Zagadnienia metodologii językoznawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1OMJ21o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia metodologii językoznawczej |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust.2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość zagadnień omawianych na "Wstępie do językoznawstwa" |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje rozmaitość metod prowadzenia badań lingwistycznych, zwłaszcza współczesnych. Program przygotowuje studentów do prowadzenia badań naukowych, a tematyka zajęć powiązana jest z badaniami prowadzonymi w jednostce. |
Pełny opis: |
1. Wiedza a wiedza naukowa. Istota i pojęcie nauki. Cele, rodzaje, charakter prac naukowych. 2. Ogólny podział nauk. Miejsce nauk humanistycznych wśród innych nauk. 3. Metodologia – metodyka – metoda. Elementy ogólnej metodologii nauk. Obiekt i przedmiot badań lingwistycznych. 4. Metody badań językoznawstwa historycznego. 5. Teorie semantyczne w obrębie strukturalistycznej teorii języka. 6. Moskiewska szkoła semantyki. Model «Sens <-> Tekst». 7. Język semantyczny A. Wierzbickiej. 8. Badanie pragmatycznych znaczeń wypowiedzi. Teoria aktów mowy. 9. Lingwistyka tekstu. Wyróżniki tekstu (kohezja i koherencja). Typologia tekstów. Dyskurs. 10. Socjolingwistyka. Metody badań genderowych (język a płeć). 11. Lingwistyka kognitywna. Etnolingwistyka. Metody rekonstrukcji językowego obrazu świata. 12. Metody ilościowe w badaniach językowych. 13. Lingwistyka korpusowa. Rodzaje korpusów. Zastosowania. Tworzenie podkorpusów użytkownika. Link do strony przedmiotu na platformie Kampus: https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=11220 |
Literatura: |
Anusiewicz J., 1990, Językowo-kulturowy obraz kota w polszczyźnie, „Etnolingwistyka”, nr 3, s. 95-141. [PDF] Apanowicz J., 2002, Metodologia ogólna, Gdynia. [PDF] Bartmiński J., 1986, Czym zajmuje się etnolingwistyka? „Akcent”, nr 4 (26), s. 16-22; http://www.rastko.rs/rastko/delo/11782 Danielewiczowa M., 2013, Językoznawstwo ogólne – metodologiczny projekt Ferdynanda de Saussure’a, „LingVaria” 16, s. 43-59. [PDF] Derwojedowa M., 2017, Językoznawstwo komputerowe i inżynieria lingwistyczna po 1989 roku, „Język polski” XCVII, s. 7-17. [PDF] Grucza F., 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa, PWN; wersja elektroniczna: F. Grucza, Dzieła zebrane, t. 8; https://portal.uw.edu.pl/web/iksi/fg Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa: PWN [Wykład 11 i 12; PDF]. Krajewski M., 2010, O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego. Uwagi podstawowe, Gliwice: Uniwersytet Śląski. [PDF] Kuratczyk M., 2013, Polsko-rosyjskie korpusy równoległe i przykład ich wykorzystania w gramatyce konfrontatywnej, „Komunikacja Specjalistyczna”. Tropy lingwistyki, t. 6, s. 44-62. [PDF] Searle J., 1980, Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, 241-248 [PDF] Stalmaszczyk P. (red.), 2006, Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź: Wyd. Uniw. Łódzkiego. [tekst w e-zasobach BUW; http://libra.ibuk.pl/] Synowiec A., 2013, W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu, Zeszyty naukowe politechniki śląskiej, 65, s. 383-396. [PDF] Urbanek D., 2016, Anna Wierzbicka i Jurij Derenikowicz Apresjan – podwójny portret semantyczny, [w:] Nauka w Polsce i Rosji – miejsca wspólne, miejsca różne (obszar humanistyki), red. M. Dąbrowska, P. Głuszkowski, Seria „Studia Rossica”, XXIII, Warszawa: Instytut Rusycystyki UW, 2016, s. 231-241. [PDF] Wierzbicka A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. [PDF] Апресян Ю.Д., 2005, О Московской семантической школе, «Вопросы Языкознания», № 1, с. 3-30; http://vja.ruslang.ru/ru/archive/2005-1/3-30 Кронгауз М.А., 2005, Семантика, Москва. [PDF] Новиков А.М., Новиков Д.А., 2007, Методология, Москва [fragmenty rozdziału 1 i 2; PDF] Studiorum. Образовательный портал Национального корпуса русского языка: https://studiorum-ruscorpora.ru/ Национальный корпус русского языка: https://ruscorpora.ru/new/ Polsko-rosyjski korpus UW: www.pol-ros.polon.uw.edu.pl |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. zna główne kierunki badań lingwistycznych ze szczególnym uwzględnieniem uprawianych w językoznawstwie rosyjskim 2. zna metodologię współczesnych badań językoznawczych oraz rosyjską i polską terminologię lingwistyczną UMIĘJĘTNOŚCI 1. potrafi szukać informacji lingwistycznej w języku rosyjskim 2. potrafi wskazać procedury badawcze stosowane wobec wybranych hipotez i zjawisk językowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. jest świadomy roli badań naukowych i konieczności ich prowadzenia 2. akceptuje różnorodność poglądów i paradygmatów badawczych 3. myśli kreatywnie |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% 2. Sprawdziany (testy i quizy) na platformie Kampus (10 sprawdzianów; maksymalna liczba punktów za każdy to 10 pkt) – 60% Łącznie za sprawdziany można uzyskać 100 pkt. Przelicznik punktów na oceny: 3,0 (dst) – 51-60 pkt 3,5 (dst+) – 61-70 pkt 4,0 (db) – 71-80 pkt 4,5 (db+) – 81-90 pkt 5,0 (bdb) – 91-100 pkt 5! (bdb+) – ocenę może uzyskać student, który na podstawie sprawdzianów uzyskał ocenę 5,0 oraz wykazał się ponadprzeciętną aktywnością na zajęciach i/lub wiedzą wykraczającą poza podstawę programu. Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: - konwersatorium = 30 godz. (1 ECTS) - samodzielne przygotowanie do zajęć i testów = ok. 30 godz. (1 ECTS) RAZEM ok. 60 godz. (2 ECTS) Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuratczyk | |
Prowadzący grup: | Adam Jaskólski, Magdalena Kuratczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Uwagi: |
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuratczyk | |
Prowadzący grup: | Adam Jaskólski, Magdalena Kuratczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Uwagi: |
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.