Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza tekstu literackiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-M1-2ATL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza tekstu literackiego
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Struktura tekstu literackiego. Metodologie badań literackich. Analiza tekstu.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pogłębienie znajomości teorii literatury (ww. zajęcia są uzupełnieniem i kontynuacją bloku metodologia badań literackich, na którym wykładowca prezentował podane niżej kategorie teoretyczno-literackie). Omawiane są podstawowe kategorie literackie, ilustrowane przykładami wybitnych dzieł literatury hispanoamerykańskiej (J.L. Borges, A. Carpentier, J. Cortázar, G.García Márquez, M.Vargas Llosa, J. Rulfo, L. Sepúlveda). Studenci nabywają umiejętność analizy tekstu literackiego oraz zapoznają się ze współczesnymi metodologiami badań literackich, a także z różnymi nurtami literatury Ameryki Łacińskiej.

Pełny opis:

1. Teoria. Struktura tekstu narracyjnego

2. Analiza

2.1. Poziomy tekstu narracyjnego

• J.L.Borges “Śmierć i busola” (“La muerte y la brújula”)

• J.L.Borges, “Opowiadanie kryminalne” (“El cuento policial” w: Borges oral)

2.2. Narrator i perspektywa narracyjna

Teoria: Seymour Chatman, rozdz. “Covert versus Overt Narrator” w: Story and Discourse

• Julio Cortázar “Ciągłość parków” (“Continuidad de los parques”)

• Julio Cortázar “Bóstwo z Cyklad” (“El ídolo de las Cícladas”)

• Julio Cortázar “Aksolotl” (“Axolotl”)

2.3. Czas

Teoria: Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978, s. 62-79.

• Alejo Carpentier “Podobny do nocy”, Wojna czasu; Czytelnik, Warszawa 1974 ( “Semejante a la noche”, Guerra del tiempo)

• Alejo Carpentier “Powrót do ziarnka”, Wojna czasu (“Viaje a la semilla”, Guerra del tiempo)

2.4. Przestrzeń

Teoria: Janusz Sławiński, “Przestrzeń w literaturze” w: M.Głowiński i A.Okopień-Sławińska, Przestrzeń i literatura, Wrocław 1978 ((https://pl.scribd.com/document/369095271/Janusz-S%C5%82awi%C5%84ski-Przestrze%C5%84-w-Literaturze).

• Julio Cortázar “Zajęty dom” (“Casa tomada”)

2.5. Fabuła

Teoria: Roland Barthes „Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań” (http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo...)

• J.L. Borges „Ogród o rozwidlających się ścieżkach’(„El jardin de senderos que se bifurcan”).

3. Kategorie i koncepcje literackie

3.1. Intertekstualność

Teoria: Gérard Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, Gdańsk 2014, rozdz. I-II. Wersja ang.: https://books.google.pl/books?id=KbYzNp94C9oC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false

• J.L.Borges “Pierre Menard, autor Don Kichota” (“Pierre Menard, autor del Quijote”)

• Alejo Carpentier Koncert barokowy, Czytelnik, Warszawa 1977 (Concierto barroco): fragmenty

3.2. Realizm

Teoria: Philippe Hamon Un discours contraint. (pol. wersja: Ograniczenia dyskursu realistycznego: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiX8NO1irbgAhUsmYsKHT-aCjwQFjAAegQIAxAC&url=http%3A%2F%2Fbazhum.muzhp.pl%2Fmedia%2F%2Ffiles%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262.pdf&usg=AOvVaw3qIf0FYbOSCgoHc2JOwiPn

• J.L.Borges “Emma Zunz”

3.3. Fantastyka

Teoria: Adam Elbanowski, Fantastyka: wstępne definicje i określenia (ksero)

Teoria: Tzvetan Todorov, Introduction à la littérature fantastique (The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, http://mylovelibrabry.com/epdflibraryus/free1.php?asin=0801491460).

