"Od Prometeusza do Pigmaliona. Mityczni stwórcy i twórcy w sztuce dawnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-OP-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | "Od Prometeusza do Pigmaliona. Mityczni stwórcy i twórcy w sztuce dawnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest omówienie recepcji tematów mitologicznych poświęconych artystom w europejskiej sztuce dawnej. Przeglądowi dzieł i motywów będzie towarzyszyła refleksja dotyczące autotematycznej funkcji tych przedstawień oraz ich roli w formułowaniu refleksji o sztuce w średniowieczu i epoce nowożytnej. |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje spotkania tematyczne poświęcone wybranym postaciom mitycznych twórców i stwórców w iluminacjach książkowych, grafice, malarstwie i rzeźbie. Przedmiotem wspólnego namysłu będą także sposoby w jakie odnoszono się do Metamorfoz Owidiusza, różnorodnego i nieprzebranego źródła na temat mitologii antycznej, w średniowieczu i nowożytności oraz przemiany zachodzące w recepcji poematu na przestrzeni wieków. Przegląd poruszanych tematów będzie koncentrował się na: (1) przekazach o mitycznych i nie-mitycznych artystach oraz roli wątków autotematycznych w Metamorfozach Owidiusza, (2) recepcji Owidiusza w sztuce dawnej, a także na postaciach mitycznych twórców i stwórców takich jak (3) Prometeusz, (4) Hefajstos, (5) Apollo, (6) Orfeusz, (7) Arachne, (8) Ariadna, (9) Dedal, (10) Narcyz i (11-12) Pigmalion. Istotną częścią zajęć będzie pogłębianie problematyki kursu podczas indywidualnej pracy studentów. Zadaniem uczestników zajęć będzie wybranie dowolnego przedstawienia związanego z tematyką konwersatorium oraz poddania go samodzielnej analizie oraz interpretacji. Wyniki swoich prac studenci przedstawią w formie piętnastominutowej prezentacji na jednych z ostatnich zajęć. |
Literatura: |
Źródła: Filostrat Starszy, Obrazy, przeł. R. Popowski (Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004). Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska, S. Stabryła, (Wrocław; Kraków: 1995. Pliniusz, Historia naturalna (wybór), przeł. I. i T. Zawadzcy, (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Warszawa: De Agostini, 2004), t. 1-2. Giorgio Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, przeł. K. Estreicher (Warszawa; Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985-1990), t. 1-9. Wilhelm z Lorris, Jan z Meun, Powieść o róży, przeł. M. Frankowska-Terlecka i T. Giermak-Zielińska (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1997). Podstawowe opracowania: B. Fabiani, Antyk w malarstwie. XV-XXI wiek (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2017). L. Freedman, Classical Myths in Italian Renaissance Paintings (Cambridge: Cambridge University Press: 2011). M. Głowiński, Mity przebrane (Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1990). The Handbook to the Reception of Ovid, eds. J. Miller, C. E. Newlands (Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley Blackwell, 2014). D. Lateiner, “Mythic and Non Mythic Artists in Ovid’s Metamorphoses,” Ramus, t. 13, z. 1 (1984): s. 1-30. E. W. Leach, “Ekphrasis and the Theme of Artistic Failure in Ovid’s Metamorphoses”, Ramus, t. 3, nr 2 (1974): s. 102-142. Metamorphosis: The Changing Face of Ovid in Medieval and Early Modern Europe, eds. A. Keith, S. Rupp (Toronto: Centre for Reformation and Renaissance Studies, 2007). Ovid Renewed: Ovidian Influences on Literature and Art from the Middle Ages to the Twentieth Century, ed. Ch. Martindale (Cambridge: Cambridge University Press, 1988). Ovidian Transformation: Essays On Ovid’s Metamorphoses and Its Reception, eds. P. Hardie, A. Barchiesi and S. Hinds (Cambridge: Cambridge Philological Society, 1999). A.W.G. Poseq, “The allegorical content of Carravagio’s ‘Narcissus’”, Source, t. 10 (1991): s. 21-31. O. Raggio, “The Myth of Prometheus: Its Survival and Metamorphoses up to the Eighteenth Century”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, t. 21, nr 1/2 (1958): s. 44-62. J. D. Reid, The Oxford Guide to Classical Mythology in the Arts, 1300-1990s (New York; Oxford: Oxford University Press, 1993), t. 1-2. Die Rezeption der Metamorphosen des Ovid in der Neuzeit. Der antike Mythos in Text und Bild. Internationales Symposion der Werner Reimers-Stiftung Bad Homburg v.d.H. (22. bis 25. April 1991), hrsg. H. Walter, H-J. Horn (Berlin: Gebr. Mann, 1995). P. B. Salzman-Mitchell, A Web of Fantasies: Gaze, Image, and Gender in Ovid’s Metamorphoses (Columbus: Ohio State University Press, 2005). H. Semmelrath, Der Orpheus-Mythos in der Kunst der italienischen Renaissance. Eine Studie zur Interpretationsgeschichte und zur Ikonologie (Köln: Universität, 1994). Szczegółowa lista lektur na poszczególne zajęcia zostanie podane w trakcie kursu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student rozpoznaje tematy związane z postaciami mitologicznych artystów w sztuce dawnej i zna ich literackie pierwowzory, - zna podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki w powiązaniu z historią i kulturą dawną. Umiejętności: - potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów literackich za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych, - potrafi rozpoznawać i analizować podstawowe zagadnienia związane z przedstawieniami mitycznych twórców w sztuce dawnej, - umie prezentować wyniki indywidualnej pracy w formie ustnej i pisemnej. Kompetencje społeczne: - student ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii, - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacje studentów (30 % oceny końcowej), przygotowanie do zajęć (30% oceny końcowej), aktywny udział w dyskusjach (40% oceny końcowej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.