Patrząc z ukosa. Queerowe reinterpretacje, rewizje i rekontekstulizacje historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-PZU-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Patrząc z ukosa. Queerowe reinterpretacje, rewizje i rekontekstulizacje historii sztuki |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zagadnieniami kanonu sztuki zachodniej od XVIII do XXI wieku odczytywanymi w perspektywie queer studies. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zagadnieniami kanonu sztuki zachodniej od XVIII do XXI wieku (z ekskursami do wieków wcześniejszych) odczytywanymi w perspektywie queer studies. Kurs poświęcony jest kulturze, architekturze i urbanistyce oraz sztuce polskiej i zagranicznej. Kolejne spotkania poświęcone zostaną: - wprowadzeniu do teorii queer i kluczowych queerowych interpretacji i analiz dzieł sztuki istniejących w obrębie dyscypliny, - queerowemu kolekcjonowaniu sztuki, - nieheteronormatywnym przestzreniom miejskim w XIX wieku i queerowej topografii wielkich miast, -queerowemu odczytaniu neogotyku i kręgu Horace’a Walpole’a, - queerowemu odczytaniu neoklasycyzmu i dzieła Johanna Joachima Winckelmanna, - performatywności grand tour, - dekonstrukcji tradycyjnie pojmowanych wzorcom męskości, - queerowaniu kultury wizualnej w Polsce po 1945 roku. A także analizie dzieł wybranych artystów nowoczesnych i współczesnych: Józefa Czapskiego, Roni Horn, Roberta Rauschenberga, Jaspera Johnsa, Agnes Martin, Jacka Sempolińskiego. |
Literatura: |
Robert Aldrich, The Seduction of the Mediterranean: Writing, Art, and Homosexual Fantasy, London, New York 2009. Clare Barlow (red.), Queer British Art 1861–1967, Tate Publishing, London 2017. Michael Camille, Adrian Rifkin (red.), Other Objects of Desire: Collectors and Collecting Queerly, Blackwell, Oxford 2001. Donald E. Hall, Annamarie Jagose, Andrea Bebell, Susan Potter (red.), The Routledge Queer Studies Reader, Routledge, London, New York 2013. Matt Houlbrook, Queer London: Perils and Pleasures in the Sexual Metropolis, 1918–1957, The University of Chicago Press, Chicago, London 2006. Eric Karpeles, Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza, przeł. Marek Fedyszak, Noir sur Blanc, Warszawa 2018. Eve Kosofsky Sedgwick, Epistemology of the Closet, University of California Press, Berkeley, Los Angeles 1990. Paweł Kras, James D. Mixson (red.), The Grand Tour of John of Capistrano in Central Europe and Eastern Europe (1451–1456): Transfer of Ideas and Strategies of Communication in the Late Middle Ages, PAN, Wydawnictwo KUL, Warszawa, Lublin 2018. Paweł Leszkowicz, Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2012. Tomasz Nastulczyk, Piotr Oczko, Homoseksualność staropolska. Przyczynek do badań, Collegium Columbinum, Kraków 2012. Sabrina Norlander Eliasson, Portraiture and Social Identity in Eighteenth-Century Rome, Manchester University Press, Manchester, New York 2009. Alex Potts, Flesh and the Ideal: Winckelmann and the Origins of Art History, Yale University Press, New Haven, London 2000. Martin C. Putna (red.), Homosexualita v dějinách české kultury, Academia, Praha 2013. Matthew Reeve, Gothic Architecture, Sexuality, and Aesthetics in the Circle of Horace Walpole, Penn State University Press, University Park 2019. Graham Robb, Strangers: Homosexual Love in the Nineteenth Century, Picador, London 2003. Colm Tóibin, Love in a Dark Time: Gay Lives from Wilde to Almodóvar, Picador, London 2003. Andrzej Wyrobisz, „Wielki strach” w Wenecji i we Florencji w XV wieku i jego możliwe przyczyny, „Przegląd Historyczny”, t. 95, 2004, s. 457–466. Andrzej Wyrobisz, Odmieńcy i fałszerze, „Przegląd Historyczny”, t. 99, 2008, s. 193–203. |
Efekty uczenia się: |
Studenci i studentki zdobędą szczegółową wiedzę na temat słabo widocznej w polskiej historii sztuki refleksji nad nienormatywnymi seksualnościami i ich manifestacjami w sztuce i kulturze, jak również zdobędą narzędzia metodologiczne umożliwiające prowadzenie queerowych analiz i przewartościowań kanonu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie pisemnego kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szymański | |
Prowadzący grup: | Wojciech Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.