• Luis Sepúlveda “Zmiana trasy” („Cambio de ruta”) w: L.Sepúlveda Przegapienia, Noir sur Blanc, Warszawa 2005.

• J. Cortázar „W nocy, twarzą ku niebu” („La noche boca arriba”).

3.4. Ironia narracyjna

Teoria: Piotr Łaguna, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków-Wrocław 1984.

Teoria: Herbert H. Clark and Richard J. Gerrig “On the Pretense Theory of Irony”:

https://web.stanford.edu/~clark/1980s/Clark,%20H.H.%20_%20Gerrig,%20R.J.%20_On%20the%20pretense%20theory%20of%20irony_%201984.pdf

Teoria: Wayne C. Booth A Rhetoric of Irony: https://archive.org/details/rhetoricofirony00boot

• Gabriel García Márquez “Bardzo stary pan z ogromnymi skrzydłami” (“Un señor muy viejo con unas alas enormes”)

3.5. Pojęcie fikcji: Kontrakt prawdziwości i kontrakt fikcyjności w literaturze hispanoamerykańskiej: analiza z perspektywy przedmowy.

Teoria: Adam Elbanowski , rozdz. „Między dokumentem a fikcją” w: A. Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje, CESLA, Warszawa 2013.

Teoria: Gerard Genette Fiction and diction: https://archive.org/details/GerardGenetteFictionDictionCornellUniversityPress1993

• M.Vargas Llosa “Prawda kłamstw” („La verdad de las mentiras”) w: Prawda kłamstw, Rebis, Poznań 1999.

3.6. Poezja: elementy wersyfikacji

• J. L. Borges “Poemat o darach” (“Poema de los dones”)

• J.L. Borges „Ars poetica” („Arte poética”).

3.7. Dyskurs historyczny

Teoria: Hayden White, Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, Znak, Kraków 2006 (The Historical Text as Literary Artifact: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~jason.ward/ied485britnovel4/HaydWhitHistTextArtifact.pdf

• Alejo Carpentier Królestwo z tego świata; PIW, Warszawa 2018 (El reino de este mundo): fragmenty

• Álvaro Mutis “Ostatnie oblicze” (“El último rostro”)

• G. García Márquez Generał w labiryncie; Muza, Warszawa 1998 (El general en su laberinto): fragmenty.

3.8. Język i styl

• Juan Rulfo Pedro Páramo; Znak, Kraków 2010; rozdz. I.

UWAGA: opowiadania J. Cortazara w wydaniach Muzy; opowiadania J.L.Borgesa – Wyd. Prószyński. Skany opowiadań będą przesyłane studentom.

Nakład pracy studenta:

1. Lektura tekstów teoretycznych i analizowanych tekstów literackich.

2. Udział w dyskusji nad wybranym tekstem.

Literatura:

• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013 (rozdz. I, s. 7-37).

• Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33) (http://books.google.com/books?id=ewrOp9uPjYUC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false); całość: https://archive.org/details/storydiscoursena00chat?q=Story+and+discourse

• Gérard Genette, Narrative Discourse, Cornell University Press, 1980 (https://archive.org/details/NarrativeDiscourseAnEssayInMethod)

• Michał Głowiński (wyd.), Narratologia, Gdańsk 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po zakończeniu zajęć student:

• Zna najważniejsze pojęcia teoretycznoliterackie.

• Zna współczesne metodologie badań literackich, ze szczególnym uwzględnieniem narratologii.

• Potrafi rozpoznać podstawowe kategorie w dyskursie literackim.

• Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez badaczy literackich oraz pisarzy i krytyków z kręgu literatury latynoamerykańskiej.

Umiejętności

Po ukończeniu zajęć student:

• Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej i treściowej, a zwłaszcza zwraca uwagę na szczegóły, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności, metafory i gry językowe.

• Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy.

• Stosuje zdobytą wiedzę teoretycznoliteracką do analizy konkretnych dzieł.

• Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie.

• Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w sposób właściwy dla tekstu i dyskursu akademickiego.

Kompetencje społeczne

Po zakończeniu kursu:

• Potrafi formułować i prezentować własne poglądy

• Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej

• Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę: zaliczenie ustne, obejmujące materiał z zajęć (podstawowe kategorie teoretycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania ww. kategorii do konkretnych tekstów).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Latkowska
Prowadzący grup: Magdalena Latkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Założenia (lista przedmiotów):

Analiza tekstu literackiego 3200-M1-2ATL

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pogłębienie znajomości teorii literatury (ww. zajęcia są uzupełnieniem i kontynuacją bloku metodologia badań literackich, na którym wykładowca prezentuje podane niżej kategorie teoretyczno-literackie). Omawiane są podstawowe kategorie literackie, ilustrowane przykładami wybitnych dzieł literatury hispanoamerykańskiej (Borges, Carpentier, Cortázar, García Márquez, Vargas Llosa). Studenci nabywają umiejętność analizy tekstu literackiego oraz zapoznają się ze współczesnymi metodologiami badań literackich, a także z różnymi nurtami literatury Ameryki Łacińskiej..

Pełny opis:

1. Teoria. Struktura tekstu narracyjnego

2. Analiza

2.1. Poziomy tekstu narracyjnego

• J.L.Borges “Śmierć i busola” (La muerte y la brújula”)

• J.L.Borges, “Opowiadanie kryminalne” (“El cuento policial”, Borges oral)

2.2. Narrator i perspektywa narracyjna

• Seymour Chatman, rozdz. “Covert versus Overt Narrator” w: Story and Discourse

• Julio Cortázar “Ciągłość parków” (“Continuidad de los parques”)

• Julio Cortázar “Bóstwo z Cyklad” (“El ídolo de las Cícladas”)

2.3. Czas

• Alejo Carpentier “Podobny do nocy”, Wojna czasu ( “Semejante a la noche”, Guerra del tiempo)

• Alejo Carpentier “Powrót do ziarnka”, Wojna czasu (“Viaje a la semilla”, Guerra del tiempo)

2.4. Przestrzeń

• Janusz Sławiński, “Przestrzeń w literaturze” w: M.Głowiński i A.Okopień-Sławińska, Przestrzeń i literatura, Wrocław 1978 ((https://pl.scribd.com/document/369095271/Janusz-S%C5%82awi%C5%84ski-Przestrze%C5%84-w-Literaturze).

• Julio Cortázar “Zajęty dom” (“Casa tomada”)

3. Kategorie i koncepcje literackie

3.1. Intertekstualność

Gérard Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, Gdańsk 2014, rozdz. I-II. Wersja ang.: https://books.google.pl/books?id=KbYzNp94C9oC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false

• J.L.Borges “Pierre Menard, autor Don Kichota”

3.2. Realizm

• Philippe Hamon Un discours contraint. (pol. wersja: Ograniczenia dyskursu realistycznego: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiX8NO1irbgAhUsmYsKHT-aCjwQFjAAegQIAxAC&url=http%3A%2F%2Fbazhum.muzhp.pl%2Fmedia%2F%2Ffiles%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262.pdf&usg=AOvVaw3qIf0FYbOSCgoHc2JOwiPn

• J.L.Borges “Emma Zunz”

3.3. Fantastyka

• Teoría: Adam Elbanowski, Fantastyka: wstępne definicje i określenia (ksero); Tzvetan Todorov, Introduction à la littérature fantastique (The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, http://mylovelibrabry.com/epdflibraryus/free1.php?asin=0801491460).

• E.A.Poe, Zagłada Domu Usherów.

• J. Cortázar „W nocy, twarzą ku niebu” („La noche boca arriba”).

3.4. Ironia narracyjna

• Piotr Łaguna, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków-Wrocław 1984.

