Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1ILS2
Kod Erasmus / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa 2
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Biegła znajomość języka angielskiego.

Umiejętność czytania tekstów krytycznych w języku angielskim.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie głównych nurtów teorii literatury. Kurs skupia się na współczesnych teoriach, które kształtowały podejście do literatury od początku dwudziestego wieku do czasów dzisiejszych. Studenci zapoznają się z rozwojem dyskursu literaturoznawczego w kontekście historycznym i kulturowym oraz z najważniejszymi twórcami i koncepcjami omawianych nutrów. Poza ogólnym wprowadzeniem każde zajęcia skupiają się na wybranym przykładowym tekście teoretycznym reprezentatywnym dla danego podejścia literaturoznawczego. Omawiane teksty oraz nurty teoretyczne mają za zadanie zapoznanie studentów z różnymi narzędziami i technikami badań literackich.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie głównych nurtów teorii literatury. Kurs skupia się na współczesnych teoriach, które kształtowały podejście do literatury od początku dwudziestego wieku do czasów dzisiejszych, takich jak: psychoanaliza, marksizm, strukturalizm, formalizm, poststrukturalizm, dekonstrukcja, nowy historyzm, feminizm, czy badania kulturowe. Studenci zapoznają się z rozwojem dyskursu literaturoznawczego w kontekście historycznym i kulturowym oraz z najważniejszymi twórcami i koncepcjami omawianych nutrów. Poza ogólnym wprowadzeniem każde zajęcia skupiają się na wybranym przykładowym tekście teoretycznym reprezentatywnym dla danego podejścia literaturoznawczego. Omawiane teksty oraz nurty teoretyczne mają za zadanie zapoznanie studentów z różnymi narzędziami i technikami badań literackich.

Literatura:

Teksty wybrane przez prowadzących z następujących źródeł:

Burzyńska, Anna i Michał Paweł Markowski. Teorie literatury XX wieku. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2006.

Leitch, Vincent B., William E. Cain, Laurie A. Finke, red. The Norton Anthology of Theory and Criticism. W. W. Norton & Company, 2010.

Lodge, David. 20th Century Literary Criticism: A Reader. London: Longman, 1972.

Lodge, David, red. Modern Criticism and Theory: A Reader. London: Longman, 1988.

Richter, David H, red. The Critical Tradition: Classic Texts and Contemporary Trends. Boston i New York: Bedford Press. 1998.

Rivkin, Julie, i Michael Ryan, red. Literary Theory: An Anthology. Wiley-Blackwell, 1998.

Selden, Raman, i Peter Widdowson. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. New York: Pearson Longman, 2005.

Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. New York: Routledge, 2006.

Waugh, Patricia, red. Literary Theory and Criticism: An Oxford Guide. Oxford: Oxford UP, 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- znajomość podstawowych dwudziestowiecznych i współczesnych teorii literatury

- znajomość treści omawianych tekstów

Umiejętności:

- umiejętność użycia poznanych narzędzi teoretycznych w analizie tekstów literackich

Postawy:

- rozwinięcie estetycznej i etycznej wrażliwości oraz świadomości różnic kulturowych

Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania:

ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 20%

śródsemestralne pisemne testy kontrolne 30%

końcowe zaliczenie pisemne 50%

kontrola obecności dopuszczająca

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)