Zagadnienia pogranicza językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S2-FBA-ZPJ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.304
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia pogranicza językowego |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Białorutenistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | białoruski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu wskazane jest powtórzenie wiadomości nabytych w poprzednich latach, dotyczących wiedzy o rozwoju języka białoruskiego oraz o strukturze dialektów białoruskich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas semestralnego kursu (30 godz.) omawiane jest pogranicze polsko-białorusko-bałtyckie, polsko-białorusko-ukraińskie oraz białorusko-rosyjskie. Szczególny nacisk położony jest na specyfikę gwar białoruskich w Polsce i polskich na Białorusi z uwzględnieniem dat historycznych intensyfikujących kontakty językowe między obydwoma narodami bądź przeszkadzających w tych kontaktach. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie wprowadzić studenta w krąg następujących zagadnień: 1. Pojęcie pogranicza językowego, kulturowego, terytorialnego. 2. Dialog kulturowy na pograniczu (charakterystyka demograficzna). 3. Sytuacja językowa historycznie a dziś (ze szczególnym uwzględnieniem pogranicza polsko-białoruskiego) na pograniczach Polski. 4. Tożsamość, stereotyp, tolerancja (z uwzględnieniem sytuacji językowej). 5. Tożsamość a język. 6. Etnolingwistyka pogranicza. 7. Wybrane aspekty dialektologii (ze szczególnym uwzględnieniem pogranicza polsko-białoruskiego). 8. Badania językowe na pograniczu. 9. Archiwizacja niematerialnego dziedzictwa pogranicza. 10. UE a języki mniejszości narodowych w Polsce. NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 3, w tym: Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 30 godz. i przygotowanie do egzaminu 30 godz. - 2 ECTS RAZEM obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 90 godz. ECTS: 3 W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW. |
Literatura: |
1. Atlas gwar wschodniosłowiańskich Białostocczyzny, t.1, Ossolineum 1980. 2. Barszczewska N., Chaustowicz M., Timoszuk M. (red.), Kulturowo-językowe dziedzictwo Podlasia, t. 1, Warszawa 2016. 3. Barszczewska N., Głuszkowska J., Kilka przykładów wpływu języka polskiego na składnię gwar białoruskich i ukraińskich Białostocczyzny, [w:] Ze studiów nad gwarami wschodniosłowiańskimi w Polsce, Lublin 1997. 4. Bednarczuk L., Stosunki etnolingwistyczne na obszarze Wielkiego Księstwa Litewskiego, [w:] Dzieje Lubelszczyzny VI, Lublin 1992. 5. Grek-Pabisowa I., Słownictwo rosyjskiej wyspy gwarowej staroobrzędowców mieszkających w Polsce, Ossolineum 1983. 6. Grek-Pabisowa I., Ostrówka M., Biesiadowska-Magdziarz B., Język polski na Białorusi Radzieckiej w okresie międzywojennym. Polszczyzna pisana. Polszczyzna mówiona, Warszawa 2009. 7. Jankowiak M., Gwary białoruskie na Łotwie w rejonie krasławskim. Studium socjolingwistyczne, Warszawa 2009. 8. Klimczuk F., Ab suadnosinach havorak Brescka-Pinskaha Palessja i Padlaszsza, [w:] Badania dialektów i onomastyki na pograniczu polsko-wschodniosłowiańskim, Białystok 1995. 9. Kozłowska-Doda J., Białoruś jako pogranicze a pogranicza Białorusi: zarys problematyki badań językoznawczych z przełomu XX i XXI w. [w:] Studia Białorutenistyczne, Lublin 2018, s. 235-262. 10. Kurzowa Z., Język polski Wileńszczyzny i kresów północno-wschodnich w XVI-XX w., Warszawa-Kraków 1985. 11. Nikitorowicz J., Pogranicze. Tozsamość, Białystok 1995. 12. Pytanni bilinhvizmu i uzaemadzejannja mou, Minsk 1982. 13. Smoczyński W., Zapożyczenia słowiańskie w litewskiej gwarze puńskiej, [w:] Studia nad gwarami Białostocczyzny, Warszawa 1984. 14. Smułkowa E., Białoruś i pogranicza, Warszawa 2002. 15. Smułkowa E. (red.), Język a tożsamość na pograniczu kultur, Białystok 2000. 16. Smułkowa E., Engelking A. (red.), Pogranicza Białorusi w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa 2007. 17. Turska H., O powstawaniu polskich obszarów na Wileńszczyźnie, [w:] Studia nad polszczyzną kresową, t.1. Ossolineum 1982. 18. Zdancewicz T., Nazwy terenowe i miejscowe z litewskimi apelatywami geograficznymi bala, brasta, raistas, lanka, pieva na Suwalszczyźnie, [w:] Studia nad gwarami Białostocczyzny, Warszawa 1984. |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA: absolwent zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych; - w pogłębionym stopniu terminologię językoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej; - w pogłębionym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów; - w pogłębionym stopniu naturę języka, istotę oraz wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój; - w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania; - w pogłębionym stopniu różnice i podobieństwa międzyjęzykowe oraz właściwe techniki transferu międzyjęzykowego. 2. UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, oraz opracowywać prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach; - dokonać krytycznej analizy wybranych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, oraz zaproponować inne obszary ich zastosowań; - formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu językoznawstwa; - posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców; - rozpoznać związki językoznawstwa z innymi dyscyplinami oraz wskazać implikacje praktyczne; - posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej; - kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych; - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie w zakresie zobowiązań społecznych; - prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych; - inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dopuszczenia do zaliczenia końcowego: - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych - przygotowanie 1 prezentacji lub projektu Kryteria zaliczenia: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Sprawdzian zaliczeniowy składający się z 10 do 12 pytań otwartych gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych: 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna) 69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus) 78% - 86% - 4 (ocena dobra) 87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus) 96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra) 99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem) Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość Zoom oraz Kampus (Come) i in. rekomendowanych przez UW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.