Sacrum w muzeum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SWM-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sacrum w muzeum |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia, w formie konwersatorium, będą odbywały się w MNW, dotyczą problemów związanych z obecnością obiektów sakralnych w muzeum, przestrzeniach ekspozycyjnych, magazynach i składnicach w ciągu XX wieku, a także współcześnie. |
Pełny opis: |
Konwersatorium na temat problemów związanych z obecnością obiektów sakralnych w muzeum, przestrzeniach ekspozycyjnych, magazynach i składnicach w ciągu XX wieku, a także współcześnie. Kolejne zajęcia będą odbywać się w galeriach Muzeum Narodowego, w szczególności: w Galerii Sztuki Starożytnej, Galerii Faras, Galerii Sztuki Średniowiecznej i Galerii Sztuki Dawnej. Studenci zapoznają się z zasadami projektowania przestrzeni muzealnych, postępowania z obiektami, zasadami gromadzenia zabytków, ich ochrony, konserwacji i umieszczania w muzealnej przestrzeni. Zajęcia mają prowokować dyskusję na temat miejsca obrazu sakralnego w przestrzeni, wartościowania jego statusu w różnych kontekstach i z różnych punktów widzenia. Celem jest pogłębienie znajomości problemów malarstwa ikonowego, a także zagadnienia jego ekspozycji w przestrzeni muzealnej. |
Literatura: |
A Companion to Museum Studies, ed. Sh. Macdonald, Oxford 2006. H. Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, przeł. T. Zatorski, Warszawa 2010. J. Clifford, Historie plemienności i nowoczesności, [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000,s. 205-231. J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000, s. 233-271 D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Kraków 2005. Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005. R. S. Nelson, The Discourse of Icons, Then and Now, „Art History”, XII, 1989, 2, s. S. 144-157. R. Otto, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. B. Kupis, Wrocław 1993. K. Pomian, Muzeum. Historia światowa, t. 1. Od skarbca do muzeum, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2023. Post-Critical Museology. Theory and Practice in the Art Museum, ed. A. Dewdney, D. Dibosa, V. Walsh, London 2013. “Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” [różne tomy] |
Efekty uczenia się: |
K_W02; zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną w zakresie malarstwa ikonowego, dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik i materiałów, funkcji, datowania K_W03; ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ikon rosyjskich: zna podstawowe problemy, zasady analizy ikonograficznej i formalnej dzieł plastycznych powstałych w kręgu kultury wschodniochrześcijańskiej, potrafi identyfikować najważniejsze dzieła sztuki powstałe na tym obszarze, a także formułować opinie na temat zagadnień związanych z tą tradycją; ma uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki prawosławnej w zakresie metodologii, dziejów i teorii dyscypliny K_W04; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie historii sztuki ruskiej i rosyjskiej, w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych kierunków artystycznych i tendencji, ruchów i środowisk K_W05; ma podstawową wiedzę na temat współczesnych badań i metodologii historii sztuki w zakresie badań nad ikonami K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki cerkiewnej z innymi dziedzinami, takimi jaki literatura, teologia; antropologia i wiedza o kulturze i religii K_W17; - zna i rozumie zasady podstawowej analizy i interpretacji obiektów sztuki kręgu Kościoła wschodniego, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U01; potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła K_U03; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U04; potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów sztuki kręgu Kościoła ortodoksyjnego i zabytków średniowiecznych, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U06; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U010; posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł K_U13 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Sulikowska-Bełczowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Sulikowska-Bełczowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.