Analiza francuskiego dyskursu ekologicznego: podejście semantyczne i pragmatyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-ADE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza francuskiego dyskursu ekologicznego: podejście semantyczne i pragmatyczne |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Język: FRANCUSKI, poziom B2 minimum |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Bez wątpienia terminy związane z ekologią są wszechobecne w mediach. Ich właściwe zrozumienie wymaga nie tylko analizy pojęcia „ekologia” oraz jego pola semantycznego, ale także znajomości słownictwa związanego z tą dziedziną, które się nieustannie rozwija pod wpływem zapożyczeń lub neologizmów. Zajęcia mają na celu przybliżenie pojęć, które kryją się pod terminem „ekologia”: ideologii, semantyki, pragmatyki, ewolucji słownictwa oraz percepcji leksyki ekologicznej. |
Pełny opis: |
Po zapoznaniu się z teorią, na zajęciach będziemy badać i opisywać słownictwo występujące we francuskojęzycznych mediach, w szczególności kolokacje rzeczownikowe z przymiotnikiem „ekologiczny” i ich quasi synonimy. Podstawowe zagadnienia: • wprowadzone zostaną podstawowe dla podjętej tematyki badań zagadnienia teoretyczne oraz założenia teoretyczno-metodologiczne, które posłużyły do opisu zebranego materiału (m.in. L. Guilbert (1973), J.-F. Sablayrolles (1996, 2000, 2011), S. Mejri (2000, 2005, 2011) i M.-F. Mortureux (1994, 2011); • wprowadzone zostaną proponowane przez francuskich leksykologów klasyfikacje procesów słowotwórczych, np. neologizmy formalne, semantyczne, wzbogacania systemu języka przez zapożyczenia oraz różnorodne derywacje; • omówione zostaną mechanizmy i zasady tworzenia nowych jednostek leksykalnych, tzw. neosemantyzmów, w których główną rolę odgrywają metafory i metonimie oraz relacje hierarchiczne między leksemami, tj. zjawisko hiperonymii i hiponimii, a także teoria prototypu; • badana będzie problematyka synonimii, ze szczególnym uwzględnieniem synonimii w kontekście; • zaprezentowane zostaną badania sytuujące się w nurcie obecnie rozwijanym przez S. Moirand (2000, 2007) i M. Veniard (2013); • omówiony zostanie problem rozpowszechniania i popularyzacji przez media terminów specjalistycznych oraz motywacji w tworzeniu tzw. neologizmów medialnych; • zebrany materiał zostanie poddany analizie (w formie warsztatowej). |
Literatura: |
Literatura zostanie podana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu i zaliczeniu wykładu student: 1. zna teorie przedstawianych badaczy, 2. potrafi zastosować metodologię naukową do analizy dyskursu, 3. umie analizować przedstawiony korpus. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach, - test wyboru na koniec semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.