Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczne wykorzystanie narzędzi humanistyki cyfrowej w badaniach nad historią kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-PWNHC-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczne wykorzystanie narzędzi humanistyki cyfrowej w badaniach nad historią kultury
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi narzędziami

humanistyki cyfrowej, omówienie jej historii, potencjalnych kierunków

rozwoju oraz możliwości jakie niesie ze sobą. W ramach przedmiotu

zaprezentowane zostaną praktyczne zastosowania technologii w badaniach

nad historią kultury, które wykorzystać można do interdyscyplinarnych

projektów badawczych oraz codziennej praktyki. Podczas ćwiczeń

o charakterze warsztatowym studenci nauczą się samodzielnie

wykorzystywać wybrane narzędzia cyfrowe w pracy naukowej. Zajęcia

pomogą również zrozumieć przydatność technologii w działaniach

związanych z popularyzacją nauki, archiwistyką, bibliotekoznawstwem,

wizualizacją danych oraz nowymi mediami.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne – przedstawienie założeń zajęć, warunki

zaliczenia

2. Nowe media, zwrot cyfrowy, big data

3. Wizualizacja danych w badaniach

4. Wolne licencje i powszechny dostęp do zdobyczy naukowych -

Open Access, Open Science, Creative Commons

5. Jak tworzyć czytelne metadane?

6. AI – szansa czy zagrożenie dla humanistyki?

7. Fake newsy – jak radzić sobie w świecie dezinformacji?

8. Wikipedia i jej siostrzane projekty

9. Digitalizacja cz. I – biblioteki cyfrowe

10. Digitalizacja cz. II – archiwa cyfrowe

11. Co humanistyka cyfrowa może zaoferować historykom sztuki -

wirtualne muzea, Europeana, Urus

12. Social media – czyli jak popularyzować naukę?

13. Obsidian, Notion, Ulysses - zarządzanie notatkami

14. Menedżery bibliografii - Zotero i Mendeley

15. Podsumowanie zajęć

Literatura:

Literatura do poszczególnych tematów zostanie podana na pierwszych

zajęciach.

Literatura ogólna:

 D. Smołucha, Humanistyka cyfrowa w badaniach kulturowych,

Kraków 2021

 Zwrot cyfrowy w humanistyce, pod red. A. Radomski, R. Bomba,

Lublin 2013

http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/zwrot_cyfrowy_w_humanist

yce/zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf [dostęp na 18.05.2023]

 A companion to Digital Humanities, ed. by S. Schreibman, R.

Siemens, J. Unsworth, Oxford 2004

Strona 2 z 2

 Digital Humanities Manifesto 2.0

 K. Goczyła, Big Data i 5V. Nowe wyzwania w świecie danych,

https://docplayer.pl/2269946-Big-data-i-5v-nowe-wyzwania-w-

swiecie-danych-krzysztof-goczyla.html [dostęp na 18.05.2023]

 Digital Humanities in Practice, ed. by C. Warwick, M. Terras, J.

Nyhan, London 2012

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

 Student zna i rozumie pojęcia z zakresu humanistyki

cyfrowej, rozumie historyczne i współczesne dyskusje

metodologiczne związane z digital humanities

 Student posiada wiedzę na temat trendów występujących

w humanistyce cyfrowej oraz wie jak zastosować je we

własnych badaniach

 Student zna podstawy prawa autorskiego, poszanowania

własności intelektualnej, rozumie istotność cyfrowego

dziedzictwa kulturowego

2. Umiejętności

 Student biegle posługuje się terminologią związaną

z humanistyką cyfrową, potrafi wykorzystać je w praktyce

badawczej i praktyce życia codziennego

 Student potrafi prezentować i popularyzować wyniki swoich

badań wykorzystując narzędzia cyfrowe

 Student potrafi samodzielnie opracowywać meta dane

wybranych obiektów cyfrowych

3. Postawy

 Student rozumie potrzebę wykorzystywania humanistyki

cyfrowej w nauce i kulturze

 Student rozumie potrzebę merytorycznej dyskusji w obrębie

humanistyki cyfrowej

 Student jest otwarty na nowe sposoby pozyskiwania wiedzy

i stosuje je w praktyce

Metody i kryteria oceniania:

1. Frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności.

2. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji.

Opcjonalnie: wygłoszenie krótkiego referatu podczas zajęć.

W przypadku wątpliwości co do oceny pozytywnej lub niezadowolenia

z proponowanej oceny, student może zostać poproszony o napisanie

kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 21 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Goluch
Prowadzący grup: Agnieszka Goluch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)