• Herbert H. Clark and Richard J. Gerrig “On the Pretense Theory of Irony”:

https://web.stanford.edu/~clark/1980s/Clark,%20H.H.%20_%20Gerrig,%20R.J.%20_On%20the%20pretense%20theory%20of%20irony_%201984.pdf

• Wayne C. Booth A Rhetoric of Irony: https://archive.org/details/rhetoricofirony00boot

• Gabriel García Márquez “Bardzo stary pan z ogromnymi skrzydłami” (“Un señor muy viejo con unas alas enormes”)

3.5. Pojęcie fikcji: Kontrakt prawdziwości i kontrakt fikcyjności w literaturze hispanoamerykańskiej: analiza z perspektywy przedmowy.

• Adam Elbanowski , rozdz. „Między dokumentem a fikcją” w: A. Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje, CESLA, Warszawa 2013.

• Gerard Genette Fiction and diction: https://archive.org/details/GerardGenetteFictionDictionCornellUniversityPress1993

• M.Vargas Llosa “Prawda kłamstw” w: Prawda kłamstw, Rebis, Poznań 1999.

3.6. Poezja: elementy wersyfikacji

• J. L. Borges “Poemat o darach” (“Poema de los dones”)

• J.L. Borges „Ars poetica” („Arte poética”).

3.7. Dyskurs historyczny

• Hayden White, Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, Znak, 2006 (The Historical Text as Literary Artifact: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~jason.ward/ied485britnovel4/HaydWhitHistTextArtifact.pdf).

.

• Álvaro Mutis “Ostatnie oblicze” (“El último rostro”)

3.8. Język i styl

Juan Rulfo Pedro Páramo, rozdz. I.

Nakład pracy studenta:

1. Lektura tekstów teoretycznych i analizowanych tekstów literackich.

2. Udział w dyskusji nad wybranym tekstem.

Literatura:

• Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33) (http://books.google.com/books?id=ewrOp9uPjYUC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false); całość: https://archive.org/details/storydiscoursena00chat?q=Story+and+discourse

• Gérard Genette, Narrative Discourse, Cornell University Press, 1980 (https://archive.org/details/NarrativeDiscourseAnEssayInMethod)

• Michał Głowiński (wyd.), Narratologia, Gdańsk 2004.

• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013.

Uwagi:

Efekty kształcenia: Wiedza:

Po zakończeniu zajęć student:

• Zna najważniejsze pojęcia teoretycznoliterackie.

• Zna współczesne metodologie badań literackich, ze szczególnym uwzględnieniem narratologii.

• Potrafi rozpoznać podstawowe kategorie w dyskursie literackim.

• Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez badaczy literackich oraz pisarzy i krytyków z kręgu literatury latynoamerykańskiej.

Umiejętności

Po ukończeniu zajęć student:

• Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej i treściowej, a zwłaszcza zwraca uwagę na szczegóły, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności, metafory i gry językowe.

• Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy.

• Stosuje zdobytą wiedzę teoretycznoliteracką do analizy konkretnych dzieł.

• Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie.

• Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w sposób właściwy dla tekstu i dyskursu akademickiego.

Kompetencje społeczne

Po zakończeniu kursu:

• Potrafi formułować i prezentować własne poglądy

• Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej

• Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną

Zakres tematów: Teoria literatury. Analiza tekstu literackiego. Współczesna literatura hispanoamerykańska.

Metody dydaktyczne: 1. Prezentacja wybranego zagadnienia teoretyczno-literackiego; prezentacja tekstu wybranego do analizy.

