Kobieta w literaturze i kulturze rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-KOBWLIT-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kobieta w literaturze i kulturze rosyjskiej |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Cykl konwersatoriów ma za zadanie przedstawić w ujęciu chronologiczno-problemowym sytuację, miejsce oraz rolę kobiet w rosyjskiej kulturze. |
Pełny opis: |
Głównym celem konwersatorium jest zaprezentowanie statusu, miejsca oraz roli kobiet w rosyjskiej kulturze, a zwłaszcza w literaturze, w ciągu wieków oraz przedstawienie najwybitniejszych postaci kobiecych w Rosji na szerokim tle historycznym i społeczno-obyczajowym. W ramach zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Pozycja społeczna, sytuacja prawna i rodzinna kobiet w okresie kształtowania się Rusi Kijowskiej, rozbicia dzielnicowego oraz niewoli mongolskiej. 2. Status kobiet po zjednoczeniu ziem ruskich pod egidą Moskwy. Izolacja „teremowa”. 3. Reformy Piotra I a sytuacja kobiet. 4. Kobieta w sferze prywatnej i publicznej. Rządy caryc. Katarzyna Wielka a oświata i edukacja kobiet: Instytut Smolny. 5. Walka kobiet o dostęp do edukacji: Wyższe Kursy Żeńskie. 6. „Kwestia kobieca” w Rosji: nihilistki, emancypantki, feministki. 7. Srebrny Wiek: kobiecość jako kategoria filozoficzno-estetyczna. 8. Kobieta w ZSRR i dziś. 9. Kobieta jako twórczyni oraz obiekt dzieła sztuki. Miejsce pisarek w życiu literackim i kulturalnym Rosji. Proza i poezja kobiet w historii literatury rosyjskiej. 10. „Życiotworzenie”: sylwetka twórcza Zinaidy Gippius. 11. Życie i dzieło Mariny Cwietajewej. 12. Anna Achmatowa. 13. Na marginesie wielkiej literatury: problematyka „twórczości kobiecej” i jej specyfiki w kontekście studiów genderowych. Proza kobieca i literatura masowa. Męski i kobiecy dyskurs o kobietach. 14. Wizerunek kobiety w literaturze rosyjskiej różnych epok: kobieta idealna, emancypantka, „kobieta upadła”, „kobieta fatalna”, robotnica i kołchoźnica itp. 15. Bajki o złych i dobrych żonach, czyli kobieta w folklorze. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
1. Dictionary of Russian Women Writers, ed. by M. Ledkovsky, Ch, Rosenthal, M. Zirin, Westport 1994. 2. Kosowska K., Obraz życia szlachcianek rosyjskich w literaturze. Od Piotra Wielkiego do Mikołaja I, Kraków 2012. 3. Laszczak W., Twórczość literacka kobiet w Rosji pierwszej połowy XIX w., Opole 1993. 4. Puszkariowa N.L., Czastnaja żizń russkoj żenszcziny: niewiesta, żena, lubownica (X–naczało XIX w.), Moskwa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: [Wiedza] 1. Zna i rozumie sytuację społeczno-obyczajową kobiet w Rosji w ciągu wieków, jej specyfikę oraz role odgrywane przez kobiety w sferze prywatnej i publicznej, zna sylwetki najwybitniejszych kobiet życia kulturalnego oraz społeczno-politycznego Rusi i Rosji, a także posiada wiedzę na temat reprezentatywnych dla poszczególnych epok pisarek i typów bohaterek literackich (K2_W04; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki). 2. Zna zakres semantyczny pojęć: tożsamość kulturowa, stereotypy genderowe, literatura (proza) kobieca, ruch kobiecy, emancypacja, feminizm, patriarchat (K2_W02; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia). [Umiejętności] 3. Potrafi samodzielnie wyszukać, wyselekcjonować, analizować i wykorzystywać materiały poszerzające wiedzę wyniesioną z zajęć oraz potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/rozwiązywane problemy i wykonywane zadania). 4. Potrafi zaprezentować specyfikę sytuacji kobiet w Rosji w ciągu wieków, zdefiniować charakter tzw. literatury kobiecej, właściwie posługiwać się pojęciami: tożsamość kulturowa, stereotypy genderowe, emancypacja, feminizm, patriarchat oraz odwołując się do zdobytej wiedzy wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii i współczesności kobiet w Rosji w kontekście globalnym (K2_U06; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania). [Kompetencje społeczne] 5. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_KK) 6. Jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.) Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu oraz dyskusji na temat materiału zaprezentowanego przez prowadzącego z wykorzystaniem metod audiowizualnych. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą złożą się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%). Pisemna praca zaliczeniowa (60%). Skala ocen: 0%-50% - 2 51%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.