Obraz drukowany. Wprowdzenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-OD-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Obraz drukowany. Wprowdzenie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursy jest przybliżenie problemów badawczych związanych z początkami druku, technicznymi i materiałowymi aspektami jego produkcji oraz tematyką i rolą obrazu drukowanego w XV i XVI wieku. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie nakreślenie najważniejszych problemów i zagadnień związanych z badaniem obrazu drukowanego z punktu widzenia jego aspektów materiałowych, technicznych, artystycznych i kulturowych. Rys historyczny, obejmujący XV i XVI stulecie, przeplatać się będzie z omówieniem zagadnień szczegółowych, takich jak m.in.: recepcja obrazu drukowanego w XV i XVI w., wczesne kolekcje graficzne, relacja między drukiem a rozwojem wiedzy naukowej, druk a reformacja, mechaniczne i manualne wprowadzanie koloru w technice druku wklęsłego i wypukłego. Konwersatorium obejmuje 12 spotkań tematycznych poświęconych następującym kwestiom: 1. Obraz drukowany w XV-XVI w. Wprowadzenie Przegląd najważniejszych problemów oraz pytań badawczych. 2. Od stempli po druk za pomocą czcionki ruchomej Odbijanie obrazu na tkaninach za pomocą stempli, książka blokowa i pierwsze inkunabuły. 3. Materiały i techniki Omówienie najważniejszych materiałowych i technicznych aspektów druku wklęsłego i wypukłego. 4. Kolor w druku. Chronologia Krótka historia eksperymentów z mechanicznym wprowadzaniem koloru. Przykłady polskich i obcych druków barwnych. 5. Druki kolorowane Funkcje i sposoby manualnego wprowadzania koloru do druków. Od iluminacji po amatorskie kolorowania. 6. “In chiaro et scuro”. Drzeworyt światłocieniowy Technika tzw. drzeworytu światłocieniowego, jego historia, wybrane realizacje i ich relacje z malarstwem monochromatycznym i rysunkiem lawowanym. 7. Funkcja i recepcja obrazu drukowanego na przełomie XV i XVI wieku W jaki sposób można badać odbiór druku w XV i XVI wieku? W jaki sposób funkcja obrazu wpływała na jego recepcję? 8. Druk a reformacja Przykłady użycia obrazu drukowanego w polemice religijnej. 9. Ilustracja książkowa (1) Relacje między tekstem a obrazem w książce drukowanej. Różne rodzaje i funkcje ilustracji w XV i XVI wieku. 10. Ilustracja książkowa (2) Omówienie najciekawszych przykładów polskich druków ilustrowanych. 11. Druk i porządkowanie wiedzy Związek między drukiem a rozwojem i systematyzowaniem wiedzy. 12. Kolekcjonowanie druków w XV i XVI wieku Kto i dlaczego zbierał druki w XV i XVI wieku? Konwersatorium zamkną dwie lub trzy wizyty studyjne w zbiorach specjalnych Biblioteki Narodowej w Warszawie i/lub Biblioteki Uniwersyteckiej oraz spotkanie podsumowujące kurs, podczas którego odbędzie się trzydziestominutowy test końcowy. Istotną częścią zajęć będzie dyskusja oparta na literaturze przedmiotu podanej przed każdym spotkaniem. |
Literatura: |
Lektury podstawowe: E. L. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender (Warszawa: Prószyński S-ka, 2004). L. Febvre, H-J. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka (Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014). A. Griffiths, Prints and Printmaking: An Introduction to the History and Techniques, repr. i popr. 2 wyd. (London: British Museum, 2004). D. Landau, P. Parshall, The Renaissance Print 1470-1550 (London, New Haven: Yale University Press, 1994). M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku, przeł. A. Wojtasik (Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2017). J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002). Studia szczegółowe: D. S. Areford, “The Image in the Viewer’s Hands: The Reception of Early Prints in Europe”, Studies in Iconography, t. 24 (2003): s. 5-42. Idem, The Viewer and the Printed Image in Late Medieval Europe (Farnham; Burlington: Ashgate, 2010). E. Chojecka „Znaczenie kulturowe grafiki polskiej XVI wieku”, [w:] Dawna książka i kultura, red. S. Grzeszczuk, A. Kawecka- Gryczowa (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1975), s. 86-114. S. Dackerman et al., Painted Prints: The Revelation of Color in Northern Renaissance & Baroque (Baltimore: Baltimore Museum of Art; University Park: Pennsylvania University Press, 2002). Einblattdrucke des 15. und frühen 16. Jahrhunderts: Probleme, Perspektiven, Fallstudien, hrsg. von Volker Honemann [et al.] (Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2000). J. S. Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki (Kraków: "Universitas", 2002). S. Kusukawa, Picturing the Book of Nature: Image, Text, and Argument in Sixteenth-Century Human Anatomy and Medical Botany (Chicago and London: University of Chicago Press, 2011). K. Moxey, Peasants, Warriors and Wives: Popular Imagery in the Reformation (Chicago: University of Chicago Press, 1989). Painting the Page in the Age of Print: Central European Manuscript Illumination of the Fifteenth Century, eds. J. F. Hamburger, R. Suckale, G. Suckale-Redlefsen; trans. David Sánchez (Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 2018). P. Parshall, “Art and the Theater of Knowledge: The Origins of Print Collecting in Northern Europe”, Harvard University Art Museums Bulletin, t. 2, nr 3 (1994): 7–36. P. Parshall et al., Origins of European Printmaking: Fifteenth- Century Woodcuts and their Public (New Haven, Conn.: Yale University Press, 2005). A. Pettegree, The Book in the Renaissance (New Haven: Yale University Press, 2010). A. Pettegree, M. Hall, “The Reformation and the Book: A Reconsideration”, The Historical Journal, t. 47, nr 4 (2004): s. 785-808. T. Primeau, “Coloring Within the Lines: The Use of Stencil in Early Woodcuts”, Art in Print, t. 3, z. 3 (2013) [dostęp online:https://artinprint.org/article/coloring-within-the-lines-the- use-of-stencil-in-early-woodcuts/]. Printing Colour 1400-1700: History, Techniques, Functions and Receptions, eds. A. Stijnman, E. Savage (Leiden; Boston: Brill, 2015). Prints and the Pursuit of Knowledge in Early Modern Europe, ed. S. Dackerman (Cambridge: Harvard Art Museums; London; New Haven: Yale University Press, 2011). The Reformation and the Book, ed. J.-F. Gilmont (Aldershot, Hants, England; Brookfield USA: Ashgate, 1998). S. K. Schmidt, K. Nichols, Altered and Adorned: Using Renaissance Prints in Daily Life (London: Yale University Press, 2011). R.W. Scribner, For the Sake of Simple Folk: Popular Propaganda for the German Reformation (Oxford: Clarendon Press 1994). B. Welzel, “Zur Vielfältigkeit eines Bildmediums. Monochrome und illuminierte Druckgraphik im frühen 16. Jahrhundert”, w: Der Bordesholmer Altar des Hans Brüggemann. Werk und Wirkung, hrsg. U. Albrecht et al. (Berlin: Dietrich Reimer Verlag, 1996), s. 181-190. The Woodcut in Fifteenth-Century Europe, ed. P. Parshall (Washington: National Gallery of Art; New Haven; London: distr. by Yale University Press, 2009). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student orientuje się w najważniejszych problemach badawczych związanych z początkami druku, technicznymi oraz materiałowymi aspektami obrazu drukowanego w XV i XVI wieku, - zna najważniejsze funkcje druku w kulturze dawnej, - zna i stosuje terminologię z zakresu technik drukarskich i graficznych. Umiejętności: - student potrafi rozpoznawać techniki graficzne, - umie przeprowadzić analizę i interpretację wybranych obrazów. Kompetencje społeczne: - student potrafi formułować swoje opinie i szanować odmienne poglądy, - potrafi pracować i współdziałać w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest: - przygotowanie do zajęć - 40% oceny końcowej, - aktywny udział w dyskusji - 30 % oceny końcowej, - wynik testu końcowego - 30% oceny końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.