Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka instalacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-SZI-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka instalacji
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład omawia i porządkuje zjawisko sztuki instalacji.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są prezentacji i interpretacji sztuki instalacji jako ważnego nurtu w sztuce współczesnej. Wykład omawia genezę sztuki instalacji w tradycji lat 60. Definiuje sztukę instalacji jako złożoną relację między heterogeniczną strukturą dzieła, pozycją widza oraz materialnym i symbolicznym kontekstem. Zajęcia pokazują istotne tematy podejmowane przez współczesnych artystów – indywidualnej percepcji i partycypacji, historii i pamięci, polityczności sztuki instalacji. Kolejne wykłady poświęcone są poszczególnym realizacjom, podejmującym ramowe tematy w nowym formacie artystycznym – w twórczości m. in Olafura Eliassona, Jamesa Turrella, Billa Violi, Leona Tarasewicza, Mirosława Bałki, Christiana Boltanskiego, Shimona Attie, Anselma Kifera, Rachel Whiteread, Doris Salcedo, Santiago Sierry.

Literatura:

Bishop Clair, Installation Art. A Critical History, London 2005; Guzek Łukasz, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007; Fer Briony, The Infinite line. Re-making art after modernism, Yale University Press , New Haven- London 2004; Rorimer Anne, New art in the 60s and 70s. Redefining reality, London 2004. Rosenthal Mark, Understanding Installation Art: From Duchamp to Holzer, Munich 2003.

Efekty uczenia się:

Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji

współczesnych zjawisk artystycznych. Zajęcia powinny skłonić słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie egzaminu pisemnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)