Obrazy XVI–XVII wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-OWMNW-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Obrazy XVI–XVII wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym, poświęcone ćwiczeniu umiejętności interpretowania wybranych zjawisk i dzieł sztuki XVI –XVII wieku, głównie malarstwa i rzeźby ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Zajęcia prowadzone przed obiektami w muzeum. |
Pełny opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym, poświęcone ćwiczeniu umiejętności interpretowania wybranych zjawisk i dzieł sztuki XVI –XVIII wieku, głównie malarstwa i rzeźby ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Celem pierwszym jest poznanie samych obiektów i historycznych mechanizmów społeczno-artystycznych oraz metod ich interpretacji i różnych teorii metodologicznych. Celem drugim jest zapoznanie studentów z problemami i metodami ekspozycji muzealnej. Studenci pracują w kilkuosobowych zespołach. Opracowują prezentację i wywołują dyskusję. Podstawą zaliczenia jest prezentacja i aktywność w trakcie zajęć. Proponowane tematy: 1. Cima da Conegliano: Chrystus wśród doktorów 2. Giovanni Francesco Penni: Święta Rodzina 3. Marten van Heemskerck: Tryptyk Ecce Homo 4. Cornelis van Haarlem: Chrystus Eucharystyczny 5. Abraham Janssens: Opłakiwanie 6. Carel Fabritius: Wskrzeszenie Łazarza 7. Pieter van Lint (?): Św. Elżbieta Węgierska 8. Hendrick ter Brugghen, Król Dawid 9. Pieter Saenredam: Wnętrze kościoła św. Bawona w Haarlemie 10. Jusepe de Ribera: Św. Sebastian 11. Bernardo Cavallino: Sen Józefa 12. Bernardo Bellotto: para obrazów – Wypędzenie kupców ze Świątyni oraz Autoportret w kostiumie ‘procuratore’ Wenecji 13. Nicolas de Largilierre, Dama z małpką. |
Literatura: |
Szczegółowa literatura zostanie podana po wyborze tematów do opracowania przez studentów. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: • ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej • zna podstawową terminologię historii sztuki • ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą dzieje, teorię, terminologię i metodologię historii sztuki • ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki • ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki • ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki • zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki UMIEJĘTNOŚCI • potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby • posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych • potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym • posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków • potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych technik i kanałów informacyjnych ze specjalistami w zakresie historii sztuki • posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł • posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł • ma umiejętności językowe w zakresie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KOMPETENCJE SPOŁECZNE • potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest opisana wyżej prezentacja i aktywny udział w dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.