Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa CLIL 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1ILG-CLIL1
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa CLIL 1
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest wprowadzenie do nauki o języku, rozumianej jako obszar rozważań teoretycznych oraz jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Omawiane zagadnienia obejmują pochodzenie i cechy ludzkiego języka, koncepcję języka jako systemu znaków, język jako zjawisko psychologiczne i neurologiczne, zjawisko akwizycji pierwszego języka, zjawisko akwizycji/nauki drugiego języka, kwestię historycznej zmiany językowej, geograficzne i społeczne zróżnicowanie języka, wybrane aspekty morfologii językoznawczej. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego.

Pełny opis:

Celem kursu jest wprowadzenie do nauki o języku, rozumianej jako obszar rozważań teoretycznych oraz jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Omawiane zagadnienia obejmują pochodzenie i cechy ludzkiego języka, ze szczególnym uwzględnieniem porównania ludzkiego języka do systemów komunikacji innych zwierząt oraz spojrzenia na język z perspektywy teorii ewolucji. Dyskusja obejmuje również koncepcję języka jako systemu znaków, ze szczególnym uwzględnieniem definicji pojęcia znaku, klasyfikacji znaków oraz zjawisk arbitralności, ikoniczności i indeksykalności w języku. Kolejny temat dotyczy spojrzenia na język jako na zjawisko psychologiczne i neurologiczne, a więc zagadnień dotyczących natury wiedzy językowej „przechowywanej” w naszym umyśle oraz neurologicznych podstaw naszego funkcjonowania językowego. Dyskusja w ramach kursu obejmuje również zjawiska mechanizmów akwizycji pierwszego języka oraz zjawiska akwizycji/nauki drugiego języka, w tym pytania, co teoretyczna wiedza o ludzkim funkcjonowaniu językowym wnieść może do rozważań o skutecznych sposobach nauczania języka obcego. Wśród omawianych tematów jest też zagadnienie zróżnicowania języka, w tym kwestia historycznej zmiany językowej oraz geograficzne i społeczne zróżnicowanie języka. Ostatnia grupa tematów dotyczy wybranych aspektów morfologii i obejmuje zagadnienie mechanizmów wzbogacania leksykonu języka, wprowadzenie podstawowych pojęć morfologii językoznawczej, omówienie podstawowych kategorii i typów słowotwórczych języka angielskiego oraz wprowadzenie do analizy struktury morfologicznej wyrazów złożonych. Cały kurs to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego, wprowadzający warsztat pisania tekstów akademickich w języku angielskim, umiejętności przygotowywania multimedialnych prezentacji dla celów akademickich, umiejętność przeprowadzania wywodu akademickiego opierającego się na argumentach empirycznych i założeniach teoretycznych. W szczególności w tym obszarze tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia jak: akademicki styl pisania, struktura akapitu, wprowadzenie rozróżnienia pomiędzy badanymi zjawiskami empirycznymi a narzędziami teoretycznymi służącymi do opisu i wyjaśniania tych zjawisk; korzystanie ze źródeł bibliograficznych, odsyłacze bibliograficzne i bibliografia w tekście akademickim, cytowanie i parafrazowanie.

Literatura:

Yule, George. 2006. The study of language. [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press (wybrane rozdziały)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją:

- K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem w ramach filologii angielskiej w odniesieniu do zagadnień wymienionych w opisie przedmiotu

- K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka z procesami historyczno-kulturowymi, w szczególności w odniesieniu do zjawisk związanych z historyczną zmiennością języka, a także z geograficznym i społecznym zróżnicowaniem języka

- K_W05 w zaawansowanym stopniu morfologię języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych kategorii i typów słowotwórczych języka angielskiego oraz umiejętności analizowania struktury morfologicznej wyrazów złożonych

- K_W08 w zaawansowanym stopniu historyczny rozwój języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącą temu procesowi zmienność na różnych płaszczyznach opisu języka, a w szczególności zmienność fonologiczną, składniową i semantyczną

- K_W13 uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka i modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego, z naciskiem na zastosowanie teoretycznej wiedzy językoznawczej w rozwijaniu skutecznych metod nauczania angielskiego jako języka obcego

Umiejętności

Studenci potrafią:

- K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa w odniesieniu do zagadnień wymienionych w opisie przedmiotu

- K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe przy użyciu teoretycznego aparatu pojęciowego wprowadzonego w ramach kursu

- K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w odniesieniu do zjawisk i zagadnień omawiany w ramach kursu

- K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele dotyczące analizy omawianych w ramach kursu zjawisk i problemów

- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, zarówno w przygotowywanych w ramach kursu pracach pisemnych, jak i w prezentacjach ustnych i swobodnych wypowiedziach w dyskusji dotyczącej omawianych w ramach kursu zagadnień

Kompetencje społeczne

Studenci są gotowi do:

- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych, w szczególności w zakresie poszanowania własności intelektualnej w pracy akademickiej, sprawiedliwej współpracy z innymi w pracach zespołowych oraz poszanowania zdania innych osób w swobodnych dyskusjach w ramach zajęć

- K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów, w szczególności dzięki głębszemu poznaniu mechanizmów komunikacji językowej

- K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów, w szczególności w odniesieniu do zagadnień omawianych w ramach kursu oraz dzięki umiejętnościom językowym zdobytym w ramach kursu

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność

- aktywność na zajęciach

- 3 do 5 prac pisemnych (krótkie streszczenie tekstu naukowego, pisemna analiza danych językowych; opis eksperymentu językoznawczego)

- przygotowanie prezentacji

- test śródsemestralny

- test końcowy

Dopuszczalne są 3 nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Kochańska
Prowadzący grup: Marta Kisielewska-Krysiuk, Agata Kochańska, Paweł Kornacki, Beata Łukaszewicz, Monika Opalińska, Ewa Wałaszewska, Dariusz Zembrzuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Kochańska
Prowadzący grup: Marta Kisielewska-Krysiuk, Agata Kochańska, Paweł Kornacki, Beata Łukaszewicz, Monika Opalińska, Ewa Wałaszewska, Anna Wojtyś, Helena Żegnałek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)