Rzeźba gotycka. Styl, historia, funkcja, 1400-1530
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-RZG-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba gotycka. Styl, historia, funkcja, 1400-1530 |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Analiza przemian zachodzących w rzeźbie gotyckiej w wiekach XV-XVI. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje sztukę rzeźbiarską w epoce późnego średniowiecza. Będziemy się skupiać na przemianach stylowych od miękkich, idealizujących form gotyku międzynarodowego do ukształtowania się późnogotyckiego realizmu. Obszarem analizy będą przede wszystkim ośrodki rzeźbiarskie w Rzeszy Niemieckiej i Europie Środkowej. Szczególną uwagę poświęcimy twórczości czołowych artystów, takich jak Mikołaj z Lejdy i Wit Stwosz. Ich sztuka będzie rozpatrywana nie tylko jako wynik inwencji twórczej rzeźbiarza, ale także w szerszym kontekście kulturowym jako wytwór artystyczny, przeznaczony dla określonego kręgu odbiorców. |
Literatura: |
Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland, t. III, Gotik, Red. B. Klein, Darmstadt 2007; - Gotik, Geschichte der bildenden Kunst in Österreich, t.I., Red. G. Brucher, München, London, New York 2000; - Gotika, Dejiny slovenského výtvarného umenia, Red. D. Buran et al., Bratislava 2003; - Sztuka na Śląsku, XII-XVI w., Katalog zbiorów, Red. B. Guldan-Klamecka, Wrocław 2003; - Sigismundus Rex et Imperator. Kunst und Kultur zur Zeit Sigmunds von Luxemburg 1387-1437. Ausstellungskatalog, hrsg. Imre Takács, Zsombor Jékely, Szilárd Papp, Györgyi Poszler, Mainz 2006; - Wokół Wita Stwosza, (Katalog wystawy) Red. D. Horzela i A. Organisty, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz umiejętność wyciągania wniosków z przeprowadzonej analizy dzieła rzeźbiarskiego; K_U11: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień związanych z przemianami stylu i treści ideowych w rzeźbie gotyckiej; K_U12: ma umiejętności językowe w zakresie wykorzystania literatury naukowej w dziedzinie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; K_U13: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej role słuchacza, dyskutanta i referenta; K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą rzeźby gotyckiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania; K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię badań nad rzeźbą gotycką; K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu dziejów rzeźby gotyckiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk; K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła rzeźbiarskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie prezentacji na wybrany temat z listy zagadnień, podanej przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.