Spotkania z obrazami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SZO-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Spotkania z obrazami |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone szczegółowej analizie późnośredniowiecznych i nowożytnych obrazów, pod kątem zastosowanych w nich środków artystycznych/malarskich i sposobów budowania narracji. Poszczególne zajęcia poświęcone analizie wybranych obrazów w Galerii Sztuki Dawnej MNW pod kątem „gramatyki malarstwa” (Grażyna Bastek) i budowania narracji w kompozycji (Aleksandra Janiszewska-Cardone). |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest szczegółowa analiza wybranych obrazów wg przedstawionych poniżej zagadnień. Zajęcia odbywają się w Galerii Sztuki Dawnej MNW. Wybrane zagadnienia do analizy języka malarskiego (GB): kompozycja przestrzenna obrazu (m.in. zagadnienie różnych perspektyw malarskich i innych metod budowania wrażenia głębi, o ile jest ona w obrazie założona); światło w malarstwie (źródła i kierunki światła i jego charakter, np. rozproszone, odbite, inne), modelunek światłocieniowy i jego rodzaje; światło jako nośnik znaczenia; kolor i walor, konwencje barwne, refleksy barwne, barwa a światło, kolor a budowanie głębi, kolor jako nośnik znaczenia, elementy psychologii i fizjologii koloru; obrazy monochromatyczne; faktura powierzchni obrazu (szorstkość i gładkość, faktura jako element budowania iluzji głębi, dukt pędzla, gest malarski jako element budowania ekspresji, ale też personalizowania stylu); triki optyczne (anamorfozy, skróty perspektywiczne, skrzynki perspektywiczne, camera obscura i jej zastosowanie w malarstwie); dodatkowe sposoby na osiągnięcie iluzji malarskiej (obramienie obrazu, gatunek trompe l’oeil, motyw kotary i inne); zagadnienie oryginalnej i wtórnej koncepcji prezentowania malowideł (obraz a rama, oświetlenie wnętrza, kąt i wysokość zawieszenia obrazów, dystans przeznaczony do oglądania, inne). Zagadnienia dodatkowe: dawne i dzisiejsze kryteria oceny jakości dzieł sztuki; rozpoznawanie starych i nowych interwencji konserwatorskich w obrazach; Wybrane zagadnienia omawiane w trakcie analizowania budowy narracji w obrazie (AJC): rozpoznanie tematu ikonograficznego i jego pochodzenia; porównanie narracji w źródle literackim ze sposobem poprowadzenia opowieści w obrazie; analiza kompozycji pod kątem ukazanej przestrzeni, rozmieszczenia i ustawienia postaci oraz doboru strojów, w których zostały ukazane; dramaturgia w kompozycji; stosowanie idealizacji lub realizmu jako narzędzi narracji; różnice w budowaniu narracji w zależności od okresu historycznego, w którym powstało dzieło; |
Literatura: |
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Warszawa 2013 H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981 H. Grootenboer, The Rhetoric of Perspective. Realism and Illusionismus in 17 th Centurie Still Life Painting, Chicago 2005 E. Panofsky, Perspektywa jako forma symboliczna, Warszawa 2008 M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2015 (i inne wydania) Laura J. Snyder, Eye of the beholder : Johannes Vermeer, Antoni van Leeuwenhoek, and the reinvention of seeing, New York 2015 Scientific Examination for the Investigation of Paintings, red. D. Pinna, M. Galeotti, R. Mazzeo, Firenze 2009 Philip Steadman, Vermeer’s camera : uncovering the truth behind the masterpieces, Oxford 2001 A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005 Katalogi wystaw: Deception and Illusion. Five Centuries of Trompe l’oeil Painting, kat. wyst. Washington Gallery of Art, Washington 2002 Gods, Saints and Heroes. Dutch Painting in the Age of Rembrandt, kat. wyst. The National Gallery of Art, Washington D.C., The Detroit Institute of Art, Detroit, Rijksmuseum Amsterdam, Washington-Detroit-Amsterdam 1980-1981 Konfrontacje. Inspiracje. Spotkania. Arcydzieła malarstwa europejskiego z muzeów amerykańskich i polskich, kat. wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2003 Painted Illusion: the Art of Cornelis Gijsbrechts, kat. wyst. London 2000 Rubens, van Dyck, Jordaens. Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordaensa 1608-1678, kat. wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2007 Sztuka cenniejsza niż złoto. Obrazy, rysunki i ryciny dawnych mistrzów europejskich ze zbiorów polskich/ exh.cat. Muzeum Narodowe w Warszawie”, kat. wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1999 Transalpinum. Od Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa, kat. wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004 Trompe l’oeil. The Art of Illusion, kat. wyst. Musee Jacquemart- Andre, Paris 2016 oraz szczegółowe opracowania i artykuły na temat konkretnych problemów artystycznych wskazane przez wykładowcę |
Efekty uczenia się: |
K_W01; K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W16; K_W17; K_U01; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U010; K_U011; K_1U012; K_U13 |
Metody i kryteria oceniania: |
Samodzielna, porównawcza analiza wybranej pary obrazów oraz aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Bastek, Aleksandra Janiszewska-Cardone | |
Prowadzący grup: | Grażyna Bastek, Aleksandra Janiszewska-Cardone | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.