Wstęp do literaturoznawstwa 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L1ILS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa 2 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Biegła znajomość języka angielskiego. Umiejętność czytania tekstów krytycznych w języku angielskim. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie głównych nurtów teorii literatury. Kurs skupia się na współczesnych teoriach, które kształtowały podejście do literatury od początku dwudziestego wieku do czasów dzisiejszych. Studenci zapoznają się z rozwojem dyskursu literaturoznawczego w kontekście historycznym i kulturowym oraz z najważniejszymi twórcami i koncepcjami omawianych nutrów. Poza ogólnym wprowadzeniem każde zajęcia skupiają się na wybranym przykładowym tekście teoretycznym reprezentatywnym dla danego podejścia literaturoznawczego. Omawiane teksty oraz nurty teoretyczne mają za zadanie zapoznanie studentów z różnymi narzędziami i technikami badań literackich. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie głównych nurtów teorii literatury. Kurs skupia się na współczesnych teoriach, które kształtowały podejście do literatury od początku dwudziestego wieku do czasów dzisiejszych, takich jak: psychoanaliza, marksizm, strukturalizm, formalizm, poststrukturalizm, dekonstrukcja, nowy historyzm, feminizm, czy badania kulturowe. Studenci zapoznają się z rozwojem dyskursu literaturoznawczego w kontekście historycznym i kulturowym oraz z najważniejszymi twórcami i koncepcjami omawianych nutrów. Poza ogólnym wprowadzeniem każde zajęcia skupiają się na wybranym przykładowym tekście teoretycznym reprezentatywnym dla danego podejścia literaturoznawczego. Omawiane teksty oraz nurty teoretyczne mają za zadanie zapoznanie studentów z różnymi narzędziami i technikami badań literackich. |
Literatura: |
Teksty wybrane przez prowadzących z następujących źródeł: Burzyńska, Anna i Michał Paweł Markowski. Teorie literatury XX wieku. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2006. Leitch, Vincent B., William E. Cain, Laurie A. Finke, red. The Norton Anthology of Theory and Criticism. W. W. Norton & Company, 2010. Lodge, David. 20th Century Literary Criticism: A Reader. London: Longman, 1972. Lodge, David, red. Modern Criticism and Theory: A Reader. London: Longman, 1988. Richter, David H, red. The Critical Tradition: Classic Texts and Contemporary Trends. Boston i New York: Bedford Press. 1998. Rivkin, Julie, i Michael Ryan, red. Literary Theory: An Anthology. Wiley-Blackwell, 1998. Selden, Raman, i Peter Widdowson. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. New York: Pearson Longman, 2005. Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. New York: Routledge, 2006. Waugh, Patricia, red. Literary Theory and Criticism: An Oxford Guide. Oxford: Oxford UP, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - znajomość podstawowych dwudziestowiecznych i współczesnych teorii literatury - znajomość treści omawianych tekstów Umiejętności: - umiejętność użycia poznanych narzędzi teoretycznych w analizie tekstów literackich Postawy: - rozwinięcie estetycznej i etycznej wrażliwości oraz świadomości różnic kulturowych Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 20% śródsemestralne pisemne testy kontrolne 30% końcowe zaliczenie pisemne 50% kontrola obecności dopuszczająca |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.