Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia metodologii językoznawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S1OMJ21o
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia metodologii językoznawczej
Jednostka: Katedra Rusycystyki
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust.2.0)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość zagadnień omawianych na "Wstępie do językoznawstwa"

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje rozmaitość metod prowadzenia badań lingwistycznych, zwłaszcza współczesnych. Program przygotowuje studentów do prowadzenia badań naukowych, a tematyka zajęć powiązana jest z badaniami prowadzonymi w jednostce.

Pełny opis:

1. Wiedza a wiedza naukowa. Istota i pojęcie nauki. Cele, rodzaje, charakter prac naukowych.

2. Ogólny podział nauk. Miejsce nauk humanistycznych wśród innych nauk.

3. Metodologia – metodyka – metoda. Elementy ogólnej metodologii nauk. Obiekt i przedmiot badań lingwistycznych.

4. Metody badań językoznawstwa historycznego.

5. Teorie semantyczne w obrębie strukturalistycznej teorii języka.

6. Moskiewska szkoła semantyki. Model «Sens <-> Tekst».

7. Język semantyczny A. Wierzbickiej.

8. Badanie pragmatycznych znaczeń wypowiedzi. Teoria aktów mowy.

9. Lingwistyka tekstu. Wyróżniki tekstu (kohezja i koherencja). Typologia tekstów. Dyskurs.

10. Socjolingwistyka. Metody badań genderowych (język a płeć).

11. Lingwistyka kognitywna. Etnolingwistyka. Metody rekonstrukcji językowego obrazu świata.

12. Metody ilościowe w badaniach językowych.

13. Lingwistyka korpusowa. Rodzaje korpusów. Zastosowania. Tworzenie podkorpusów użytkownika.

Link do strony przedmiotu na platformie Kampus: https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=11220

Literatura:

Anusiewicz J., 1990, Językowo-kulturowy obraz kota w polszczyźnie, „Etnolingwistyka”, nr 3, s. 95-141. [PDF]

Apanowicz J., 2002, Metodologia ogólna, Gdynia. [PDF]

Bartmiński J., 1986, Czym zajmuje się etnolingwistyka? „Akcent”, nr 4 (26), s. 16-22; http://www.rastko.rs/rastko/delo/11782

Danielewiczowa M., 2013, Językoznawstwo ogólne – metodologiczny projekt Ferdynanda de Saussure’a, „LingVaria” 16, s. 43-59. [PDF]

Derwojedowa M., 2017, Językoznawstwo komputerowe i inżynieria lingwistyczna po 1989 roku, „Język polski” XCVII, s. 7-17. [PDF]

Grucza F., 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa, PWN; wersja elektroniczna: F. Grucza, Dzieła zebrane, t. 8; https://portal.uw.edu.pl/web/iksi/fg

Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa: PWN [Wykład 11 i 12; PDF].

Krajewski M., 2010, O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego. Uwagi podstawowe, Gliwice: Uniwersytet Śląski. [PDF]

Kuratczyk M., 2013, Polsko-rosyjskie korpusy równoległe i przykład ich wykorzystania w gramatyce konfrontatywnej, „Komunikacja Specjalistyczna”. Tropy lingwistyki, t. 6, s. 44-62. [PDF]

Searle J., 1980, Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, 241-248 [PDF]

Stalmaszczyk P. (red.), 2006, Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź: Wyd. Uniw. Łódzkiego. [tekst w e-zasobach BUW; http://libra.ibuk.pl/]

Synowiec A., 2013, W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu, Zeszyty naukowe politechniki śląskiej, 65, s. 383-396. [PDF]

Urbanek D., 2016, Anna Wierzbicka i Jurij Derenikowicz Apresjan – podwójny portret semantyczny, [w:] Nauka w Polsce i Rosji – miejsca wspólne, miejsca różne (obszar humanistyki), red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, Seria „Studia Rossica”, XXIII, Warszawa: Instytut Rusycystyki UW, 2016, s. 231-241. [PDF]

Wierzbicka A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. [PDF]

Апресян Ю.Д., 2005, О Московской семантической школе, «Вопросы Языкознания», № 1, с. 3-30; http://vja.ruslang.ru/ru/archive/2005-1/3-30

Кронгауз М.А., 2005, Семантика, Москва. [PDF]

Новиков А.М., Новиков Д.А., 2007, Методология, Москва [fragmenty rozdziału 1 i 2; PDF]

Studiorum. Образовательный портал Национального корпуса русского языка: https://studiorum-ruscorpora.ru/

Национальный корпус русского языка: https://ruscorpora.ru/new/

Polsko-rosyjski korpus UW: www.pol-ros.polon.uw.edu.pl

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. zna główne kierunki badań lingwistycznych ze szczególnym uwzględnieniem uprawianych w językoznawstwie rosyjskim

2. zna metodologię współczesnych badań językoznawczych oraz rosyjską i polską terminologię lingwistyczną

UMIĘJĘTNOŚCI

1. potrafi szukać informacji lingwistycznej w języku rosyjskim

2. potrafi wskazać procedury badawcze stosowane wobec wybranych hipotez i zjawisk językowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. jest świadomy roli badań naukowych i konieczności ich prowadzenia

2. akceptuje różnorodność poglądów i paradygmatów badawczych

3. myśli kreatywnie

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%

2. Sprawdziany (testy i quizy) na platformie Kampus (10 sprawdzianów; maksymalna liczba punktów za każdy to 10 pkt) – 60%

Łącznie za sprawdziany można uzyskać 100 pkt. Przelicznik punktów na oceny:

3,0 (dst) – 51-60 pkt

3,5 (dst+) – 61-70 pkt

4,0 (db) – 71-80 pkt

4,5 (db+) – 81-90 pkt

5,0 (bdb) – 91-100 pkt

5! (bdb+) – ocenę może uzyskać student, który na podstawie sprawdzianów uzyskał ocenę 5,0 oraz wykazał się ponadprzeciętną aktywnością na zajęciach i/lub wiedzą wykraczającą poza podstawę programu.

Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:

- konwersatorium = 30 godz. (1 ECTS)

- samodzielne przygotowanie do zajęć i testów = ok. 30 godz. (1 ECTS)

RAZEM ok. 60 godz. (2 ECTS)

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kuratczyk
Prowadzący grup: Adam Jaskólski, Magdalena Kuratczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Uwagi:

Język prowadzenia pomocniczy - polski.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kuratczyk
Prowadzący grup: Adam Jaskólski, Magdalena Kuratczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Uwagi:

Język prowadzenia pomocniczy - polski.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)