Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza francuskiego dyskursu ekologicznego: podejście semantyczne i pragmatyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-ADE-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza francuskiego dyskursu ekologicznego: podejście semantyczne i pragmatyczne
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Język: FRANCUSKI, poziom B2 minimum

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Bez wątpienia terminy związane z ekologią są wszechobecne w mediach. Ich właściwe zrozumienie wymaga nie tylko analizy pojęcia „ekologia” oraz jego pola semantycznego, ale także znajomości słownictwa związanego z tą dziedziną, które się nieustannie rozwija pod wpływem zapożyczeń lub neologizmów. Zajęcia mają na celu przybliżenie pojęć, które kryją się pod terminem „ekologia”: ideologii, semantyki, pragmatyki, ewolucji słownictwa oraz percepcji leksyki ekologicznej.

Pełny opis:

Po zapoznaniu się z teorią, na zajęciach będziemy badać i opisywać słownictwo występujące we francuskojęzycznych mediach, w szczególności kolokacje rzeczownikowe z przymiotnikiem „ekologiczny” i ich quasi synonimy.

Podstawowe zagadnienia:

• wprowadzone zostaną podstawowe dla podjętej tematyki badań zagadnienia teoretyczne oraz założenia teoretyczno-metodologiczne, które posłużyły do opisu zebranego materiału (m.in. L. Guilbert (1973), J.-F. Sablayrolles (1996, 2000, 2011), S. Mejri (2000, 2005, 2011) i M.-F. Mortureux (1994, 2011);

• wprowadzone zostaną proponowane przez francuskich leksykologów klasyfikacje procesów słowotwórczych, np. neologizmy formalne, semantyczne, wzbogacania systemu języka przez zapożyczenia oraz różnorodne derywacje;

• omówione zostaną mechanizmy i zasady tworzenia nowych jednostek leksykalnych, tzw. neosemantyzmów, w których główną rolę odgrywają metafory i metonimie oraz relacje hierarchiczne między leksemami, tj. zjawisko hiperonymii i hiponimii, a także teoria prototypu;

• badana będzie problematyka synonimii, ze szczególnym uwzględnieniem synonimii w kontekście;

• zaprezentowane zostaną badania sytuujące się w nurcie obecnie rozwijanym przez S. Moirand (2000, 2007) i M. Veniard (2013);

• omówiony zostanie problem rozpowszechniania i popularyzacji przez media terminów specjalistycznych oraz motywacji w tworzeniu tzw. neologizmów medialnych;

• zebrany materiał zostanie poddany analizie (w formie warsztatowej).

Literatura:

Literatura zostanie podana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu i zaliczeniu wykładu student:

1. zna teorie przedstawianych badaczy,

2. potrafi zastosować metodologię naukową do analizy dyskursu,

3. umie analizować przedstawiony korpus.

Metody i kryteria oceniania:

- Aktywne uczestnictwo w zajęciach,

- test wyboru na koniec semestru.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)