University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Modern Art

General data

Course ID: 3105HNZPWE
Erasmus code / ISCED: 03.6 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Modern Art
Name in Polish: Historia sztuki nowoczesnej powszechnej
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe
(in Polish) Obowiązkowe dla III roku studiów stacjonarnych
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 OR 8.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX wieku.

Full description: (in Polish)

Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX wieku. Monograficznie będą omawiane wybrane zjawiska o kluczowym znaczeniu dla przełomu romantycznego ("poetyka ruin", malarstwo portretowe w Anglii, osjanizm i "odkrycie" Szekspira oraz Miltona dla sztuk plastycznych, sztuka Goi, narodziny tzw. ogrodu angielskiego, architektura klasycystyczna, nowe typy pejzażu po 1800 r.), a ponadto historyzm w architekturze XIX wieku, różne postacie realizmu i naturalizmu w malarstwie XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem impresjonizmu), symbolizm w sztukach plastycznych, problem wystaw światowych, architektura "inżynieryjna" i secesja, a wreszcie narodziny kierunków awangardowych i ich rozwój do około 1918 roku.

Metody prowadzenia zajęć:

wykład z prezentacją multimedialną

Bibliography: (in Polish)

Przykładowe opracowania ogólne:

Barry Bergdoll, European Architecture 1750-1890, Oxford 2000

David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti, Akademizm, romantyzm, realizm, tłum. H. Podgórska, Warszawa 2011

Biedermeier, kat. wyst. MNW, red. nauk. Agnieszka Rosales Rodriguez, Warszawa 2017

Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770-1840, Tłum. T. Łozińska, Warszawa 2006

Jean-Louis Cohen, The Future of Architecture, London 2012

Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Warszawa 1996 (i 2014)

Kenneth Frampton, Modern architecture. A Critical History, London 2003 (i inne wydania)

Hans Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987 (i inne wydania)

Wiesław Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 2005 (i inne wydania)

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1973 (i inne wydania)

On Classic Ground: Picasso, Léger, de Chirico and the New Classicism, 1910-1930. Elizabeth Gowling, Jennifer Mundy. Tate Gallery Publ., 1990

Maria Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 (i inne wydania)

John Rewald, Historia impresjonizmu, przeł. J. Guze, Warszawa 1985

David Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu student:

K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki nowoczesnej powszechnej (europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do początku XX w., w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania

K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny

K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowoczesnej powszechnej (europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do początku XX w. w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk

K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze. Kontekst – uwarunkowania, skutki

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Forma zaliczenia:

Egzamin pisemny złożony z części multimedialnej – rozpoznawanie i datowanie obiektów oraz wypowiedzi pisemnej.

Kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na egzaminie pisemnym.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 60 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Czapelski, Agnieszka Lajus, Iwona Luba
Group instructors: Marek Czapelski, Agnieszka Lajus, Iwona Luba
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Examination

Classes in period "Winter semester 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-01-25
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 60 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Czapelski, Andrzej Pieńkos
Group instructors: Marek Czapelski, Andrzej Pieńkos
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)