2. Analiza wybranego tekstu (pokaz audiowizualny)

3. Dyskusja w grupie

Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę: zaliczenie ustne, obejmujące materiał z zajęć (podstawowe kategorie teoretycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania ww. kategorii do konkretnych tekstów).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Latkowska
Prowadzący grup: Magdalena Latkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Założenia (lista przedmiotów):

Analiza tekstu literackiego 3200-M1-2ATL

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pogłębienie znajomości teorii literatury (ww. zajęcia są uzupełnieniem i kontynuacją bloku metodologia badań literackich, na którym wykładowca prezentuje podane niżej kategorie teoretyczno-literackie). Omawiane są podstawowe kategorie literackie, ilustrowane przykładami wybitnych dzieł literatury hispanoamerykańskiej (Borges, Carpentier, Cortázar, García Márquez, Vargas Llosa). Studenci nabywają umiejętność analizy tekstu literackiego oraz zapoznają się ze współczesnymi metodologiami badań literackich, a także z różnymi nurtami literatury Ameryki Łacińskiej..

Pełny opis:

1. Teoria. Struktura tekstu narracyjnego

2. Analiza

2.1. Poziomy tekstu narracyjnego

• J.L.Borges “Śmierć i busola” (La muerte y la brújula”)

• J.L.Borges, “Opowiadanie kryminalne” (“El cuento policial”, Borges oral)

2.2. Narrator i perspektywa narracyjna

• Seymour Chatman, rozdz. “Covert versus Overt Narrator” w: Story and Discourse

• Julio Cortázar “Ciągłość parków” (“Continuidad de los parques”)

• Julio Cortázar “Bóstwo z Cyklad” (“El ídolo de las Cícladas”)

2.3. Czas

• Alejo Carpentier “Podobny do nocy”, Wojna czasu ( “Semejante a la noche”, Guerra del tiempo)

• Alejo Carpentier “Powrót do ziarnka”, Wojna czasu (“Viaje a la semilla”, Guerra del tiempo)

2.4. Przestrzeń

• Janusz Sławiński, “Przestrzeń w literaturze” w: M.Głowiński i A.Okopień-Sławińska, Przestrzeń i literatura, Wrocław 1978 ((https://pl.scribd.com/document/369095271/Janusz-S%C5%82awi%C5%84ski-Przestrze%C5%84-w-Literaturze).

• Julio Cortázar “Zajęty dom” (“Casa tomada”)

3. Kategorie i koncepcje literackie

3.1. Intertekstualność

Gérard Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, Gdańsk 2014, rozdz. I-II. Wersja ang.: https://books.google.pl/books?id=KbYzNp94C9oC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false

• J.L.Borges “Pierre Menard, autor Don Kichota”

3.2. Realizm

• Philippe Hamon Un discours contraint. (pol. wersja: Ograniczenia dyskursu realistycznego: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiX8NO1irbgAhUsmYsKHT-aCjwQFjAAegQIAxAC&url=http%3A%2F%2Fbazhum.muzhp.pl%2Fmedia%2F%2Ffiles%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262%2FPamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n1-s221-262.pdf&usg=AOvVaw3qIf0FYbOSCgoHc2JOwiPn

• J.L.Borges “Emma Zunz”

3.3. Fantastyka

• Teoría: Adam Elbanowski, Fantastyka: wstępne definicje i określenia (ksero); Tzvetan Todorov, Introduction à la littérature fantastique (The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, http://mylovelibrabry.com/epdflibraryus/free1.php?asin=0801491460).

• E.A.Poe, Zagłada Domu Usherów.

• J. Cortázar „W nocy, twarzą ku niebu” („La noche boca arriba”).

3.4. Ironia narracyjna

• Piotr Łaguna, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków-Wrocław 1984.

• Herbert H. Clark and Richard J. Gerrig “On the Pretense Theory of Irony”:

https://web.stanford.edu/~clark/1980s/Clark,%20H.H.%20_%20Gerrig,%20R.J.%20_On%20the%20pretense%20theory%20of%20irony_%201984.pdf

• Wayne C. Booth A Rhetoric of Irony: https://archive.org/details/rhetoricofirony00boot

• Gabriel García Márquez “Bardzo stary pan z ogromnymi skrzydłami” (“Un señor muy viejo con unas alas enormes”)

3.5. Pojęcie fikcji: Kontrakt prawdziwości i kontrakt fikcyjności w literaturze hispanoamerykańskiej: analiza z perspektywy przedmowy.

