 2010.

W kręgu neoawangardy - Warsztat Formy Filmowej, red. A. Rottenberg M. Bomanowska, Łódź 2017.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

• posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych (K_W14)

Student w zakresie umiejętności potrafi:

• potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury (K_U05)

• posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków (K_U07)

Student w zakresie kompetencji społecznych potrafi:

• ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

1) Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności w

semestrze bez konieczności usprawiedliwienia)

2) Aktywność i przygotowanie do zajęć – realizowane

m.in. poprzez: zabieranie głosu w dyskusjach,

realizowanie powierzonych ćwiczeń i zadań (np.

przygotowanie krótkiej, kilkuzdaniowej wypowiedzi na

temat wybranej fotografii z wykorzystaniem pozyskanej

w ramach zajęć terminologii itd.)

3) Przygotowanie krótkiego konspektu opracowania

jednego z omawianych wspólnie zagadnień. Wytyczne

pracy zostaną przedstawione uczestnikom w toku zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)