• Adam Elbanowski , rozdz. „Między dokumentem a fikcją” w: A. Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje, CESLA, Warszawa 2013.

• Gerard Genette Fiction and diction: https://archive.org/details/GerardGenetteFictionDictionCornellUniversityPress1993

• M.Vargas Llosa “Prawda kłamstw” w: Prawda kłamstw, Rebis, Poznań 1999.

3.6. Poezja: elementy wersyfikacji

• J. L. Borges “Poemat o darach” (“Poema de los dones”)

• J.L. Borges „Ars poetica” („Arte poética”).

3.7. Dyskurs historyczny

• Hayden White, Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, Znak, 2006 (The Historical Text as Literary Artifact: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~jason.ward/ied485britnovel4/HaydWhitHistTextArtifact.pdf).

.

• Álvaro Mutis “Ostatnie oblicze” (“El último rostro”)

3.8. Język i styl

Juan Rulfo Pedro Páramo, rozdz. I.

Nakład pracy studenta:

1. Lektura tekstów teoretycznych i analizowanych tekstów literackich.

2. Udział w dyskusji nad wybranym tekstem.

Literatura:

• Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33) (http://books.google.com/books?id=ewrOp9uPjYUC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false); całość: https://archive.org/details/storydiscoursena00chat?q=Story+and+discourse

• Gérard Genette, Narrative Discourse, Cornell University Press, 1980 (https://archive.org/details/NarrativeDiscourseAnEssayInMethod)

• Michał Głowiński (wyd.), Narratologia, Gdańsk 2004.

• Adam Elbanowski, Świadectwa, metafory, fabulacje: współczesna literatura Ameryki Łacińskiej, Wyd. CESLA UW, Warszawa 2013.

Uwagi:

Efekty kształcenia: Wiedza:

Po zakończeniu zajęć student:

• Zna najważniejsze pojęcia teoretycznoliterackie.

• Zna współczesne metodologie badań literackich, ze szczególnym uwzględnieniem narratologii.

• Potrafi rozpoznać podstawowe kategorie w dyskursie literackim.

• Zna teorie powieści i innych gatunków prozatorskich sformułowane przez badaczy literackich oraz pisarzy i krytyków z kręgu literatury latynoamerykańskiej.

Umiejętności

Po ukończeniu zajęć student:

• Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej i treściowej, a zwłaszcza zwraca uwagę na szczegóły, niuanse językowe, formalne i znaczeniowe, odnajduje ironię, wieloznaczności, metafory i gry językowe.

• Interpretuje tekst i dyskurs z wielu perspektyw, dokonuje jego pogłębionej analizy.

• Stosuje zdobytą wiedzę teoretycznoliteracką do analizy konkretnych dzieł.

• Rozpoznaje w czytanych tekstach literackich znane z prac teoretycznych techniki literackie.

• Prezentuje własne stanowisko i wyniki własnych analiz w sposób właściwy dla tekstu i dyskursu akademickiego.

Kompetencje społeczne

Po zakończeniu kursu:

• Potrafi formułować i prezentować własne poglądy

• Potrafi dyskutować ze stanowiskami innych osób w sposób właściwy dla dyskusji akademickiej

• Szanuje cudze zdanie i cudzą własność intelektualną

Zakres tematów: Teoria literatury. Analiza tekstu literackiego. Współczesna literatura hispanoamerykańska.

Metody dydaktyczne: 1. Prezentacja wybranego zagadnienia teoretyczno-literackiego; prezentacja tekstu wybranego do analizy.

2. Analiza wybranego tekstu (pokaz audiowizualny)

3. Dyskusja w grupie

Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę: zaliczenie ustne, obejmujące materiał z zajęć (podstawowe kategorie teoretycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania ww. kategorii do konkretnych tekstów).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)